2
de cursussen (Engels c.q. Nederlands) (gemiddelde deelname plusminus
50Z);
3. het beschikbaar gestelde krediet 50.000,--) was toereikend om te
voldoen aan de vraag vanuit de groep asielzoekers;
4. Het Baken acht het mogelijk taalcursussen aan te bieden aan meer
asielzoekers wanneer het aantal asielzoekersplaatsen zou worden uit
gebreid
Financiële consequenties.
In Uw vergadering op 28 maart 1988 bent U akkoord gegaan met het be
schikbaar stellen van middelen aan de GSD, de SHAL en Het Baken ten
einde de opvang van asielzoekers in het kader van de ROA te kunnen be
kostigen. Bedoelde middelen werden ter beschikking gesteld voor de dek
king van de te maken kosten in de periode van 1 november 1987 tot en met
31 december 1988. Deze middelen konden gedekt worden uit de door de
gemeente te ontvangen ROA-bijdragen. Daarnaast werd een bedrag
50.000,--) aan Het Baken ter beschikking gesteld waarmee de aan de
asielzoekers gegeven taalcursussen gedurende de periode van 1 jaar kon
den worden bekostigd. Dit bedrag werd gedekt ten laste van het Fonds
Vluchtelingenwerk en werd m.a.w. niet gedekt uit de structurele R0A-bij-
dragen van het Rijk.
De uitgaven en inkomsten over genoemde periode geven een positief saldo
te zien van 167.163,20. Voor een overzicht van uitgaven en inkomsten
verwijzen wij U kortheidshalve naar de voor U ter inzage gelegde stuk
ken. Op grond van bovengenoemde gegevens kunnen t.a.v. de bekostiging
van de opvang van asielzoekers de volgende conclusies getrokken worden:
1. de opvang van asielzoekers is in het kader van de ROA-regeiing meer
dan kostendekkend;
2. het beschikbaar stellen van extra formatie t.b.v. professionele on
dersteuning is mogelijk;
3. voortzetting van de taalcursussen is gewenst en financieel mogelijk
en kan uit de ROA-middelen bekostigd worden;
Standpuntbepaling
Uitbreiding van het aantal asielzoekersplaatsen.
In de besluitvorming rond de eerste 85 asielzoekers is reeds in principe
aangegeven dat uitbreiding van genoemd aantal met nog eens 85 dient te
worden nagestreefd doch dat dit streven afhankelijk is van de resulta
ten van de evaluatie. Op grond van de evaluatie van de SHAL/SVL en te
vens rekening houdend met de financiële consequenties kan geconcludeerd
worden dat uitbreiding van het aantal asielzoekersplaatsen met nog eens
85 in principe mogelijk is. Vanuit de bij de opvang betrokken organisa
ties wordt gesteld dat dit echter, gelet op het niet beschikbaar zijn
van voldoende vrijwilligers, niet realistisch is. Tevens wordt van die
zijde gesteld dat uitbreiding gefaseerd dient plaats te vinden. Wij zijn
van mening dat de medewerking van betrokken instellingen een noodzake
lijke voorwaarde is voor het op verantwoorde wijze opvangen van asiel
zoekers. Wij stellen U dan ook voor het advies van deze instellingen in
dezen te volgen en de uitbreiding van het aantal opvangplaatsen t.b.v.
asielzoekers voorshands te beperken tot 40 en deze uitbreiding gefaseerd
te doen plaatsvinden. Hierbij zou gedacht kunnen worden aan een uitbrei
ding van het aantal plaatsen met 4 per maand. Wij stellen U tevens voor
om op het moment dat de uitbreiding met genoemd aantal een feit is,
3
eventuele verdere uitbreiding van het aantal asielzoekersplaatsen in
overweging te nemen, afhankelijk van de mogelijkheden van de betrokken
instellingen op dat moment en afhankelijk van de maatschappelijke nood
zaak tot uitbreiding.
Professionele ondersteuning.
Uitbreiding van het aantal asielzoekersplaatsen zal de hoeveelheid werk
die op de vrijwilligers van zowel SHAL als SVL neerkomt, doen toenemen.
Op grond daarvan is uitbreiding van de professionele ondersteuning o.i.
realistisch. Gelet op de financiële uitkomsten van de opvang tot nog toe
stellen wij U voor, conform het verzoek van SHAL/SVL, te komen tot een
uitbreiding van de formatie opvang asielzoekers met nog eens 36 uur die
voornamelijk ten goede zal dienen te komen aan de SVL. Daarmee kunnen
o.i. het niveau, de voortgang alsmede de continuïteit van het vrijwilli
gerswerk op het noodzakelijke niveau worden gewaarborgd. Ten aanzien van
de professionele ondersteuning hebben de SHAL en SVL zich bij brief van
14 april 1989 tot ons gewend om de thans reeds nijpende problemen t.a.v.
de ondersteuning van vrijwilligers te benadrukken. Concreet werd het
verzoek gedaan om zo spoedig mogelijk over te gaan tot het geven van
extra professionele ondersteuning aan de SVL. Gelet op de door ons on
derschreven problematiek en de financiële mogelijkheden in aanmerking
nemende hebben wij ons, vooruitlopend op de besluitvorming in Uw Raad,
bereid verklaard hiermee in te stemmen en zijn wij tot werving van deze
kracht overgegaan. Bedoelde functionaris behoort formatief tot het per
soneelsbestand van de GSD en zal worden gedetacheerd bij de SVL. De
formatie komt daarmee in totaal op een aantal uren van 68 (32 36). De
kosten daarvan kunnen, inclusief apparaatskosten, geraamd worden op
116.000,--.
Voortzetting taalonderwijs aan asielzoekers.
Op grond van de evaluatie van Het Baken kan geconstateerd worden dat
gemiddeld 502 van het aantal asielzoekers aan de taallessen deelneemt.
Dat betekent dat bij uitbreiding van het aantal asielzoekersplaatsen
naar 125 een deelname aan taallessen verwacht kan worden van gemiddeld
ongeveer 60 asielzoekers. Uit gesprekken met Het Baken is komen vast te
staan dat Het Baken het zowel organisatorisch als financieel mogelijk
acht een drietal of viertal lesgroepen in te richten om aan bovengestel
de vraag te kunnen voldoen. Gelet op het feit dat de taallessen, die het
Baken tot nog toe heeft verzorgd, in een duidelijke behoefte voorzien en
het mogelijk is de gemeentelijke bijdrage ad 53.000,-- op jaarbasis
uit de ROA-middelen te dekken, stellen wij U voor in te stemmen met de
voortzetting en de uitbreiding van de desbetreffende taallessen.
Financiële consequenties.
De kosten samenhangend met de uitbreiding van het aantal asielzoekers
plaatsen tot 125 (85 40), (uitbreiding van) de professionele onder
steuning en voortzetting van het taalonderwijs aan asielzoekers kunnen
gedekt worden uit de ROA-middelen. Uit de evaluatie is gebleken dat de
kosten van verzekering en huisvesting geraamd op respectievelijk
166,-- en 400,-- per maand, zonder problemen verlaagd kunnen worden
tot respectievelijk 140,-- en 300,-- per maand. Deze besparing van
126,-- per asielzoeker per maand is voldoende om genoemde extra kosten
te dekken. In verband daarmee stellen wij U voor in te stemmen met de