2 5. Montessori school, Brandemeer 5 1971 6. Gebouw Skrok 1970 3 t.b.v. de Taniaburg- school 10509- a. uitbreiding gebouw 1991 16 ZR t.b.v. 2 groepen; b. uitbreiding onderwijs- 1991 leerpakket en meubilair t.b.v. 5 groepen; c. uitbreiding met een 1991 gemeenschapsruimte. 10509- uitbreiding van het 1991 16 FZ hoofdgebouw met 2 groeps- ruimten en een speello kaal c.a. Bij zonder DrAlgra- 1982 78886- uitbreiding gebouw, school, 14 QA onderwijsleerpakket en Idzerda- meubilair t.b.v. 5 groe- stins 61 pen 1991 8. Maria Louise- 1932 school Transvaal- straat 75 78886- algehele aanpassing en 15 LK ingrijpend onderhoud 1992 9. Willem Lodewijk- school Druifstreek 72 1872 78886- ingrijpend onderhoud 15 VD 1992 10. Oranje Nassau- school, Beuken straat 1 1953 78886- 14 KR ingrijpend onderhoud 1993 11. Prins Willem 1959 van Oranje- school, Julianalaan 40 77950- uitbreiding gebouw met 12 XK gemeenschapsruimte 1991 Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter Secretaris. Programma Basiseducatie 1990. Bijlage nr. 217. Leeuwarden, 7 september 1989. Aan de Gemeenteraad. 1. Inleiding Op grond van de Rijksregeling Basiseducatie (RBE) wordt sinds 1 augustus 1987 in Leeuwarden de basiseducatie uitgevoerd. Jaar lijks voor 15 juli dient het Educatief Beraad voor het volgende kalenderjaar een ontwerp-programma voor de basiseducatie op te stellen. Thans wordt U ter vaststelling aangeboden het jaarprogramma 1990, zoals dat door het Educatief Beraad is opgesteld. Het pro gramma heeft in de periode 1 juni - 1 juli 1989 voor belangstellen den ter visie gelegen; er zijn echter geen reacties binnengekomen. Het Ontwerp-programma Basiseducatie geeft ons aanleiding tot de volgende opmerkingen. 2. Algemene opmerkingen. In vergelijking met voorgaande programma's is het jaarprogram ma 1990 sober van opzet. In voorgaande jaren werd, mede omdat er sprake was van een ontwikkeling van een nieuwe vorm van volwasse neneducatie, uitgebreid aandacht besteed aan landelijke en lokale ontwikkelingen rond de wet- en regelgeving en het daarop gebaseerde beleid. Een dergelijke beschrijving ontbreekt in het programma 1990. Een jaarprogramma basiseducatie lijkt ook niet de meest ge- eigende plaats voor een dergelijk overzicht. Bovendien zijn er wat betreft de basiseducatie ook geen nieuwe ontwikkelingen dienaan gaande te melden. Zoals U bekend is zijn op het terrein van de volwasseneneduca tie het afgelopen jaar tal van wetsvoorstellen gepubliceerd, zowel wetsvoorstellen met een algemeen karakter als wetsvoorstellen met betrekking tot de verschillende vormen van volwasseneneducatie. De parlementaire behandeling heeft echter aanzienlijke vertraging opgelopen, zodat de huidige situatie, onder andere m.b.t. de basis educatie, vooralsnog ongewijzigd gecontinueerd blijft. Het programma 1990 is voor een belangrijk gedeelte gebaseerd op de ervaringen die in de periode 1987-1989 zijn opgedaan. Voor die periode zijn die ervaringen weergegeven in het jaarverslag 1987-1988, dat ter inzage is gelegd. Het jaarverslag 1988-1989 zal binnenkort verschijnen en aan de Commissie Onderwijs worden toege zonden. De ervaringen van de afgelopen jaren hebben voorts als basis gediend voor het beleidsplan 1989-1992. In dit beleidsplan zijn de inhoudelijke en organisatorische uitgangspunten voor de komende jaren uiteengezet. Het Educatief Beraad heeft het beleids plan inmiddels vastgesteld. Het plan is eveneens voor U ter inzage gelegd. 3Opmerkingen m.b.t. de inhoud van het programma. In de Rijksregeling basiseducatie is bepaald dat basiseducatie bestaat uit taalvaardigheid, rekenvaardigheid en sociale vaardig heid, met daarnaast werving, activering, toeleiding en oriëntatie. Het betreft hier vaardigheden, die in samenhang moeten worden aan-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 395