2
5. Montessori
school,
Brandemeer 5
1971
6. Gebouw Skrok 1970
3 t.b.v. de
Taniaburg-
school
10509- a. uitbreiding gebouw 1991
16 ZR t.b.v. 2 groepen;
b. uitbreiding onderwijs- 1991
leerpakket en meubilair
t.b.v. 5 groepen;
c. uitbreiding met een 1991
gemeenschapsruimte.
10509- uitbreiding van het 1991
16 FZ hoofdgebouw met 2 groeps-
ruimten en een speello
kaal c.a.
Bij zonder
DrAlgra- 1982 78886- uitbreiding gebouw,
school, 14 QA onderwijsleerpakket en
Idzerda- meubilair t.b.v. 5 groe-
stins 61 pen
1991
8. Maria Louise- 1932
school
Transvaal-
straat 75
78886- algehele aanpassing en
15 LK ingrijpend onderhoud
1992
9. Willem
Lodewijk-
school
Druifstreek
72
1872 78886- ingrijpend onderhoud
15 VD
1992
10. Oranje
Nassau-
school,
Beuken
straat 1
1953
78886-
14 KR
ingrijpend onderhoud
1993
11. Prins Willem 1959
van Oranje-
school,
Julianalaan
40
77950- uitbreiding gebouw met
12 XK gemeenschapsruimte
1991
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter
Secretaris.
Programma Basiseducatie 1990.
Bijlage nr. 217. Leeuwarden, 7 september 1989.
Aan de Gemeenteraad.
1. Inleiding
Op grond van de Rijksregeling Basiseducatie (RBE) wordt sinds
1 augustus 1987 in Leeuwarden de basiseducatie uitgevoerd. Jaar
lijks voor 15 juli dient het Educatief Beraad voor het volgende
kalenderjaar een ontwerp-programma voor de basiseducatie op te
stellen.
Thans wordt U ter vaststelling aangeboden het jaarprogramma
1990, zoals dat door het Educatief Beraad is opgesteld. Het pro
gramma heeft in de periode 1 juni - 1 juli 1989 voor belangstellen
den ter visie gelegen; er zijn echter geen reacties binnengekomen.
Het Ontwerp-programma Basiseducatie geeft ons aanleiding tot
de volgende opmerkingen.
2. Algemene opmerkingen.
In vergelijking met voorgaande programma's is het jaarprogram
ma 1990 sober van opzet. In voorgaande jaren werd, mede omdat er
sprake was van een ontwikkeling van een nieuwe vorm van volwasse
neneducatie, uitgebreid aandacht besteed aan landelijke en lokale
ontwikkelingen rond de wet- en regelgeving en het daarop gebaseerde
beleid. Een dergelijke beschrijving ontbreekt in het programma
1990. Een jaarprogramma basiseducatie lijkt ook niet de meest ge-
eigende plaats voor een dergelijk overzicht. Bovendien zijn er wat
betreft de basiseducatie ook geen nieuwe ontwikkelingen dienaan
gaande te melden.
Zoals U bekend is zijn op het terrein van de volwasseneneduca
tie het afgelopen jaar tal van wetsvoorstellen gepubliceerd, zowel
wetsvoorstellen met een algemeen karakter als wetsvoorstellen met
betrekking tot de verschillende vormen van volwasseneneducatie. De
parlementaire behandeling heeft echter aanzienlijke vertraging
opgelopen, zodat de huidige situatie, onder andere m.b.t. de basis
educatie, vooralsnog ongewijzigd gecontinueerd blijft.
Het programma 1990 is voor een belangrijk gedeelte gebaseerd
op de ervaringen die in de periode 1987-1989 zijn opgedaan. Voor
die periode zijn die ervaringen weergegeven in het jaarverslag
1987-1988, dat ter inzage is gelegd. Het jaarverslag 1988-1989 zal
binnenkort verschijnen en aan de Commissie Onderwijs worden toege
zonden. De ervaringen van de afgelopen jaren hebben voorts als
basis gediend voor het beleidsplan 1989-1992. In dit beleidsplan
zijn de inhoudelijke en organisatorische uitgangspunten voor de
komende jaren uiteengezet. Het Educatief Beraad heeft het beleids
plan inmiddels vastgesteld. Het plan is eveneens voor U ter inzage
gelegd.
3Opmerkingen m.b.t. de inhoud van het programma.
In de Rijksregeling basiseducatie is bepaald dat basiseducatie
bestaat uit taalvaardigheid, rekenvaardigheid en sociale vaardig
heid, met daarnaast werving, activering, toeleiding en oriëntatie.
Het betreft hier vaardigheden, die in samenhang moeten worden aan-