Reaktienota naar aanleiding van de bezwaren tegen de dienstregeling van de Stads autobusdienst, welke op 27 mei 1989 in werking is getreden. Bezwaar 1. Het bezwaar van de heer F.J. Gorter, Dotingastate 51alhier, richt zich: - tegen de verplaatsing van de bus halte bij MCL-Noord van de Mr. P.J. Troelstraweg naar de Jelsumerstraat, terwijl laatsgenoemde weg in de nota "Enge plekken" alszodanig is aan geduid; - tegen de vertrektijd van de laatste bus, aangezien de wisseling van avond- en nachtdienst in de zieken huizen hier niet op aansluit en vijf minuten later plaatsvindt. 2. Enkele inwoners van Warga, gemeente Boarnsterhim, beklagen zich over de reistijd van hun kinderen, die speci aal onderwijs volgen op de Prof. Gre- welschool te Leeuwarden. Deze reis tijd bedraagt meer dan anderhalf uur. 3. Reiziger Openbaar Vervoer (Rover- Friesland) heeft bezwaar tegen de on derdelen: - de aansluiting van de stadsbus op de intercity-trein naar Amsterdam; de overstaptijd zou moeten worden verruimd; - de laatste bus vanuit het centrum naar Camminghaburen (Oost en Zuid) vertrekt op een te vroeg tijdstip; - de verbinding tussen Camminghaburen- Oost en het centrum is in die zin ongunstig, dat de ritten van lijn 2 bij Humaldastate niet aansluiten op die van lijn 1 Reaktie De sociale veiligheid is inderdaad één van de faktoren waarmee rekening moet worden gehouden bij de keuze van halte plaatsen c.s. Door de bij de vaststel ling van het huidige lijnennet gemaakte keuze voor een route over de Jelsumer straat, was het uiteraard noodzakelijk hier halteplaatsen te situeren. Gelet op de plaatselijke situatie wat betreft het openbaar groen en verlichting is de gemaakte keuze ook te verantwoorden. Toegegeven moet worden, dat de bebou wingssituatie niet zodanig is, dat veel sociale controle kan plaatsvinden. Wat betreft de vertrektijden van de bussen moet worden vastgesteld, dat deze gun stiger zijn geworden ten opzichte van de oude situatie, doordat alle bussen op een later tijdstip naar de wijken vertrekken. Dit type bezwaren en klach ten zal er overigens altijd wel blij ven. Vanuit het oogpunt van de dienst regeling is hier momenteel geen oplos sing voor te bereiken. Met ingang van 27 augustus bestaat dit probleem niet meer, omdat de Fram N.V. besloten heeft de streekbussen vanaf Garijp, die via Warga rijden, tien mi nuten eerder te laten vertrekken. Daar door ontstaat een prima aansluiting op de stadsbus richting Camminghaburen en wordt de totale reistijd voor de be treffende kinderen plm. een half uur. Verder zal de Fram N.V. trachten 's mid dags op het tijdstip van uitgaan van de school, een versterkingsbus te laten rijden naar het N.S.-station. Hiermede zijn de problemen opgelost. - Het hier gesignaleerde probleem speelt met name in de avonduren en op zondag. Getracht zal worden dit te verbeteren in het kader van de dienstregeling 1990/1991 - De ritten van lijn 1 en lijn 2, die als eindpunt Humaldastate in Cammin ghaburen hebben, zullen met ingang van 7 september a.s. worden doorge trokken naar respectievelijk Westein de en het N.S.-station. - Eveneens met ingang van 7 september a.s. zal de dienstregeling van lijn 2 zodanig worden aangepast, dat de bus sen die op deze lijn rijden in Cammin-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 439