Reaktienota naar aanleiding van de bezwaren tegen de dienstregeling van de Stads
autobusdienst, welke op 27 mei 1989 in werking is getreden.
Bezwaar
1. Het bezwaar van de heer F.J. Gorter,
Dotingastate 51alhier, richt zich:
- tegen de verplaatsing van de bus
halte bij MCL-Noord van de Mr. P.J.
Troelstraweg naar de Jelsumerstraat,
terwijl laatsgenoemde weg in de nota
"Enge plekken" alszodanig is aan
geduid;
- tegen de vertrektijd van de laatste
bus, aangezien de wisseling van
avond- en nachtdienst in de zieken
huizen hier niet op aansluit en
vijf minuten later plaatsvindt.
2. Enkele inwoners van Warga, gemeente
Boarnsterhim, beklagen zich over de
reistijd van hun kinderen, die speci
aal onderwijs volgen op de Prof. Gre-
welschool te Leeuwarden. Deze reis
tijd bedraagt meer dan anderhalf uur.
3. Reiziger Openbaar Vervoer (Rover-
Friesland) heeft bezwaar tegen de on
derdelen:
- de aansluiting van de stadsbus op
de intercity-trein naar Amsterdam;
de overstaptijd zou moeten worden
verruimd;
- de laatste bus vanuit het centrum
naar Camminghaburen (Oost en Zuid)
vertrekt op een te vroeg tijdstip;
- de verbinding tussen Camminghaburen-
Oost en het centrum is in die zin
ongunstig, dat de ritten van lijn 2
bij Humaldastate niet aansluiten op
die van lijn 1
Reaktie
De sociale veiligheid is inderdaad één
van de faktoren waarmee rekening moet
worden gehouden bij de keuze van halte
plaatsen c.s. Door de bij de vaststel
ling van het huidige lijnennet gemaakte
keuze voor een route over de Jelsumer
straat, was het uiteraard noodzakelijk
hier halteplaatsen te situeren. Gelet
op de plaatselijke situatie wat betreft
het openbaar groen en verlichting is de
gemaakte keuze ook te verantwoorden.
Toegegeven moet worden, dat de bebou
wingssituatie niet zodanig is, dat veel
sociale controle kan plaatsvinden. Wat
betreft de vertrektijden van de bussen
moet worden vastgesteld, dat deze gun
stiger zijn geworden ten opzichte van
de oude situatie, doordat alle bussen
op een later tijdstip naar de wijken
vertrekken. Dit type bezwaren en klach
ten zal er overigens altijd wel blij
ven. Vanuit het oogpunt van de dienst
regeling is hier momenteel geen oplos
sing voor te bereiken.
Met ingang van 27 augustus bestaat dit
probleem niet meer, omdat de Fram N.V.
besloten heeft de streekbussen vanaf
Garijp, die via Warga rijden, tien mi
nuten eerder te laten vertrekken. Daar
door ontstaat een prima aansluiting op
de stadsbus richting Camminghaburen en
wordt de totale reistijd voor de be
treffende kinderen plm. een half uur.
Verder zal de Fram N.V. trachten 's mid
dags op het tijdstip van uitgaan van de
school, een versterkingsbus te laten
rijden naar het N.S.-station. Hiermede
zijn de problemen opgelost.
- Het hier gesignaleerde probleem speelt
met name in de avonduren en op zondag.
Getracht zal worden dit te verbeteren
in het kader van de dienstregeling
1990/1991
- De ritten van lijn 1 en lijn 2, die
als eindpunt Humaldastate in Cammin
ghaburen hebben, zullen met ingang
van 7 september a.s. worden doorge
trokken naar respectievelijk Westein
de en het N.S.-station.
- Eveneens met ingang van 7 september
a.s. zal de dienstregeling van lijn 2
zodanig worden aangepast, dat de bus
sen die op deze lijn rijden in Cammin-