- 2 -
Bezwaar
voorgesteld wordt de ritten van lijn
2 tien minuten later van het N.S.-
station te laten vertrekken.
Reaktie
ghaburen te allen tijde rechtstreeks
aansluiten op die van lijn 1
4. De heer J. Steerenberg, Engelsestraat
1alhier, maakt bezwaar tegen de
dienstregeling, omdat deze tot gevolg
heeft dat (overdag) acht bussen de
route Engelsestraat-Nachtegaalstraat
v.v. rijden, terwijl de fundering van
de bestrating van de Harlingerstraat-
weg, tussen Engelsestraat en de ro
tonde op de Harlingersingel onvol
doende is.
Dit bezwaarschrift heeft dezelfde in
houd als een eerder van appellant ont
vangen bezwaarschrift tegen de wijzi
ging van het lijnennet. Naar aanleiding
daarvan is een onderzoek verricht naar
de verhardingsconstructie van de bus
routes. Daaruit is gebleken, dat ver
vroegd bestraten van het betreffende
weggedeelte dringend noodzakelijk is.
Om kapitaalvernietiging te voorkomen,
zal op 4 september 1989 in de Commissie
voor Openbare Werken en Milieu de vraag
aan de orde komen, of de voorgenomen
reconstructie van dit gedeelte van de
Harlingerstraatweg (gepland voor 1992)
naar voren kan worden gebracht en de
uitvoering nog in 1990 kan plaatsvin
den. Aangenomen mag worden, dat daar
mee de bezwaren van appellant groten
deels kunnen worden weggenomen.
5.
De heer J. Postma, Hondiusstraat 19,
hoek Jan van Scorelstraat, alhier,
maakt bezwaar tegen het feit, dat de
stadsbus van lijn 5 thans gebruik
maakt van het gedeelte van de Jan
van Scorelstraat, tussen Hobbema-
straat en de Cornells Trooststraat.
De reden hiervan is, dat zijns in
ziens dit weggedeelte - wat betreft
de fundering - ongeschikt is voor
zwaar verkeer. Verder wijst hij
op de parkeerproblematiek ter
plaatse.
De stadsbus maakte in de oude situatie
gebruik van het gedeelte van de Jan
van Scorelstraat tussen de Aert van
der Neerstraat en de Cornells Troost
straat. De ervaringen daar waren zo
danig, dat tengevolge van de slappe
ondergrond herstraten eens per vijf
jaar moest plaatsvinden. Er wordt op
dit moment een gedetailleerd onderzoek
verricht naar de verhardingsconstruc
tie van onder meer deze route. Op ba
sis van de resultaten hiervan zal be
sluitvorming moeten plaatsvinden.
Opgemerkt moet worden dat de funderings
situatie in de Dirk Boutsstraat waar
schijnlijk niet veel gunstiger is. In
die zin zou het overnemen van de in de
brief gedane suggestie derhalve een
verschuiving van de problematiek bete
kenen. Zoals in het slot van de brief
reeds wordt aangeduid, hebben wij het
bestuur van de Wijkvereniging Huizum-
West inderdaad een drietal potentiële
mogelijkheden voorgelegd voor de lijn-
voering van de stadsbus, met het ver
zoek aan te geven, welke route naar
haar mening de voorkeur verdient, gelet
op de belangen van bewoners en andere
gebruikers, als ook met het oog op de
leefbaarheid van de wijk.
- 3 -
Bezwaar
Reaktie
Met deze voorkeur zou dan rekening kun
nen worden gehouden bij de vaststelling
van het lijnennet en de dienstregeling
in 1990. Dit bestuur heeft nog niet ge
reageerd. Nader overleg over deze lijn-
voering dient derhalve nog plaats te
vinden.
6. Brief van de beheerscommissie van het
Dienstencentrum "Huizum"waarin naar
voren wordt gebracht dat de nieuwe
lijnvoering in Huizum-West een ver
slechtering betekent van de bereik
baarheid van dit centrum.
Voor het geven van een reaktie kan gro
tendeels worden verwezen naar het twee
de gedeelte van hetgeen hierboven is
vermeld.
In deze brief wordt - zij het met een
kanttekening - reeds een voorkeur uit
gesproken voor één van de drie bedoel
de mogelijkheden voor de toekomstige
lijnvoering. Aangezien het in de bedoe
ling ligt met het bestuur van de wijk
vereniging hierover nog overleg te voe
ren, kan daar op dit moment slechts
kennis van worden genomen.