- 2 - Bezwaar voorgesteld wordt de ritten van lijn 2 tien minuten later van het N.S.- station te laten vertrekken. Reaktie ghaburen te allen tijde rechtstreeks aansluiten op die van lijn 1 4. De heer J. Steerenberg, Engelsestraat 1alhier, maakt bezwaar tegen de dienstregeling, omdat deze tot gevolg heeft dat (overdag) acht bussen de route Engelsestraat-Nachtegaalstraat v.v. rijden, terwijl de fundering van de bestrating van de Harlingerstraat- weg, tussen Engelsestraat en de ro tonde op de Harlingersingel onvol doende is. Dit bezwaarschrift heeft dezelfde in houd als een eerder van appellant ont vangen bezwaarschrift tegen de wijzi ging van het lijnennet. Naar aanleiding daarvan is een onderzoek verricht naar de verhardingsconstructie van de bus routes. Daaruit is gebleken, dat ver vroegd bestraten van het betreffende weggedeelte dringend noodzakelijk is. Om kapitaalvernietiging te voorkomen, zal op 4 september 1989 in de Commissie voor Openbare Werken en Milieu de vraag aan de orde komen, of de voorgenomen reconstructie van dit gedeelte van de Harlingerstraatweg (gepland voor 1992) naar voren kan worden gebracht en de uitvoering nog in 1990 kan plaatsvin den. Aangenomen mag worden, dat daar mee de bezwaren van appellant groten deels kunnen worden weggenomen. 5. De heer J. Postma, Hondiusstraat 19, hoek Jan van Scorelstraat, alhier, maakt bezwaar tegen het feit, dat de stadsbus van lijn 5 thans gebruik maakt van het gedeelte van de Jan van Scorelstraat, tussen Hobbema- straat en de Cornells Trooststraat. De reden hiervan is, dat zijns in ziens dit weggedeelte - wat betreft de fundering - ongeschikt is voor zwaar verkeer. Verder wijst hij op de parkeerproblematiek ter plaatse. De stadsbus maakte in de oude situatie gebruik van het gedeelte van de Jan van Scorelstraat tussen de Aert van der Neerstraat en de Cornells Troost straat. De ervaringen daar waren zo danig, dat tengevolge van de slappe ondergrond herstraten eens per vijf jaar moest plaatsvinden. Er wordt op dit moment een gedetailleerd onderzoek verricht naar de verhardingsconstruc tie van onder meer deze route. Op ba sis van de resultaten hiervan zal be sluitvorming moeten plaatsvinden. Opgemerkt moet worden dat de funderings situatie in de Dirk Boutsstraat waar schijnlijk niet veel gunstiger is. In die zin zou het overnemen van de in de brief gedane suggestie derhalve een verschuiving van de problematiek bete kenen. Zoals in het slot van de brief reeds wordt aangeduid, hebben wij het bestuur van de Wijkvereniging Huizum- West inderdaad een drietal potentiële mogelijkheden voorgelegd voor de lijn- voering van de stadsbus, met het ver zoek aan te geven, welke route naar haar mening de voorkeur verdient, gelet op de belangen van bewoners en andere gebruikers, als ook met het oog op de leefbaarheid van de wijk. - 3 - Bezwaar Reaktie Met deze voorkeur zou dan rekening kun nen worden gehouden bij de vaststelling van het lijnennet en de dienstregeling in 1990. Dit bestuur heeft nog niet ge reageerd. Nader overleg over deze lijn- voering dient derhalve nog plaats te vinden. 6. Brief van de beheerscommissie van het Dienstencentrum "Huizum"waarin naar voren wordt gebracht dat de nieuwe lijnvoering in Huizum-West een ver slechtering betekent van de bereik baarheid van dit centrum. Voor het geven van een reaktie kan gro tendeels worden verwezen naar het twee de gedeelte van hetgeen hierboven is vermeld. In deze brief wordt - zij het met een kanttekening - reeds een voorkeur uit gesproken voor één van de drie bedoel de mogelijkheden voor de toekomstige lijnvoering. Aangezien het in de bedoe ling ligt met het bestuur van de wijk vereniging hierover nog overleg te voe ren, kan daar op dit moment slechts kennis van worden genomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 440