4 met deze inspanning van gemeentezijde. De bouw ten behoeve van Bornia- state wordt niet gezien als voorziening in reguliere woningbehoefte. Dit rechtvaardigt derhalve een extra contingentvraag boven op de reguliere vraag in deze sector. Camminghaburen/V.v.VIn 1989 heeft de Vereniging voor Volkshuisvesting een plan ingediend voor een eerste fase van 79 woningen bestemd voor senioren. In aansluiting op het plan van 79 woningen uit 1989 wenst de vereniging nog eens 40 woningen in 1990 te realiseren als uitbreiding van deze bouwstroom. Hierdoor kan het plan goedkoper worden uitgevoerd. Tevens zijn in combinatie met dit plan 14 premiekoop-A-woningen voor zien, Deze worden reeds dit jaar ingediend en kunnen ten laste van het reeds toegewezen contingent worden gebracht. Met de realisatie van de in totaal 133 woningen heeft de Vereniging voor Volkshuisvesting te kennen gegeven af te willen zien van de resterende 120 woningen uit het in totaal ruim 250 woningen tellende plan, dat door deze corporatie op deze lokatie is ontwikkeld. Omdat de mogelijkheid tot knippen is komen te vervallen, kan hierdoor een probleem ontstaan. Overeenkomstig de toeken ning van prioriteiten voor 1989 en volgende jaren is uitgegaan van een jaarlijks te reserveren contingent van circa 40 woningen. Indien in 1989 de claim voor 79 woningen niet kan worden gehonoreerd, dan kan in 1990 uitsluitend op basis van herverdeling extra contingent worden verkregen. Dat de corporatie hiermee een extra risico loopt is daarbij onderkend. Camminghaburen/N.C.H.B.Na een mislukte indiening in 1988 is het thans geheel herziene plan voor 102 zorgwoningen in Camminghaburen recent bij de gemeente ingediend. Dit plan vormt door zijn grote omvang ten opzich te van de thans veel kleinere contingenten een probleem. Het plan is op basis van de verwachte contingenten veel te groot om op voorhand volle dig in te plannen voor gunning. Knippen is thans niet meer mogelijk en het ontwerp bestaande uit één U-vormig bouwblok voorziet niet in een fasering in twee los van elkaar te bouwen delen. In het verleden is het plan reeds bij de provincie aangemeld als één van de plannen die in verband met de compensatie van verloren gegane verzorgingsplaatsen toe deling van contingent uit deze reservering verdienen. Het plan is on langs geheel uitvoeringsrijp bij het Rijk ingediend met het verzoek om uit landelijke herverdeling extra contingent beschikbaar te stellen. Hierbij zal een relatie worden gelegd met het verlies aan evenzoveel woningen van het complex de Meenthe. Mocht echter blijken dat het con tingent in 1989 niet beschikbaar komt en in 1990 onvoldoende is dan zijn wij helaas genoodzaakt om met het oog op de continuïteit van de stads vernieuwing dit plan voor onbepaalde tijd vooruit te schuiven. De volgende plannen en initiatieven zullen naar 1991 of volgende jaren moeten worden verschoven: verbouw caf de Sfinx; nieuwbouw op het Frigasterrein; nieuwbouw op de Amelandsdwinger (prijsvraag); verbouw Achterpastorie Bonifatiuskerk; vervangende nieuwbouw Huizum-West (Elmar); nieuwbouw Huizum-West (van Loonstraat). Voor de plangebieden Camminghaburen (2e fase centrum), Aldlén, Tulpen- burg-Klanderijbuurt en in de binnenstad zijn initiatieven in ontwikke ling. 5 Premiehuur-beleggers Voor 1990 wordt rekening gehouden met de mogelijke indiening van een premiehuur-beleggersplan voor de verbouw tot 21 woningen van gebouw E (kinderziekenhuis) op het Diakonessenhuisterrein. Mocht in 1990 dit initiatief enige hardheid krijgen dan zal hiervoor een claim op het provinciale contingent worden gelegd. Verwacht wordt, dat het recent ingediende plan voor 62 appartementen in Camminghaburen t.b.v. het ABP door herverdeling nog ten laste van de contingenten in 1989 kan worden gebracht. De contingentvraag voor deze sector zal vooralsnog slechts kunnen bestaan uit een pro-memorie aantal, afhankelijk van de werkelijke indiening en overloop uit 1989. Hoewel er een aantal mogelijke premie- huurlokaties in Camminghaburen en om de binnenstad gelegen in ontwikke ling zijn - Alma TademastraatTulpenburg-KlanderijbuurtHoeksterend-- Frigasterrein - is de ruimte hiervoor binnen de programmering en de contingentering slechts beperkt. Hierdoor kan de situatie ontstaan dat in enig jaar een aanzienlijk aantal premiehuurwoningen voor beleggers moeten worden ingepland. Hierbij moet op langere termijn rekening worden gehouden met de verhouding tussen kopen en huren. Premiekoop-A. Voor het aanscherpen van de rijksnormen voor gemeentegarantie op hypo theken zijn de duurdere premie-A-koopwoningen 132.000,tot 142.000,--) niet meer bereikbaar voor de laagste inkomenscategorie van beneden de 30.000,-- (belastbaar jaarinkomen). Het gevoerde beleid om 50% van de premiekoopwoningen te laten bestaan uit woningen onder 130.000,-- krijgt hiermee een aansporing. Het is daarom gerechtvaardigd bouwers van premie-A-woningen, die niet aan deze taakstelling kunnen/- willen voldoen uit te sluiten van contingent. Met het uitvoeren van de verplichte kosten-kwaliteitstoets wordt voldoende inzicht in de presta ties verkregen om tot een beoordeling van het gerealiseerde prijsniveau te komen. De resultaten van toetsing in 1989 zullen binnenkort worden geëvalueerd en zullen worden gebruikt bij de selectie van kandidaatbou wers voor 1990. Het bouwen van premie-A-woningen in bestaand stedelijk gebied krijgt bij de prioriteitsstelling een voorkeur boven stadsuitleg. De ontwikkeling van de bouw van deze woningen vergt enige stimulering onder meer door de toedeling van bouwplaatskopkosten. Premie-C-woningen Het bouwen van woningen met een éénmalige bijdrage bereikte de afgelopen jaren een redelijke omvang. In de Nota Woningbouwbeleid is beschreven, dat het college streeft naar de realisatie op korte termijn van een project energiezuinig bouwen in de koopsector. In principe is een derge lijk project gedacht in deze premiesector. Mede door de provincie gesti muleerd, zal worden onderzocht of in Leeuwarden een project kan worden ontwikkeld dat te zamen met projecten in andere Friese gemeenten tot één geheel proefproject kan worden gemaakt. Wellicht dat bij samenwerking in de sfeer van de projectontwikkeling en uitvoering besparingen mogelijk zijn. Het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten zal worden benaderd om in dit project te participeren als adviseur en projectontwikkelaar. Voorlopig wordt rekening gehouden met een claim van 30 woningen voor een dergelijk project. Omdat tevens rekening moet worden gehouden met een overloop van plannen uit 1989 zal in deze sector wellicht een groter contingent dan de geraamde 40 woningen nodig zijn. Omdat de bouw van energiezuinige

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 443