4
met deze inspanning van gemeentezijde. De bouw ten behoeve van Bornia-
state wordt niet gezien als voorziening in reguliere woningbehoefte. Dit
rechtvaardigt derhalve een extra contingentvraag boven op de reguliere
vraag in deze sector.
Camminghaburen/V.v.VIn 1989 heeft de Vereniging voor Volkshuisvesting
een plan ingediend voor een eerste fase van 79 woningen bestemd voor
senioren. In aansluiting op het plan van 79 woningen uit 1989 wenst de
vereniging nog eens 40 woningen in 1990 te realiseren als uitbreiding
van deze bouwstroom. Hierdoor kan het plan goedkoper worden uitgevoerd.
Tevens zijn in combinatie met dit plan 14 premiekoop-A-woningen voor
zien, Deze worden reeds dit jaar ingediend en kunnen ten laste van het
reeds toegewezen contingent worden gebracht. Met de realisatie van de in
totaal 133 woningen heeft de Vereniging voor Volkshuisvesting te kennen
gegeven af te willen zien van de resterende 120 woningen uit het in
totaal ruim 250 woningen tellende plan, dat door deze corporatie op deze
lokatie is ontwikkeld. Omdat de mogelijkheid tot knippen is komen te
vervallen, kan hierdoor een probleem ontstaan. Overeenkomstig de toeken
ning van prioriteiten voor 1989 en volgende jaren is uitgegaan van een
jaarlijks te reserveren contingent van circa 40 woningen. Indien in 1989
de claim voor 79 woningen niet kan worden gehonoreerd, dan kan in 1990
uitsluitend op basis van herverdeling extra contingent worden verkregen.
Dat de corporatie hiermee een extra risico loopt is daarbij onderkend.
Camminghaburen/N.C.H.B.Na een mislukte indiening in 1988 is het thans
geheel herziene plan voor 102 zorgwoningen in Camminghaburen recent bij
de gemeente ingediend. Dit plan vormt door zijn grote omvang ten opzich
te van de thans veel kleinere contingenten een probleem. Het plan is op
basis van de verwachte contingenten veel te groot om op voorhand volle
dig in te plannen voor gunning. Knippen is thans niet meer mogelijk en
het ontwerp bestaande uit één U-vormig bouwblok voorziet niet in een
fasering in twee los van elkaar te bouwen delen. In het verleden is het
plan reeds bij de provincie aangemeld als één van de plannen die in
verband met de compensatie van verloren gegane verzorgingsplaatsen toe
deling van contingent uit deze reservering verdienen. Het plan is on
langs geheel uitvoeringsrijp bij het Rijk ingediend met het verzoek om
uit landelijke herverdeling extra contingent beschikbaar te stellen.
Hierbij zal een relatie worden gelegd met het verlies aan evenzoveel
woningen van het complex de Meenthe. Mocht echter blijken dat het con
tingent in 1989 niet beschikbaar komt en in 1990 onvoldoende is dan zijn
wij helaas genoodzaakt om met het oog op de continuïteit van de stads
vernieuwing dit plan voor onbepaalde tijd vooruit te schuiven.
De volgende plannen en initiatieven zullen naar 1991 of volgende jaren
moeten worden verschoven:
verbouw caf de Sfinx;
nieuwbouw op het Frigasterrein;
nieuwbouw op de Amelandsdwinger (prijsvraag);
verbouw Achterpastorie Bonifatiuskerk;
vervangende nieuwbouw Huizum-West (Elmar);
nieuwbouw Huizum-West (van Loonstraat).
Voor de plangebieden Camminghaburen (2e fase centrum), Aldlén, Tulpen-
burg-Klanderijbuurt en in de binnenstad zijn initiatieven in ontwikke
ling.
5
Premiehuur-beleggers
Voor 1990 wordt rekening gehouden met de mogelijke indiening van een
premiehuur-beleggersplan voor de verbouw tot 21 woningen van gebouw E
(kinderziekenhuis) op het Diakonessenhuisterrein. Mocht in 1990 dit
initiatief enige hardheid krijgen dan zal hiervoor een claim op het
provinciale contingent worden gelegd. Verwacht wordt, dat het recent
ingediende plan voor 62 appartementen in Camminghaburen t.b.v. het ABP
door herverdeling nog ten laste van de contingenten in 1989 kan worden
gebracht. De contingentvraag voor deze sector zal vooralsnog slechts
kunnen bestaan uit een pro-memorie aantal, afhankelijk van de werkelijke
indiening en overloop uit 1989. Hoewel er een aantal mogelijke premie-
huurlokaties in Camminghaburen en om de binnenstad gelegen in ontwikke
ling zijn - Alma TademastraatTulpenburg-KlanderijbuurtHoeksterend--
Frigasterrein - is de ruimte hiervoor binnen de programmering en de
contingentering slechts beperkt. Hierdoor kan de situatie ontstaan dat
in enig jaar een aanzienlijk aantal premiehuurwoningen voor beleggers
moeten worden ingepland. Hierbij moet op langere termijn rekening worden
gehouden met de verhouding tussen kopen en huren.
Premiekoop-A.
Voor het aanscherpen van de rijksnormen voor gemeentegarantie op hypo
theken zijn de duurdere premie-A-koopwoningen 132.000,tot
142.000,--) niet meer bereikbaar voor de laagste inkomenscategorie van
beneden de 30.000,-- (belastbaar jaarinkomen). Het gevoerde beleid om
50% van de premiekoopwoningen te laten bestaan uit woningen onder
130.000,-- krijgt hiermee een aansporing. Het is daarom gerechtvaardigd
bouwers van premie-A-woningen, die niet aan deze taakstelling kunnen/-
willen voldoen uit te sluiten van contingent. Met het uitvoeren van de
verplichte kosten-kwaliteitstoets wordt voldoende inzicht in de presta
ties verkregen om tot een beoordeling van het gerealiseerde prijsniveau
te komen. De resultaten van toetsing in 1989 zullen binnenkort worden
geëvalueerd en zullen worden gebruikt bij de selectie van kandidaatbou
wers voor 1990. Het bouwen van premie-A-woningen in bestaand stedelijk
gebied krijgt bij de prioriteitsstelling een voorkeur boven stadsuitleg.
De ontwikkeling van de bouw van deze woningen vergt enige stimulering
onder meer door de toedeling van bouwplaatskopkosten.
Premie-C-woningen
Het bouwen van woningen met een éénmalige bijdrage bereikte de afgelopen
jaren een redelijke omvang. In de Nota Woningbouwbeleid is beschreven,
dat het college streeft naar de realisatie op korte termijn van een
project energiezuinig bouwen in de koopsector. In principe is een derge
lijk project gedacht in deze premiesector. Mede door de provincie gesti
muleerd, zal worden onderzocht of in Leeuwarden een project kan worden
ontwikkeld dat te zamen met projecten in andere Friese gemeenten tot één
geheel proefproject kan worden gemaakt. Wellicht dat bij samenwerking in
de sfeer van de projectontwikkeling en uitvoering besparingen mogelijk
zijn. Het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten zal worden benaderd om in dit
project te participeren als adviseur en projectontwikkelaar. Voorlopig
wordt rekening gehouden met een claim van 30 woningen voor een dergelijk
project. Omdat tevens rekening moet worden gehouden met een overloop van
plannen uit 1989 zal in deze sector wellicht een groter contingent dan
de geraamde 40 woningen nodig zijn. Omdat de bouw van energiezuinige