I 2 len. Ook bij het oplossen van knelpunten en het aanleggen van ontbreken de schakels in wegverbindingen wordt aan de verbindingen met stedelijke knooppunten een hogere prioriteit toegekend. Dit maakt het van groot belang dat Leeuwarden alsnog wordt aangemerkt als stedelijk knooppunt en aangesloten wordt op een (toekomstig) hoofdtransport-as. Het is onaan vaardbaar dat Friesland en Leeuwarden alsmede de Regio Noord Friesland in de toekomst verstoken blijven van adequate en hoogwaardige open baar-vervoer s verbindingen met de overige landsdelen. Met name op het gebied van de spoorverbindingen geldt dat het op dit terrein voor Leeu warden verwoorde beleid strijdig is met de algemene uitgangspunten van het SW. Immers, de ligging van het stadsgewest Leeuwarden ten opzichte van de noordelijke Randstad maakt dat, via de snelle korte verbinding via de Afsluitdijk, het particulier autoverkeer een qua tijd aantrekke lijk alternatief voor de treinverbinding vormt. Een absoluut of relatief verslechterende spoorverbinding zal in combinatie met het opheffen van de knelpunten bij de Coentunnel de groei van het particulier autovervoer bevorderen. In het hiernavolgende zullen wij nader ingaan op een aantal aspecten van de nota en zullen wij tevens op een aantal punten aangeven hoe wij op de beleidsvoornemens in het SW zullen inspelen. Wegverbindingen Leeuwarden ligt in een weinig verstedelijkt gebied. De afstanden tot de nationale en met name de internationale verstedelijkte gebieden zijn relatief groot. Als zodanig zijn verbeterde verbindingen van cruciaal belang voor de economische ontwikkeling van Leeuwarden, de Regio Noord Friesland en Friesland. De keuze van de A7 tot Hoofdtransport-as en de ombouw van het hierop aansluitende deel van de A32 tot autosnelweg is van grote economische en maatschappelijke betekenis voor de verbetering van de verbinding tussen noord- en zuid-Nederland. Nu de uitvoering van de A32 reeds in gang is gezet, mag worden veronder steld dat de ombouw van dit wegvak tot autosnelweg met voortvarendheid zal worden voltooid. Van even groot belang voor de ontwikkeling van het stedelijk gebied van Leeuwarden is de as: Randstad noord - Afsluitdijk - Leeuwarden - Drach ten - Groningen - noord Duitsland, of Leeuwarden - Drachten - Emmen - noord Duitsland. Deze noordelijke as sluit aan bij de autonome ontwik kelingen binnen Friesland, waarvan Leeuwarden in toenemende mate als het economisch zwaartepunt wordt gezien. Op de overzichtskaarten is de verbinding Drachten - Emmen - Emslandlinie niet aangegeven. Wij achten dit een omissie, omdat wij van mening zijn dat deze verbinding van eminent belang kan zijn voor het bedrijfsleven in Friesland en Drenthe. Het biedt immers een aansluiting op het Duitse autosnelwegennet ruim 60 km zuidelijker dan via de route over Nieuwe- schans In dat verband merken wij nog op dat, nu in het SW ten aanzien van de route A8-A7-A31 een aantal essentiële verbeteringen wordt voorgesteld (verbreding van het tracé Zaanstad - Amsterdam, waaronder verdubbeling van de Coentunnel, structuurverbetering en completering van de gedeelten Zurich - Midlum, Leeuwarden (zuid) - A32 en Leeuwarden - Drachten), de vraag rijst of aanwijzing van deze route tot Hoofdtransport-as niet op 3 zijn plaats is. Indien de tunnelcapaciteit bij Amsterdam is vergroot, dient onzes inziens deze vraag bevestigend te worden beantwoord. Deze zienswijze sluit onder meer aan bij de visie van het Besturen Over leg Noord (BON), zoals deze is verwoord in de reactie op de Structuur schets Stedelijke Gebieden. Deze hoofdtransporten over de Afsluitdijk via Leeuwarden naar het Duitse autosnelwegennet en richting Scandinavië kan ook van groot belang zijn voor de gemeenten in Noord-Holland. Wij zullen de gemeenten in Noord-Holland boven het IJ op deze kansrijke mogelijkheid attenderen, zodat ook zij in hun reactie hierop eventueel nog kunnen ingaan. Het in de nota geformuleerde beleid om de bereikbaarheid voor het zake lijk personenverkeer en het goederenverkeer over de weg te verbeteren wordt onderschreven. Het gemeentebestuur stemt in met de lokatiekeuze voor een noordelijk overslagpunt (terminal voor gecombineerd en containervervoer via water) tussen Leeuwarden en Fonejacht (kaart blz. 177). Leeuwarden zal, samen met het bedrijfsleven, initiatieven ontwikkelen om een nadere uitwerking te geven aan dit beleidsvoornemen. Daarnaast is het wenselijk dat het Van Harinxmakanaal wordt opgenomen in het Hoofdvaarwegennet en geschikt wordt gemaakt als klasse CEMT-V (sche pen tot 2.000 ton). Het Van Harinxmakanaal vormt de centrale vervoers- ader binnen de as Harlingen - Franeker - Leeuwarden. Versterking van deze as biedt interessante perspectieven voor de zeehaven van Friesland, verstevigt de economische positie van Leeuwarden en van de Regio Noord Friesland en verbreedt de basis voor het overslagpunt bij Leeuwarden. Openbaar Vervoer. In het algemeen kunnen wij de filosofie onderschrijven die hieromtrent in het SW ontwikkeld is. Het voornemen om het autoverkeer te beperken, betekent dat er een sterker accent op de openbaar-vervoersvoorzieningen gelegd dient te worden. Zoals reeds eerder is aangegeven, geldt dit in bijzondere mate voor wat betreft de verbindingen van Leeuwarden met andere landsdelen. Vooral door de korte verbinding over de Afsluitdijk verkeert het parti culier vervoer (de reistijd Leeuwarden-Amsterdam per auto bedraagt iets meer dan één uur) in een relatief gunstige positie ten opzichte van het treinvervoer (de huidige reistijd Leeuwarden-Amsterdam per trein be draagt 2.15 uur). Gelet op het uitgangspunt dat openbaar vervoer qua snelheid, efficiency en comfort moet kunnen concurreren met het particulier vervoer, achten wij aansluiting van Leeuwarden op het landelijk IC/EC-net een vereiste. Deze aansluiting is ook anderszins van uitermate groot belang voor Leeu warden en Friesland. Zoals wij reeds in onze reactie op het rapport "Rail-21, sporen naar een nieuwe eeuw" hebben aangegevenis een hoog waardige snelle spoorverbinding noodzakelijk, gelet op de belangrijke nationale en internationale positie die Leeuwarden inneemt op het gebied van de dienstverlening, agrararische industrie en landsdeelverzorgende HBO. Van het opnemen van Leeuwarden in het EC/IC-netwerk zal ook een imago-verbeterende werking uitgaan, welke een positief effect zal hebben op de vestigingsplaatskeuze van bedrijven en instellingen ten gunste van onze provincie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1989 | | pagina 9