Inmiddels is gebleken, dat gelet de op de grote belangstelling voor
de bouwkavels -een groot aantal kavels is reeds verkocht- een
opbrengst van tenminste 1.4 miljoen kan worden verkregen.
Ook het door de werkgroep in samenwerking met het architektenbureau
uit te voeren onderzoek is inmiddels afgerond.
Met betrekking tot dit onderzoek verwijzen wij u naar de voor u ter
inzage liggende rapportage van de werkgroep.
Overigens merken wij nog het volgende op.
Investeringskosten
Hoewel de werkgroep het programma van eisen enigszins heeft bijge
steld (o.a. bouwoppervlakte) is gebleken, dat het niet mogelijk is
een recreatiezwembad te bouwen met voldoende attactiewaarde voor
een bedrag van 7 a 8 miljoen. Voor de bouw van een voor het pu
bliek aantrekkelijk en attractief zwembad is een investering nodig
van rond 16 miljoen. In vergelijking met het eerder genoemde be
drag van 12 miljoen exclusief B.T.W. zijn in het bedrag van
16 miljoen de B.T.W. en de prijsverhogingen tot 1 januari 1991
begrepen.
Inkomsten
Met betrekking tot de prognose van het aantal bezoekers merken wij
op, dat uit de ervaringscijfers van andere gemeenten met een
recreatiezwembad blijkt, dat het recreatiezwemmen met 40 tot 70%
stijgt na realisering van een dergelijk bad.
Gelet hierop is het recreatieve bezoek aan het nieuwe zwembad
berekend door het huidige animocijfer van de Leeuwarder zwembaden
(het aantal zwembadbezoekers gedeeld door het inwonertal) met 40%
te verhogen. Het aantal recreatieve bezoekers aan het nieuwe bad is
berekend op 300.000.
Ter vergelijking brengen wij onder uw aandacht dat het aantal
bezoekers aan het recreatiebad te Joure zowel in 1988 als in 1989
300.000 heeft bedragen hetgeen ruim boven het ge
raamde aantal bezoekers was. Wij achten het dan ook niet uitgeslo
ten, dat het aantal recreatieve bezoekers aan het nieuwe zwembad
mede gelet op de attractiewaarde van dit bad gedurende de eerste
jaren nog hoger zal uitvallen.
Het aantal overige bezoekers aan de Leeuwarder zwembaden (leszwem-
men, schoolzwemmen, verenigingszwemmen en doelgroepen) is berekend
op basis van de huidige bezoekcijfers, waarbij gelet op de vraag
naar uitbreiding (schoolzwemmen, doelgroepen) is uitgegaan van een
geringe verhoging van dit aantal bezoekers.
Op grond van het bovenstaande zijn wij van mening, dat de prognose
van de bezoekersaantallen in de nieuwe situatie realistisch is.
Bij de berekening van de inkomsten zijn wij in tegenstelling tot de
werkgroep 4,30) uitgegaan van een gemiddeld tarief van 4,50
per recreatieve bezoeker aan het nieuwe zwembad. Ten opzichte van
het huidige tarief 2.80) betekend dit een verhoging van 1,70.
Een verdere verhoging van dit tarief lijkt ons zeker in de eerste
jaren van het gebruik van het nieuwe zwembad niet reëel.
De overige tarieven voor het gebruik van de Leeuwarder zwembaden
zijn ongewijzigd gehandhaafd.
-3-
Exploitatieresultaat
Berekend is dat de exploitatie van de gemeentelijke zwembaden in de
nieuwe situatie in vergelijking met de oude situatie (i.e. de in de
gemeentebegroting 1990 opgenomen lasten) waarbij tevens is uitge
gaan van een stijging van de rente van 7 naar 8% een voordeel
oplevert van rond 77.000,
De door u vastgestelde herwaarderingstaakstelling van 150.000,
per jaar in de zwembadsector wordt hiermee niet volledig gehaald.
Wij gaan er voorshands vanuit, dat het structurele tekort van
73.000,op de herwaarderingstaakstelling kan worden gedekt uit
een besparing op de jaarlijkse energielasten dan wel uit besparing
en in de uitvoering.
Ten aanzien van eerstgenoemde mogelijkheid kan worden opgemerkt,
dat in het programma van eisen voor de bouw van het nieuwe
recreatiezwembad reeds een aantal maatregelen gericht op energie
besparing warmtekrachtkoppelingsinstalatiewarmteterugwin-
installatie) is opgenomen.
Het exploitatievoordeel dat door dergelijke maatregelen kan worden
verkregen, kan zonder een gedegen in de bestekfase te verrichten
onderzoek naar alle mogelijkheden van energiebesparing niet expli
ciet worden aangegeven. In de exploitatiecijfers is met dergelijke
besparingen dan ook geen rekening gehouden. Wel kan er voorshands
van worden uitgegaan dat een besparing op de thans geraamde
energielasten mogelijk is.
Resumé
Hoewel de bouw van het recreatiezwembad overeenkomstig de thans
ontwikkelde plannen een investering vergt van rond 16 miljoen,
hetgeen aanmerkelijk meer is dan het bedrag waarvan in eerste
instantie werd uitgegaan, zijn wij van mening, dat niet moet worden
bespaard op de geraamde investering. Wij zijn er n.l. van over
tuigd, dat in het stadsgewest Leeuwarden een voor het publiek zo
aantrekkelijk mogelijk recreatiebad dient te worden gereali
seerd, waardoor de exploitatiemogelijkheden zo optimaal mogelijk
zullen zijn. Uit de zeker niet optimistisch geraamde exploi-
tatiecijfers kan worden afgeleid, dat het mogelijk moet zijn de
gemeentelijke zwembaden in de nieuwe situatie te exploiteren binnen
de aangegeven financiële kaders (de huidige exploitatiecijfers
minus de herwaarderingstaakstelling van 150.000,
Een besparing op de investering zal ongetwijfeld ten koste gaan van
de aantrekkelijkheid van het zwembad, hetgeen logischerwijs een na
delig effect zal hebben op de bezoekersaantallen en daarmee op de
exploitatie
Tenslotte merken wij naar aanleiding van de behandeling van ons
voorstel in de gezamelijke vergadering van de Commissie voor Wel-
zijnsaangelegenheden en de Commissie voor Sport en Recreatie nog
het volgende op.
Vanuit de commissies is er op aangedrongen om nader onderzoek te
verrichten naar de vorm en de wijze waarop het nieuwe zwembad moet
worden beheerd. Gelet hierop zijn wij voornemens een dergelijk
onderzoek te verrichten en u daaromtrent zo mogelijk nog voor het
zomerreces te rapporteren.