Inmiddels is gebleken, dat gelet de op de grote belangstelling voor de bouwkavels -een groot aantal kavels is reeds verkocht- een opbrengst van tenminste 1.4 miljoen kan worden verkregen. Ook het door de werkgroep in samenwerking met het architektenbureau uit te voeren onderzoek is inmiddels afgerond. Met betrekking tot dit onderzoek verwijzen wij u naar de voor u ter inzage liggende rapportage van de werkgroep. Overigens merken wij nog het volgende op. Investeringskosten Hoewel de werkgroep het programma van eisen enigszins heeft bijge steld (o.a. bouwoppervlakte) is gebleken, dat het niet mogelijk is een recreatiezwembad te bouwen met voldoende attactiewaarde voor een bedrag van 7 a 8 miljoen. Voor de bouw van een voor het pu bliek aantrekkelijk en attractief zwembad is een investering nodig van rond 16 miljoen. In vergelijking met het eerder genoemde be drag van 12 miljoen exclusief B.T.W. zijn in het bedrag van 16 miljoen de B.T.W. en de prijsverhogingen tot 1 januari 1991 begrepen. Inkomsten Met betrekking tot de prognose van het aantal bezoekers merken wij op, dat uit de ervaringscijfers van andere gemeenten met een recreatiezwembad blijkt, dat het recreatiezwemmen met 40 tot 70% stijgt na realisering van een dergelijk bad. Gelet hierop is het recreatieve bezoek aan het nieuwe zwembad berekend door het huidige animocijfer van de Leeuwarder zwembaden (het aantal zwembadbezoekers gedeeld door het inwonertal) met 40% te verhogen. Het aantal recreatieve bezoekers aan het nieuwe bad is berekend op 300.000. Ter vergelijking brengen wij onder uw aandacht dat het aantal bezoekers aan het recreatiebad te Joure zowel in 1988 als in 1989 300.000 heeft bedragen hetgeen ruim boven het ge raamde aantal bezoekers was. Wij achten het dan ook niet uitgeslo ten, dat het aantal recreatieve bezoekers aan het nieuwe zwembad mede gelet op de attractiewaarde van dit bad gedurende de eerste jaren nog hoger zal uitvallen. Het aantal overige bezoekers aan de Leeuwarder zwembaden (leszwem- men, schoolzwemmen, verenigingszwemmen en doelgroepen) is berekend op basis van de huidige bezoekcijfers, waarbij gelet op de vraag naar uitbreiding (schoolzwemmen, doelgroepen) is uitgegaan van een geringe verhoging van dit aantal bezoekers. Op grond van het bovenstaande zijn wij van mening, dat de prognose van de bezoekersaantallen in de nieuwe situatie realistisch is. Bij de berekening van de inkomsten zijn wij in tegenstelling tot de werkgroep 4,30) uitgegaan van een gemiddeld tarief van 4,50 per recreatieve bezoeker aan het nieuwe zwembad. Ten opzichte van het huidige tarief 2.80) betekend dit een verhoging van 1,70. Een verdere verhoging van dit tarief lijkt ons zeker in de eerste jaren van het gebruik van het nieuwe zwembad niet reëel. De overige tarieven voor het gebruik van de Leeuwarder zwembaden zijn ongewijzigd gehandhaafd. -3- Exploitatieresultaat Berekend is dat de exploitatie van de gemeentelijke zwembaden in de nieuwe situatie in vergelijking met de oude situatie (i.e. de in de gemeentebegroting 1990 opgenomen lasten) waarbij tevens is uitge gaan van een stijging van de rente van 7 naar 8% een voordeel oplevert van rond 77.000, De door u vastgestelde herwaarderingstaakstelling van 150.000, per jaar in de zwembadsector wordt hiermee niet volledig gehaald. Wij gaan er voorshands vanuit, dat het structurele tekort van 73.000,op de herwaarderingstaakstelling kan worden gedekt uit een besparing op de jaarlijkse energielasten dan wel uit besparing en in de uitvoering. Ten aanzien van eerstgenoemde mogelijkheid kan worden opgemerkt, dat in het programma van eisen voor de bouw van het nieuwe recreatiezwembad reeds een aantal maatregelen gericht op energie besparing warmtekrachtkoppelingsinstalatiewarmteterugwin- installatie) is opgenomen. Het exploitatievoordeel dat door dergelijke maatregelen kan worden verkregen, kan zonder een gedegen in de bestekfase te verrichten onderzoek naar alle mogelijkheden van energiebesparing niet expli ciet worden aangegeven. In de exploitatiecijfers is met dergelijke besparingen dan ook geen rekening gehouden. Wel kan er voorshands van worden uitgegaan dat een besparing op de thans geraamde energielasten mogelijk is. Resumé Hoewel de bouw van het recreatiezwembad overeenkomstig de thans ontwikkelde plannen een investering vergt van rond 16 miljoen, hetgeen aanmerkelijk meer is dan het bedrag waarvan in eerste instantie werd uitgegaan, zijn wij van mening, dat niet moet worden bespaard op de geraamde investering. Wij zijn er n.l. van over tuigd, dat in het stadsgewest Leeuwarden een voor het publiek zo aantrekkelijk mogelijk recreatiebad dient te worden gereali seerd, waardoor de exploitatiemogelijkheden zo optimaal mogelijk zullen zijn. Uit de zeker niet optimistisch geraamde exploi- tatiecijfers kan worden afgeleid, dat het mogelijk moet zijn de gemeentelijke zwembaden in de nieuwe situatie te exploiteren binnen de aangegeven financiële kaders (de huidige exploitatiecijfers minus de herwaarderingstaakstelling van 150.000, Een besparing op de investering zal ongetwijfeld ten koste gaan van de aantrekkelijkheid van het zwembad, hetgeen logischerwijs een na delig effect zal hebben op de bezoekersaantallen en daarmee op de exploitatie Tenslotte merken wij naar aanleiding van de behandeling van ons voorstel in de gezamelijke vergadering van de Commissie voor Wel- zijnsaangelegenheden en de Commissie voor Sport en Recreatie nog het volgende op. Vanuit de commissies is er op aangedrongen om nader onderzoek te verrichten naar de vorm en de wijze waarop het nieuwe zwembad moet worden beheerd. Gelet hierop zijn wij voornemens een dergelijk onderzoek te verrichten en u daaromtrent zo mogelijk nog voor het zomerreces te rapporteren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 204