Door de gedeeltelijke benutting van het complex als asielzoekers
centrum zal tevens een deel van de door de gemeente te maken
beveiligingskosten wegvallen. Deze (huuropbrengsten zullen in
mindering worden gebracht op de totale kosten die in verband met
de verwachte tijdelijke leegstand van het complex zijn geraamd
(rentekosten, bewaking, onderhoud en dergelijke). Deze kostenpost
betekent een verhoging van de boekwaarde van het complex.
In het voorgaande hebben wij onze visie met betrekking tot de uit
eindelijke huisvesting van (een deel van) het gemeentelijk appa
raat geschetst. De uiteindelijke realisatie van het beoogde huis
vestingsmodel zal naar verwachting circa 3 jaar in beslag nemen.
Aangezien de nieuwe organisatiestruktuur reeds per 1 maart 1990 is
ingegaan, achten wij het noodzakelijk dat gedurende de overgangs
periode die verloopt totdat de centrale huisvesting gereed is, een
herschikking van de thans aanwezige kantoorruimte tot stand wordt
gebracht, die zoveel mogelijk tegemoet komt aan de personele
invulling van de nieuw te formeren diensten.
Bij de samenstelling van dit tijdelijke huisvestingsmodel is
getracht de aanpassingen in de bouwkundige- en inrichtingssfeer
tot een minimum te beperken. Desondanks is het onvermijdelijk dat
er voor deze tijdelijke huisvesting aanzienlijke kosten worden
gemaakt. Met name moet worden gedacht aan de kosten verbonden aan
noodzakelijke aanpassingen van telefoon- en computeraansluitingen,
wijzigingen in de verlichting en de feitelijke verhuiskosten.
De totale kosten worden geraamd op f 512.000,--. Voor een specifi
catie van deze kostenpost verwijzen wij u naar de ter inzage
gelegde stukken. De kosten kunnen voor f 107.000,worden gedekt
uit bestaande begrotingskosten, terwijl voor de kosten verbonden
aan de huisvesting van de aan te stellen projektleider ter grootte
van f 15.000,-- zal moeten worden beschikt over het eerder genoem
de voorbereidingskrediet van in totaal f 300.000,--. We stellen u
voor ten behoeve van de resterende kosten ad f 390.000,een
afzonderlijk krediet beschikbaar te stellen. De hieraan verbonden
lasten zijn verwerkt in het dekkingsvoorstel van paragraaf 6.
Omtrent de tijdelijke huisvesting van de nieuwe Dienst Economische
en Sociale Zaken is nog het volgende van belang.
In verband met nieuwe huisvesting van de DSW op het industrie
terrein Hemrik zijn de oude panden in de verkoop gebracht.
Het pand aan de James Wattstraat is, zoals bekend, inmiddels ver
kocht.
Voor het pand aan de Brandemeer zijn wij in onderhandeling met het
bouwbedrijf Jellema, dat thans naast het GSD-pand aan het Noord-
vliet is gevestigd.
Het bouwbedrijf heeft grote belangstelling voor het pand aan de
Brandemeer en in het kader van de huisvesting kwam ons het pand
aan 't Vliet zeer gelegen. In principe zijn wij dan ook een deal
aangegaan met het bouwbedrijf. In de tijd dat de onderhandelingen
in gang werden gezet, lag huisvesting van het gemeentelijk appa
raat op de Burmania-lokatie nog ver buiten ons gezichtsveld,
temeer daar er serieuze gegadigden voor het complex waren.
Als gevolg van vereiste bodemonderzoeken overeenkomstig het raads
besluit van november 1987, is u nog geen voorstel ten aanzien van
de transaktie kunnen worden voorgelegd.
Bovendien is het bouwbedrijf in afwachting van een hinder
wetvergunning. Tussen het bouwbedrijf en ons zijn de onder
handelingen nu zover gevorderd, dat wij verwachten u binnenkort
een voorstel te kunnen doen met betrekking tot de verkoop van het
DSW-pand Brandemeer en de aankoop van het pand Jellema aan het
Noordvliet
Wij moeten hierbij al wel opmerken, dat het pand Jellema in de
huidige staat onvoldoende ruimte biedt voor het onderbrengen van
het daarvoor in aanmerking komende onderdeel van de nieuwe Dienst
Economische en Sociale Zaken.
De transaktie is door ons ook gevoerd in de wetenschap dat enige
aanbouw/uitbouw achter het kantoorpand (na sloop van de opslag- en
werkplaatsruimten) mogelijk noodzakelijk zou zijn; een en ander
was destijds nog afhankelijk van de definitief vast te stellen
organisatiestruktuur. In het plan voor de tijdelijke huisvesting
is dan ook rekening gehouden met een noodzakelijke aanpassing van
het betrokken pand.
In de transaktie met het bouwbedrijf Jellema is de waarde van het
door de gemeente over te nemen pand gesteld op f 425.000,--.
In het totale dekkingsvoorstel, zoals dat wordt toegelicht in
paragraaf 6 van deze raadsbrief, zijn deze investeringskosten
meegenomen.
Teneinde een volledig beeld te kunnen vormen van de financiële
consequenties van de thans aan u voorgelegde plannen is het
noodzakelijk in te gaan op de twee financiële elementen die in dit
verband een rol spelen, te weten:
A. de jaarlijkse lasten die uit de beoogde centrale huisvesting
voortvloeien;
B. de mate waarin het bestaande complex tegen de boekwaarde in het
nieuwe projekt kan worden ingebracht.
A. Benadering_jaarlijkse_lasten
De jaarlijkse huisvestingslasten voortvloeiende uit het door ons
voorgestane huisvestingsmodel kunnen, uitgaande van een benodigde
bruto-vloeroppervlakte van 15.000 m2 en een richtprijs van
f 237,-- per m2 (inclusief BTW) worden berekend op f 3.555.000,--.
Deze raming is gebaseerd op een in de centrale huisvesting onder
te brengen personeelsbestand van 600 a 650 personen en een ruimte
norm van 25 m2 per persoon hetgeen overeenkomt met een totale
ruimtebehoefte die zich beweegt tussen de 15.000 en 16.250 m2
bruto-vloeroppervlak.
-6-
5 Plan voor tndeliike herhuisvesting
-7-
GFinanciële consequenties