2,5% afschrijving en 8°<» rente) f 43.000,-- -8- Gelet op de mogelijkheid om de nieuwe ruimtebehoefte voor een beperkt deel op te vangen door middel van de aan het Raadhuisplein aan te houden panden en het te handhaven pand Nieuwestad 9 (het eigenlijke Burmaniahuisgaan wij voorshands uit van de hiervoor gegeven ondergrens (15.000 m2) van de geschatte omvang van de nieuw te bouwen kantoorruimte. We merken hierbij nog op dat de thans geraamde benodigde kantoorruimte niet overeenkomt met de op dat punt gemaakte berekeningen in het rapport van de Werkgroep Huisvesting. Voornaamste oorzaak hiervan is dat de werkgroep zich heeft gebaseerd op het huidige ruimtebeslag van het gemeentelijk apparaat, terwijl thans wordt uitgegaan van gangbare huisvestings normen. Het verschil in uitkomst van de twee benaderingen kan dus worden verklaard door de "krappe" huisvestingssituatie die bij sommige onderdelen van het ambtelijk apparaat thans aanwezig is en naar onze mening in het kader van de nieuwbouwplannen dient te worden opgeheven. Naast de hierboven berekende huisvestingslasten dient in het kader van de totale huisvestingsoperatie nog rekening gehouden te worden met de volgende bijkomende lasten. - geschatte kosten vloerbedekking en schei dingswanden (jaarlasten op basis van 10"* afschrijving en 3°* rente) f 137.000, - nog te effektueren taakstellingen op huis vestingskosten DSM (f 147.000,--) en Ge- meentewerf (f 50.000,f 197.000, - nog te dekken kapitaalslasten aankoop pand Noordvliet 15 t/m 19 (bedrijfspand Jel- lema) f 45.000,— - kapitaalslasten van de kredieten voor tijdelijke huisvesting (f 390.000,en onderzoek 0DRP (f 19.900,(op basis van f 422.000,-- Uit het bovenstaande valt af te leiden dat de totale jaarlijkse kostenpost voor de nieuwe huisvesting kan worden geraamd op circa f 3.977.000, In de dekking van deze kosten kan worden voorzien door de volgende vrijkomende middelen. Vrijvallende kapitaals-, huur- en onderhoudslasten van de af te stoten panden ad f 1.852.000,per jaar. Het betreft hier de financiële ruimte die ontstaat nadat de panden die niet langer zullen worden benut zijn afgestoten (verkoop c.q. huuropzegging) -9- - Exploitatievoordelen als gevolg van integratie van facilitaire funkties ad f 830.000,--. In het rapport huisvesting gemeentelijk apparaat is aangegeven dat bij een optimale concentratie van huisvesting (in het rapport aangeduid als optie I) een aanzienlijke integratie winst kan worden geraamd op het terrein van de facilitaire funkties. Overeenkomstig de berekening in het rapport is deze besparing voorshands geraamd op f 830.000,-- per jaar. Boekwinst op te verkopen panden ad f 384.000,--. Op basis van een door de DS0 uitgevoerde taxatie van de ver koopwaarde van de af te stoten panden kan, herleid tot jaar basis, een boekwinst van f 384.000,-- worden geraamd. In totaal komt derhalve f 3.066.000,-- beschikbaar voor dekking van de totale herhuisvestingskosten, zodat globaal een dekkings tekort resteert van f 911.000,per jaar. In dit verband is van belang dat het adviesbureau O.D.R.P. het gemeentelijk huisvestingsrapport - met name de financiële ele menten daarvan - op volledigheid en juistheid heeft getoetst. Het O.D.R.P. heeft daarbij geconcludeerd dat, in aanvulling op de in het rapport berekende besparingen als gevolg van het doorvoeren van efficiency-verbeteringen op het gebied van facility-management en het uitfilteren van dubbelfunktieser bij een vorm van gecon centreerde huisvesting nog additionele besparingen te realiseren zijn in verband met de mogelijkheden om binnen het deel van het gemeentelijk apparaat dat zal worden betrokken in de centrale huisvesting verbeteringen te bereiken op het gebied van efficien cy, communicatie en coördinatie (verhoging arbeidsprestatie). Op grond hiervan achten wij het verantwoord om in de financiële uitwerking van het huisvestingsmodel, in aanvulling op de exploitatievoordelen die in het rapport van de Werkgroep Huis vesting reeds zijn geraamd, vooralsnog uit te gaan van een extra efficiency-winst van f 170.000,--, zodat de totale integratie winst uitkomt op f 1.000.000, Dit betekent dat nog een dekkingstekort resteert van f 741.000,--. We stellen u voor dit saldo te dekken uit de vanaf 1991 beschikbare middelen voor nieuw beleid. We merken hierbij op dat op grond van het 0D.RP-rapport enigszins hogere efficiency-winsten mogelijk lijken dan de hiervoor thans geraamde bedragen. Aangezien de haalbaarheid van de door het O.D.R.P. aangevoerde besparingen nog moet worden vastgesteld en de financiële uitwerking van het huisvestingsplan ook in andere opzichten nog onzekerheden bevat, achten wij het thans niet verantwoord de door het O.D.R.P. aangedragen effi ciencywinst voor een groter bedrag in de ramingen op te nemen. Uit nadere contacten met het O.D.R.P. is dan ook gebleken dat het door dit bureau aangedragen besparingspotentieel als gevolg van een toename van de arbeidsprestatie in het geval van centrale huisvesting, geenszins een "hard" karakter heeft en zich derhalve ook niet leent voor vergaande conclusies. Evenwel zal in de volgende fasen van de planvorming nog worden onderzocht in hoeverre het reëel is de door het O.D.R.P. aangegeven besparings mogelijkheden in grotere mate in de berekeningen te betrekken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 210