2
III. DE SOCIALE HUURSECTOR
111.1 Het Normkostensysteem
Voor de financiering, subsidiëring en exploitatie van de nieuwbouw van sociale
huurwoningen is in 1986 het Normkostensysteem (NKS) ingevoerd. De in Leeuwar
den geldende werkwijze onder het NKS, zoals beschreven in de "Notitie inzake
het Normkostensysteem 1986" alsmede in het raadsvoorstel van 16 april 1987
betreffende de verdeling van de kopkostenvergoedingen kan ook dit jaar gevolgd
worden. Het NKS is ten opzichte van het vorig jaar op een gering aantal
punten gewijzigd. Een van de belangrijkste wijzigingen betreft het overhevelen
van het budget verhuis- en herinrichtingskosten naar het stadsvernieuwings
fonds Dit maakt een verruiming van de gemeentelijke beleidsvrijheid inzake
de uitvoering van een integraal stadsvernieuwingsbeleid mogelijk. Een andere
wijziging heeft betrekking op het verruimen van de mogelijkheden tot het
voeren van een flexibeler grondkostenbeleid. Het positieve effect van deze
wijziging wordt echter gerelativeerd door het feit dat het niet van toepassing
is op lokatie subsidie gebieden, zoals Camminghaburen. De overige wijzigingen
zijn van ondergeschikt belang.
111.2 De projecten
Overeenkomstig de planningslij sten zijn de volgende projecten voor 1990 aan
de orde:
Arendsstraat
Diakonessenhuis
Frigasterrein
Camminghaburen
totaal
St.Joseph 22 (sv-huur)*
B.W.L. 57 (sv-huur)*
B.W.L. 27 (sv-huur)*
V.v.V. 39 (of max.46 won.)
145 (of max.152 won. m.t.v. 52
flexibiliteit)
zie voor verdeling van stadsvernieuwingstoeslagen punt III.4
Reserve en doorkijk naar 1991/92 e.v. in volgorde van prioriteit.
1Camminghaburen
N.C.H.B.
102
2. Frigasterrein
B.W.L.
81
3. Achter de Hoven
5
4Amelandsdwinger
Patrimonium
25
5. St.Annastraat
Patrimonium
8
6. Huizum-Elmar
B.W.L.
20
7 De Terp
Patrimonium
20
8. Archipelweg
V.v.V.
30
9Cammingaburen
Patrimonium
55 A
(Ie fase)
t.b.v. 2e fase winkels.
Arendsstraat
Deze laatste fase kon in verband met het afronden van de ontwerpfase niet meer
in 1989 worden gerealiseerd; thans is de situatie zodanig dat op basis van het
geactualiseerde haalbaarheidsonderzoek uitvoering in 1990 mogelijk is. Gezien
de tijd gemoeid met het hele project "Schoolstraat e.o." is hieraan hoge
prioriteit toegekend. Gestreefd wordt naar een huur van ca. 460,- per maand
(inclusief stadsvernieuwingstoeslag
3
Diakonessenhuis
Op basis van een nog nader vast te stellen haalbaarheidsonderzoek kan het
voormalige "Beddenhuis" van het Diakonessenziekenhuis worden verbouwd tot 55
57 woningen. In dit gebouw zijn twee bijzondere initiatieven verenigd. Op
de eerste plaats is er een initiatief om te komen tot een vorm van groepswonen
voor ouderen. Op de tweede plaats is er het initiatief om het gezinsvervangte-
huis voor lichamelijk gehandicapte jongeren "Borniastate" hier onder te
brengen. Het is gewenst dat gegeven de prioriteit welke aan dit plan is
toegedacht zeer binnenkort uitsluitsel wordt verkregen over de uitvoerbaar
heid. De huur op basis van het NKS komt uit op ca. 445,- per maand (inclu
sief stadsvernieuwingstoeslag).
Frigasterrein.
Onlangs is een globale overeenstemming bereikt met projectontwikkelaar
Aannemingsbedrijf J.G. Visser BV te Leeuwarden over de loskoppeling van de
gebieden Hoeksterend en Frigasterrein. Gezien de huidige stand van zaken wordt
het mogelijk geacht om in 1990 een bouwplan in te dienen voor de bouw van 27
woningen dat als start van een bouwstroom zou kunnen fungeren. Deze bouwstroom
zou voor 1991/1992 nog eens 81 sociale huurwoningen en 72 beleggerswoningen
omvatten. De stadsvernieuwingsprioriteit ten aanzien van dit plan blijft
vooralsnog gehandhaafd hetgeen ook voor 1991 gevolgen zal hebben. De huur op
grond van de NKS normering ligt voor wat dit project betreft op 465,-- per
maand (inclusief stadsvernieuwingstoeslag
Camminghaburen/V.v.V.
In 1989 heeft de Vereniging voor Volkshuisvesting een plan ingediend voor een
eerste fase van 26 huurwoningen bestemd voor senioren. Onlangs heeft de
Vereniging voor Volkshuisvesting een plan ingediend voor een tweede fase van
53 woningen. Daarbij heeft zij te kennen gegeven met de realisering van deze
fase af te willen zien van verdere realisering van woningen op de aangegeven
lokatie. Gelet op het aan onze gemeente toegewezen contingent in de sociale
huursector kan de aanvraag ten dele worden gehonoreerd. Met toepassing van de
in de regelgeving aangegeven flexibiliteitsmarge van 52 waarmee het reguliere
contingent kan worden opgehoogd, bedraagt dit aantal 46. De aanvraag zal met
het oog hierop moeten worden bijgesteld. De gemiddelde aanvangshuur van deze
woningen is berekend op ca. 590,-- per maand.
CamminghaburenNCHB
Na een mislukte indiening in 1988 is in september j.l. het geheel herziene
plan voor 102 zorgwoningen in Camminghaburen bij de gemeente ingediend. Dit
plan vormt door zijn grote omvang ten opzichte van de thans veel kleinere
contingenten een probleem. Het plan is op basis van de verwachte contingenten
veel te groot om op voorhand volledig in te plannen voor gunning. Knippen is
thans niet meer mogelijk en het ontwerp bestaande uit één U-vormig bouwblok
voorziet niet in een fasering in twee los van elkaar te bouwen delen. Het plan
is weliswaar in 1989 bij het Rijk ingediend met het verzoek om uit landelijke
herverdeling extra contingent beschikbaar te stellen, echter deze actie bleef
zonder resultaat. Omdat het plan in zijn huidige vorm niet meer binnen een
jaarcontingent kan worden ingepast zal opnieuw met de opdrachtgever moeten
worden onderhandeld over fasering. Voorgesteld wordt om dit plan door te
schuiven naar 1991. Getracht zal worden om na overleg met de NCHB te komen tot
een uitvoerbare planopzet. Hiervoor zal bij de provincie worden gepleit om
extra contingent bedoeld voor de bouw van bejaarden woningen toegewezen te