2 III. DE SOCIALE HUURSECTOR 111.1 Het Normkostensysteem Voor de financiering, subsidiëring en exploitatie van de nieuwbouw van sociale huurwoningen is in 1986 het Normkostensysteem (NKS) ingevoerd. De in Leeuwar den geldende werkwijze onder het NKS, zoals beschreven in de "Notitie inzake het Normkostensysteem 1986" alsmede in het raadsvoorstel van 16 april 1987 betreffende de verdeling van de kopkostenvergoedingen kan ook dit jaar gevolgd worden. Het NKS is ten opzichte van het vorig jaar op een gering aantal punten gewijzigd. Een van de belangrijkste wijzigingen betreft het overhevelen van het budget verhuis- en herinrichtingskosten naar het stadsvernieuwings fonds Dit maakt een verruiming van de gemeentelijke beleidsvrijheid inzake de uitvoering van een integraal stadsvernieuwingsbeleid mogelijk. Een andere wijziging heeft betrekking op het verruimen van de mogelijkheden tot het voeren van een flexibeler grondkostenbeleid. Het positieve effect van deze wijziging wordt echter gerelativeerd door het feit dat het niet van toepassing is op lokatie subsidie gebieden, zoals Camminghaburen. De overige wijzigingen zijn van ondergeschikt belang. 111.2 De projecten Overeenkomstig de planningslij sten zijn de volgende projecten voor 1990 aan de orde: Arendsstraat Diakonessenhuis Frigasterrein Camminghaburen totaal St.Joseph 22 (sv-huur)* B.W.L. 57 (sv-huur)* B.W.L. 27 (sv-huur)* V.v.V. 39 (of max.46 won.) 145 (of max.152 won. m.t.v. 52 flexibiliteit) zie voor verdeling van stadsvernieuwingstoeslagen punt III.4 Reserve en doorkijk naar 1991/92 e.v. in volgorde van prioriteit. 1Camminghaburen N.C.H.B. 102 2. Frigasterrein B.W.L. 81 3. Achter de Hoven 5 4Amelandsdwinger Patrimonium 25 5. St.Annastraat Patrimonium 8 6. Huizum-Elmar B.W.L. 20 7 De Terp Patrimonium 20 8. Archipelweg V.v.V. 30 9Cammingaburen Patrimonium 55 A (Ie fase) t.b.v. 2e fase winkels. Arendsstraat Deze laatste fase kon in verband met het afronden van de ontwerpfase niet meer in 1989 worden gerealiseerd; thans is de situatie zodanig dat op basis van het geactualiseerde haalbaarheidsonderzoek uitvoering in 1990 mogelijk is. Gezien de tijd gemoeid met het hele project "Schoolstraat e.o." is hieraan hoge prioriteit toegekend. Gestreefd wordt naar een huur van ca. 460,- per maand (inclusief stadsvernieuwingstoeslag 3 Diakonessenhuis Op basis van een nog nader vast te stellen haalbaarheidsonderzoek kan het voormalige "Beddenhuis" van het Diakonessenziekenhuis worden verbouwd tot 55 57 woningen. In dit gebouw zijn twee bijzondere initiatieven verenigd. Op de eerste plaats is er een initiatief om te komen tot een vorm van groepswonen voor ouderen. Op de tweede plaats is er het initiatief om het gezinsvervangte- huis voor lichamelijk gehandicapte jongeren "Borniastate" hier onder te brengen. Het is gewenst dat gegeven de prioriteit welke aan dit plan is toegedacht zeer binnenkort uitsluitsel wordt verkregen over de uitvoerbaar heid. De huur op basis van het NKS komt uit op ca. 445,- per maand (inclu sief stadsvernieuwingstoeslag). Frigasterrein. Onlangs is een globale overeenstemming bereikt met projectontwikkelaar Aannemingsbedrijf J.G. Visser BV te Leeuwarden over de loskoppeling van de gebieden Hoeksterend en Frigasterrein. Gezien de huidige stand van zaken wordt het mogelijk geacht om in 1990 een bouwplan in te dienen voor de bouw van 27 woningen dat als start van een bouwstroom zou kunnen fungeren. Deze bouwstroom zou voor 1991/1992 nog eens 81 sociale huurwoningen en 72 beleggerswoningen omvatten. De stadsvernieuwingsprioriteit ten aanzien van dit plan blijft vooralsnog gehandhaafd hetgeen ook voor 1991 gevolgen zal hebben. De huur op grond van de NKS normering ligt voor wat dit project betreft op 465,-- per maand (inclusief stadsvernieuwingstoeslag Camminghaburen/V.v.V. In 1989 heeft de Vereniging voor Volkshuisvesting een plan ingediend voor een eerste fase van 26 huurwoningen bestemd voor senioren. Onlangs heeft de Vereniging voor Volkshuisvesting een plan ingediend voor een tweede fase van 53 woningen. Daarbij heeft zij te kennen gegeven met de realisering van deze fase af te willen zien van verdere realisering van woningen op de aangegeven lokatie. Gelet op het aan onze gemeente toegewezen contingent in de sociale huursector kan de aanvraag ten dele worden gehonoreerd. Met toepassing van de in de regelgeving aangegeven flexibiliteitsmarge van 52 waarmee het reguliere contingent kan worden opgehoogd, bedraagt dit aantal 46. De aanvraag zal met het oog hierop moeten worden bijgesteld. De gemiddelde aanvangshuur van deze woningen is berekend op ca. 590,-- per maand. CamminghaburenNCHB Na een mislukte indiening in 1988 is in september j.l. het geheel herziene plan voor 102 zorgwoningen in Camminghaburen bij de gemeente ingediend. Dit plan vormt door zijn grote omvang ten opzichte van de thans veel kleinere contingenten een probleem. Het plan is op basis van de verwachte contingenten veel te groot om op voorhand volledig in te plannen voor gunning. Knippen is thans niet meer mogelijk en het ontwerp bestaande uit één U-vormig bouwblok voorziet niet in een fasering in twee los van elkaar te bouwen delen. Het plan is weliswaar in 1989 bij het Rijk ingediend met het verzoek om uit landelijke herverdeling extra contingent beschikbaar te stellen, echter deze actie bleef zonder resultaat. Omdat het plan in zijn huidige vorm niet meer binnen een jaarcontingent kan worden ingepast zal opnieuw met de opdrachtgever moeten worden onderhandeld over fasering. Voorgesteld wordt om dit plan door te schuiven naar 1991. Getracht zal worden om na overleg met de NCHB te komen tot een uitvoerbare planopzet. Hiervoor zal bij de provincie worden gepleit om extra contingent bedoeld voor de bouw van bejaarden woningen toegewezen te

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 220