2 3 beleidsplan 1989-1991 MVL Het MVL wil een eerstelijns voorziening zijn, die gratis en altijd voor iedereen vrij toegankelijk is en die professionele hulp biedt aan ieder, die een beroep doet op de instelling in verband met een behoefte aan concrete maatschappelijke dienstverlening af psychosociale zorg. Van groot belang wordt geacht de permanente bereikbaarheid en de directe beschikbaarheid van het aanbad voor hulpvragers. Dit blijkt onder meer uit het dagelijkse spreekuur. Daarnaast is de 7x24-uurs bereikbaarheid van het amw van belang, met name ten behoeve van de krisis- en slachtofferopvang. Deze heeft organisatorisch vorm gekregen in een samenwerkingsprojekt van het MVL met de overige amw-instellingen in de regio Noord-Friesland. Door het MVL wordt onderscheid gemaakt tussen het algemene hulpaanbod en het bijzondere hulpaanbod, gericht op specifieke hulpvragers of hulpvragen. In de concrete uitvoeringspraktijk van alledag zullen beide in een verhouding tot elkaar staan van ong. 60 40. Bij het algemene aanbod gaat het om: - het verschaffen van informatie en advies; - het verwijzen en consulteren; - het bieden van concrete dienstverlening; - het verlenen van procesmatige hulp. In het bijzonder hulpaanbod worden de hulpvragen van bepaalde (groepen) clienten op een meer toegespitste wijze benaderd. Met een dergelijke specialisatie naar bijzondere hulpvragen of hulpvragers kan doelgerichter en efficiënter worden ingespeeld op hulpvragen vanuit de bevolking. Het MVL heeft ervoor gekozen een bijzonder hulpaanbod in stand te houden of verder te ontwikkelen op de volgende terreinen: - schuldhulpverlening; - hulpverlening aan slachtoffers van incest en sexueel geweld; - hulpverlening aan etnische groepen; - hulp- en dienstverlening in echtscheidingsaangelegenheden; - het realiseren van samenwerkingsvormen met andere instellingen op het gebied van de jeugdhulpverlening; - vrouwenhulpverlening; - ontwikkelen van voorwaarden voor een hulpaanbod aan aidspatienten, seroposttieven en hun omgeving. In het beleidsplan wordt duidelijk gemaakt dat er momenteel budgettaire belemmeringen zijn voor het opzetten of intensiveren van een bijzonder hulpaanbod op het gebied van: - de jeugdhulpverlening; deze wordt nu nog gefinancierd met behulp van de extra middelen van WC, die worden verkregen in het kader van de vrijwillige pleegzorg; deze middelen zijn niet structureel en nogal wisselend, omdat zij afhankelijk zijn van een telkens wisselend aantal pleegzorgplaatsingen; het MVL vindt dat de jeugdhulpverlening onderdeel zou moeten zijn van het reguliere aanbod; er zou dan ook ruimte voor moeten komen binnen de reguliere formatie; deze biedt daarvoor op dit moment echter onvoldoende ruimte. - hulpverlening aan ouderen; - aidshulpverlening (in uitvoerende zin). In de komende jaren zal, onder meer via herverdeling van budgetten, naar mogelijkheden worden gezocht om ook op deze terreinen een aanbad te ontwikkelen. Ook vaar deskundigheidsDevordering van de staf en voor aktiviteiten op het gebied van public relations zullen - volgens het MVL - middelen gevonden moeten worden. Mogelijk zal daarvoor ook een (aanvullend) beroep op de gemeente worden gedaan. Vij zijn van mening dat de beleidsprioriteiten van het MVL, zoals in het bovenstaande samengevat, een goed uitgangspunt bieden voor de ontwikke ling van het amw in de eerstkomende jaren. Hoewel niet wordt gemotiveerd waarom thans wordt gekozen voor het (verder) ontwikkelen van een byzonder hulpaanbod ten behoeve van de aangegeven situaties en groepen en niet voor andere, sluiten de gedane keuzes onzes inziens wel goed aan bij de maatschappelijke ontwikkelingen en lijken zij voortgekomen uit een nadrukkelijke afweging van belangen binnen de instelling. Wij kunnen daarmee dan ook instemmen. Vat een eventueel beroep op gemeentelijke middelen betreft, verwijzen wij naar wat in het hiernavolgende over budgetfinanciering zal worden gesteld. personeelsformatie Per 1 januari 1989 bestond de formatie van het MVL uit 10,15 uitvoerende maatschappelijk werkers (waarvan 1 gefinancierd door andere opdracht gevers ivm zogenaamde "aangehaakte taken") en 3,5 formatieplaats voor direktie, administratie en ondersteuning. In het beleidsplan wijst het bestuur van het MVL erop dat de omvang van de beschikbare formatie, gerekend naar het verzorgingsgebied, laag is. Dit kan blijken uit het volgende overzicht: verzorgingsgebied beschikbare formatie (1 fora.plaats op:) Leeuwarden (MVL) Regio Noord Friesland (incl.Leeuw. Overige regio's Friesland Provincie Friesland Nederland 9.300 inwoners 9.950 inwoners 7.300 inwoners 8.250 inwoners 7.400 inwoners Uitgaande van het Friese gemiddelde, kan worden gesproken van een onder bezetting van de formatie van het MVL van ong. 1,2 formatieplaats. Ten opzichte van het landelijk gemiddelde is er zelfs een onderbezetting van 2,3 formatieplaatsen. Vij merken op dat bij de bovenstaande vergelykende gegevens steeds gerekend is met de beschikbare formatie voor het reguliere uitvoerend maatschappelijk werk. Buiten beschouwing is gebleven de formatie voor niet-clientgericht werk, die per instelling nogal kan verschillen. De kanttekening is echter gerechtvaardigd dat de totale werkdruk bij een instelling mede wordt bepaald door de mate waarin een beroep gedaan kan worden op de inzet van management, de staf en overige ondersteuningsfunctionarissen. Het ontbreken van vergelykings- materiaal tav de noodzakelijk te achten managements- en ondersteunings- taken maakt het derhalve lastig om een uitspraak te doen over de noodzaak en de eventuele mate van uitbreiding van de formatie van het MVL. In regionaal verband wordt momenteel over de formatiebepaling van de instellingen voor amw een discussie gevoerd. Daarbij zijn ook andere en minder statische berekeningsmethoden voor het bepalen van de (uitvoerende) formatie aan de orde. Uitgangspunt daarbij is een landelijk bepaalde

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 282