2
3
beleidsplan 1989-1991 MVL
Het MVL wil een eerstelijns voorziening zijn, die gratis en altijd voor
iedereen vrij toegankelijk is en die professionele hulp biedt aan
ieder, die een beroep doet op de instelling in verband met een behoefte
aan concrete maatschappelijke dienstverlening af psychosociale zorg.
Van groot belang wordt geacht de permanente bereikbaarheid en de
directe beschikbaarheid van het aanbad voor hulpvragers. Dit blijkt
onder meer uit het dagelijkse spreekuur. Daarnaast is de 7x24-uurs
bereikbaarheid van het amw van belang, met name ten behoeve van de
krisis- en slachtofferopvang. Deze heeft organisatorisch vorm gekregen
in een samenwerkingsprojekt van het MVL met de overige amw-instellingen
in de regio Noord-Friesland.
Door het MVL wordt onderscheid gemaakt tussen het algemene hulpaanbod
en het bijzondere hulpaanbod, gericht op specifieke hulpvragers of
hulpvragen. In de concrete uitvoeringspraktijk van alledag zullen beide
in een verhouding tot elkaar staan van ong. 60 40.
Bij het algemene aanbod gaat het om:
- het verschaffen van informatie en advies;
- het verwijzen en consulteren;
- het bieden van concrete dienstverlening;
- het verlenen van procesmatige hulp.
In het bijzonder hulpaanbod worden de hulpvragen van bepaalde (groepen)
clienten op een meer toegespitste wijze benaderd. Met een dergelijke
specialisatie naar bijzondere hulpvragen of hulpvragers kan
doelgerichter en efficiënter worden ingespeeld op hulpvragen vanuit de
bevolking. Het MVL heeft ervoor gekozen een bijzonder hulpaanbod in
stand te houden of verder te ontwikkelen op de volgende terreinen:
- schuldhulpverlening;
- hulpverlening aan slachtoffers van incest en sexueel geweld;
- hulpverlening aan etnische groepen;
- hulp- en dienstverlening in echtscheidingsaangelegenheden;
- het realiseren van samenwerkingsvormen met andere instellingen op
het gebied van de jeugdhulpverlening;
- vrouwenhulpverlening;
- ontwikkelen van voorwaarden voor een hulpaanbod aan aidspatienten,
seroposttieven en hun omgeving.
In het beleidsplan wordt duidelijk gemaakt dat er momenteel budgettaire
belemmeringen zijn voor het opzetten of intensiveren van een bijzonder
hulpaanbod op het gebied van:
- de jeugdhulpverlening;
deze wordt nu nog gefinancierd met behulp van de extra middelen
van WC, die worden verkregen in het kader van de vrijwillige
pleegzorg; deze middelen zijn niet structureel en nogal wisselend,
omdat zij afhankelijk zijn van een telkens wisselend aantal
pleegzorgplaatsingen; het MVL vindt dat de jeugdhulpverlening
onderdeel zou moeten zijn van het reguliere aanbod; er zou dan ook
ruimte voor moeten komen binnen de reguliere formatie; deze biedt
daarvoor op dit moment echter onvoldoende ruimte.
- hulpverlening aan ouderen;
- aidshulpverlening (in uitvoerende zin).
In de komende jaren zal, onder meer via herverdeling van budgetten, naar
mogelijkheden worden gezocht om ook op deze terreinen een aanbad te
ontwikkelen. Ook vaar deskundigheidsDevordering van de staf en voor
aktiviteiten op het gebied van public relations zullen - volgens het MVL
- middelen gevonden moeten worden. Mogelijk zal daarvoor ook een
(aanvullend) beroep op de gemeente worden gedaan.
Vij zijn van mening dat de beleidsprioriteiten van het MVL, zoals in het
bovenstaande samengevat, een goed uitgangspunt bieden voor de ontwikke
ling van het amw in de eerstkomende jaren. Hoewel niet wordt gemotiveerd
waarom thans wordt gekozen voor het (verder) ontwikkelen van een byzonder
hulpaanbod ten behoeve van de aangegeven situaties en groepen en niet
voor andere, sluiten de gedane keuzes onzes inziens wel goed aan bij de
maatschappelijke ontwikkelingen en lijken zij voortgekomen uit een
nadrukkelijke afweging van belangen binnen de instelling. Wij kunnen
daarmee dan ook instemmen. Vat een eventueel beroep op gemeentelijke
middelen betreft, verwijzen wij naar wat in het hiernavolgende over
budgetfinanciering zal worden gesteld.
personeelsformatie
Per 1 januari 1989 bestond de formatie van het MVL uit 10,15 uitvoerende
maatschappelijk werkers (waarvan 1 gefinancierd door andere opdracht
gevers ivm zogenaamde "aangehaakte taken") en 3,5 formatieplaats voor
direktie, administratie en ondersteuning. In het beleidsplan wijst het
bestuur van het MVL erop dat de omvang van de beschikbare formatie,
gerekend naar het verzorgingsgebied, laag is. Dit kan blijken uit het
volgende overzicht:
verzorgingsgebied
beschikbare formatie
(1 fora.plaats op:)
Leeuwarden (MVL)
Regio Noord Friesland (incl.Leeuw.
Overige regio's Friesland
Provincie Friesland
Nederland
9.300 inwoners
9.950 inwoners
7.300 inwoners
8.250 inwoners
7.400 inwoners
Uitgaande van het Friese gemiddelde, kan worden gesproken van een onder
bezetting van de formatie van het MVL van ong. 1,2 formatieplaats. Ten
opzichte van het landelijk gemiddelde is er zelfs een onderbezetting van
2,3 formatieplaatsen. Vij merken op dat bij de bovenstaande vergelykende
gegevens steeds gerekend is met de beschikbare formatie voor het
reguliere uitvoerend maatschappelijk werk. Buiten beschouwing is
gebleven de formatie voor niet-clientgericht werk, die per instelling
nogal kan verschillen. De kanttekening is echter gerechtvaardigd dat de
totale werkdruk bij een instelling mede wordt bepaald door de mate
waarin een beroep gedaan kan worden op de inzet van management, de staf
en overige ondersteuningsfunctionarissen. Het ontbreken van vergelykings-
materiaal tav de noodzakelijk te achten managements- en ondersteunings-
taken maakt het derhalve lastig om een uitspraak te doen over de
noodzaak en de eventuele mate van uitbreiding van de formatie van het MVL.
In regionaal verband wordt momenteel over de formatiebepaling van de
instellingen voor amw een discussie gevoerd. Daarbij zijn ook andere en
minder statische berekeningsmethoden voor het bepalen van de (uitvoerende)
formatie aan de orde. Uitgangspunt daarbij is een landelijk bepaalde