De loket-funktie is hiervan uitgezonderd. Deze wordt onder gebracht bij de brede loket- en informatiefunktie die bij de dienst Bestuurszaken wordt gerealiseerd, b. Met de dienst Welzijn wordt een samenwerkingsverband aangegaan op IZ-gebied. Dit is gebeurd op verzoek van de dienst Welzijn. Hierdoor is het segregatie-verlies met 3 formatieplaatsen verminderd. De IZ-taken worden niet beschouwd als essentieel voor de besturing van de dienst, zodat samenwerking geen na delige effekten hoeft op te leveren. 1.2. Dienst Stadsontwikkeling en Milieu a. Ook hier is gekozen voor samenwerking met een andere dienst op IZ-gebied: de dienst Stadsbeheer. De motivering hiervoor is dezelfde als bij de dienst Bestuurszaken. De beperking van het segregatie-verlies bedraagt hier 7 formatieplaatsen. b. De organisatiestruktuur van de direktie Produktie wordt tijde lijk vastgesteld. Het is niet mogelijk gebleken, onder andere vanwege het ontbreken van een vak-direkteurom hier een goede oplossing tot stand te brengen in de beperkte beschikbare tijd. Dit leidt tot een opdracht aan de algemeen direkteur om binnen een jaar na het aantreden van de nieuwe direkteur Produktie te komen met een definitief voorstel voor de orga nisatiestruktuur van de betreffende direktie. c. De positie van de afdeling Onderhoud Gebouwen is onder andere als gevolg van de voorgenomen afschaffing van de zogenaamde gedwongen winkelnering onduidelijk. Met het oog op de voor stellen die hierover zijn/zullen worden gedaan door de hoofd- direkteur DSO, wordt deze afdeling thans ongemoeid gelaten en aangehaakt bij de direktie Produktie. Met name met de direktie Welzijn zullen afspraken gemaakt worden over het funktioneren in de overgangsfase die hierdoor ontstaat. 1.3. Dienst Stadsbeheer a. Zie punt a bij de dienst Stadsontwikkeling en Milieu. b. De direktiestruktuur is aangepast van een drie-hoofdige in een twee-hoofdige. Er is uitsluitend nog een vakdirekteur Reini ging, Markten, Havens, Vergunningen en Groen. Overige aktivi- teiten vallen rechtstreeks onder de algemeen direkteur. De motivering hiervoor is in hoofdzaak gelegen in de te zware overhead die bij een drie-hoofdige direktie zou ontstaan. 1.4. Dienst Economische en Sociale Zaken a. Zie punt a bij de dienst Bestuurszaken. b. De overheveling van maatschappelijke aangelegenheden naar de dienst Welzijn, direktie Onderwijs en Samenlevingszaken. De verwevenheid van deze aktiviteiten met het welzijns-gebeuren wordt groter geacht dan die met de uitkeringsaktiviteiten. c. De op herintreding op de arbeidsmarkt gerichte scholingsmaat regelen, inclusief beleid en budgetten en de (coördinerende) relaties met het Regionaal Bestuur Arbeidsvoorziening en de Beroepsgerichte Volwassenen Edukatie, worden overgenomen van de dienst Welzijn. Hier wordt een nauwere relatie met de aktiviteiten van de dienst Economische en Sociale Zaken onder kend dan met die van de dienst Welzijn. Overigens zal ook de concern-coördinatie van het toeristisch beleid vanuit deze dienst plaatsvinden. 1.5. Dienst Welzijn a. Zie punt b bij de dienst Bestuurszaken. b. Zie punt b bij de dienst Economische en Sociale Zaken. c. Zie punt c bij de dienst Economische en Sociale Zaken. d. Het beleidsveld Cultuur is overgeheveld van de direktie Onder wijs en Samenleving naar de direktie (Cultuur,) Sport en Recreatie 2De organisatieschema's Deze zijn bijgevoegd. 3 Het personeelsbudget en de reorganisatie-reserve In het eerdergenoemde raadsvoorstel werd nog uitgegaan van een voorlopige totale formatie van 975 plaatsen. Er heeft een aktualisatie van de cijfers plaatsgevonden op basis van de begroting 1990, de taakstelling van f 430.000,-- en een door de CDR gewenste reorganisatie-reserve voor knelpunten die zich in de loop van het reorganisatieproces voor zouden kunnen doen. Dit heeft geresulteerd in een formatie van 930 plaasen. De formatieve claims die door de diverse DWGn op tafel werden gelegd als uitkomst van het proces van taakinventarisatie, resul teerden in een overschrijding van de op deze wijze berekende theoretische formatie met meer dan 80 formatieplaatsen. Door de diverse formaties verder onder druk te zetten, de bereid heid van enerzijds de dienst Bestuurszaken en de dienst Welzijn en anderzijds de dienst Stadsbeheer en de dienst Stadsontwikke ling en Milieu tot samenwerking op IZ-gebied en door de reorga nisatie-reserve terug te brengen van 3% naar is het gelukt de totale formatie binnen de theoretisch berekende formatie van 930 plaatsen te houden. De verdeling van de theoretische formatie over de diensten heeft plaatsgevonden volgens de systematiek die ten grondslag heeft gelegen aan de cijfers in het raadsvoorstel. Er wordt steeds gespoken van een theoretische formatie, omdat de formatiecijfers een vertaling zijn van de personeelsbudgetten uit de begroting 1990 met gebruikmaking van gemiddelde salarislasten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 29