1. COMPUTER SCREENS 2. ZONDAGSE EVENEMENTEN Doelstelling: Het plaatsen van computer-units, waarmee informatie verkregen kan worden over de bereikbaarheid van bedrijven, instellingen en activiteiten. Doelgroep: Bezoekers van binnen en buiten de regio. Uitwerking: Duidelijke wegwijzers en infopanelen dragen zorg voor het vereenvoudigen van de bereikbaarheid van lokaties en activiteiten. Een van de mogelijkheden hiertoe is het plaatsen van 'computer-screens'. Computer sereens zijn computer—units die op belangrijke punten en invalswegen van de stad worden geplaatst en waarmee informatie verkregen kan worden over de route naar een bepaald bedrijf of lokatie. Een kaartje van de betreffende route wordt ter plekke uitgedraaid. In eerste instantie is deze vorm van informatieverstrekking bedoeld als industriever- wijzing, maar kan uitgebreid worden tot stadsverwijzing. Alle Leeuwarder bedrijven, instellingen, maar ook activiteiten kunnen worden opgenomen. Uitbreiding met toeristische informatie is mogelijk. Concrete actie: Momenteel wordt vanuit de Dienst Stadsontwikkeling en Milieu in samenwerking met de firma Euro-Routing gewerkt aan de ontwikkeling van computer sereens. Voorgesteld wordt units te plaatseD op het Waagplein, bij het station, op het Zaailand en bij grote invalswegen van de stad. Financiering: De kosten van de computer units zijn voor rekening van de firma Euro Routing. Dit bedrijf zal de kosten dekken uit bijdragen die betaald worden door deelnemen de bedrijven. Getracht wordt gemeentelijke instellingen gratis te laten deelnemen aan het project. De kosten die voor rekening van de gemeente komen, zijn de kosten van het aanleggen -waar nodig- van parkeerplaatsen bij de units. 14 Doelstelling: Het opzetten van markten op zondag gedurende een vaste periode in het jaar, waardoor het saaie 'gat' in de week wordt opgevuld. Doelgroep: Eigen bewoners en toeristen van binnen en buiten de regio. Uitwerking: In het seizoen 1990 kan begonnen worden met het houden van 3 zondagsmarkten, aangehaakt aan bepaalde thema's. De laatste markt kan aansluiten bij de zaterdagse 'boerenmarkt' in september, die een uitloop kan hebben naar de zondag. Concrete actie: Vanuit de Dienst Stadsbeheer een projectgroep opzetten voor het uitwerken van een aantal zondagsmarkten in het seizoen 1990. De City Club dient hierbij te worden betrokken. Financiering: Op den duur moeten de zondagsmarkten zichzelf kunnen bedruipen. Voor het eerste seizoen moeten geen markttarieven geheven worden, maar een bijdrage worden gevraagd van o.m. de deelnemers, sponsors en winkeliersvereniging. Deze gelden kunnen o.m. gebruikt worden voor de promotie van de zondagsmark ten. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 319