zelfcontrole van het werk; direkt contact met klant en leverancier; afwisseling. Ook met deze eisen wordt bevorderd dat één of meer van de reorga nisatiedoelstellingen worden gerealiseerd. Door toepassing van deze criteria ontstaan doorgaans brede funkties die een uitdaging voor mensen kunnen betekenen en aldus een bijdrage leveren aan het benutten van de capaciteiten. Daarnaast zijn mensen multi-inzetbaar (binnen zekere grenzen) en wordt daardoor de kwetsbaarheid van de organisatie en/of een specifiek beleidsterrein verminderd. Nadeel van het thans gepresenteerde materiaal is dat niet vol strekt duidelijk is af te lezen welke werkzaamheden en aktivi- teiten precies in de diverse funkties zijn verdisconteerd. Met name voor de funkties van beleidsmedewerker bij de direktie Beleidszaken en voor de concern POI-adviseurs bij de direktie Middelen van de dienst Bestuurszaken speelt dit een rol. Met betrekking tot de brede funkties, met name waar het gaat om de aanduidingen senior en junior, worden thans voorstellen ont wikkeld die erop gericht zijn om het risico van een mogelijk automatisme in het doorschuiven van junior naar senior te elimi neren 5Conclusies In onze vergadering van 12 december jl. hebben wij de volgende principe-besluiten genomen. a. Met de voorstellen, inclusief organisatie-criteria en de criteria met betrekking tot de funktievorming en de navolgende afwijkingen en verfijningen van het Raadsbesluit van 5 juni jl., is inge stemd - de bedrijfscontacten zijn ondergebracht bij de dienst Econo mische en Sociale Zaken; tussen de dienst Welzijn en de dienst Bestuurszaken vindt samenwerking op IZ-gebied plaats; idem met betrekking tot de dienst Stadsontwikkeling en Milieu en de dienst Stadsbeheer; - de organisatiestruktuur van de direktie Produktie van de dienst Stadsontwikkeling en Milieu is tijdelijk vastgesteld; de positie van de afdeling Onderhoud Gebouwen van de dienst Stadsontwikkeling en Milieu wordt voorlopig ongemoeid gelaten; bij de dienst Stadsbeheer wordt ingestemd met een tweehoofdige direktiestruktuur maatschappelijke aangelegenheden zijn ondergebracht bij de dienst Welzijn; de op herintreding op de arbeidsmarkt gerichte scholingsmaat regelen c.a. zijn ondergebracht bij de dienst Economische en Sociale Zaken; - het beleidsveld Cultuur is binnen de dienst Welzijn overge heveld van de direktie Onderwijs en Samenleving naar de di rektie (Cultuur,) Sport en Recreatie. De volgende managementopdrachten zijn verstrekt: - de direkteur Middelen van de dienst Bestuurszaken geeft, in samenwerking met het hoofd van de in te stellen afdeling Be lastingen, in de loop van 1990 nadere uitwerking en invulling aan de organisatie en vorming van brede funkties van genoemde afdeling. Daarbij dient het in eigen beheer nemen van de in vordering van de 0GB vanaf 1992 te worden betrokken; - het te benoemen hoofd van de afdeling Burgerzaken rapporteert eveneens in 1990 over de mogelijkheden en wenselijkheden om taken op het gebied van dienstverlening en publieksvoorlich ting te integreren; - de direkteur Middelen komt in samenwerking met het te benoemen hoofd van de afdeling IZ tot een verbreding van funkties in de IZ-sfeer de algemeen direkteur van de dienst Stadsontwikkeling en Milieu dient binnen een jaar na het aantreden van de vak- direkteur produktie te komen met een definitief voorstel voor de organisatie van die direktie; - de algemeen direkteur van de dienst Stadsontwikkeling en Milieu dient op korte termijn te komen met een plan over de positie van het werkveld Onderhoud Gebouwen en de betreffende afdeling de algemeen direkteur van de dienst Stadsbeheer dient een onderzoek in te stellen naar de optimale personeelsomvang van de afdeling Plantsoenen c.a.; - omtrent de beoogde samenwerking van de diensten Stadsbeheer en Welzijn op het gebied van groenonderhoud en materieel dienen de algemeen direkteuren Stadsbeheer en Welzijn uiterlijk 1 maart 1990 te rapporteren. Daarbij dienen de consequenties voor de DSW te worden betrokken; - de algemeen direkteur van de dienst Welzijn dient over te gaan tot integratie van de bureaus Vorming en Maatschappelijke Aan gelegenheden tot een afdeling Samenlevingszaken; - de voorstellen met betrekking tot het hanteren van brede funk ties in relatie tot het risico van automatische doorgroei, worden verwacht bij gelegenheid van de behandeling van het funktieboek; zodra er duidelijkheid bestaat ten aanzien van de nieuwe huis vesting, dient de CDR met een voorstel te komen met betrekking tot de inrichting en organisatie van de funktie Interne Zaken. Voorstel De Commissie voor Georganiseerd Overleg heeft ons voorstel in haar vergadering van 21 december 1989 besproken. Deze commissie is van mening dat de W reorganisatie-reserve, zoals die door de CDR is ingebouwd, niet gebruikt kan worden voor de financiering van personele maatregelen die het gevolg zijn van de reorganisa tie; zoals de bezoldiging van tijdelijk bovenformatieven, omscho ling en dergelijke.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 31