zelfcontrole van het werk;
direkt contact met klant en leverancier;
afwisseling.
Ook met deze eisen wordt bevorderd dat één of meer van de reorga
nisatiedoelstellingen worden gerealiseerd. Door toepassing van
deze criteria ontstaan doorgaans brede funkties die een uitdaging
voor mensen kunnen betekenen en aldus een bijdrage leveren aan
het benutten van de capaciteiten.
Daarnaast zijn mensen multi-inzetbaar (binnen zekere grenzen) en
wordt daardoor de kwetsbaarheid van de organisatie en/of een
specifiek beleidsterrein verminderd.
Nadeel van het thans gepresenteerde materiaal is dat niet vol
strekt duidelijk is af te lezen welke werkzaamheden en aktivi-
teiten precies in de diverse funkties zijn verdisconteerd. Met
name voor de funkties van beleidsmedewerker bij de direktie
Beleidszaken en voor de concern POI-adviseurs bij de direktie
Middelen van de dienst Bestuurszaken speelt dit een rol.
Met betrekking tot de brede funkties, met name waar het gaat om
de aanduidingen senior en junior, worden thans voorstellen ont
wikkeld die erop gericht zijn om het risico van een mogelijk
automatisme in het doorschuiven van junior naar senior te elimi
neren
5Conclusies
In onze vergadering van 12 december jl. hebben wij de volgende
principe-besluiten genomen.
a. Met de voorstellen, inclusief organisatie-criteria en de criteria
met betrekking tot de funktievorming en de navolgende afwijkingen
en verfijningen van het Raadsbesluit van 5 juni jl., is inge
stemd
- de bedrijfscontacten zijn ondergebracht bij de dienst Econo
mische en Sociale Zaken;
tussen de dienst Welzijn en de dienst Bestuurszaken vindt
samenwerking op IZ-gebied plaats;
idem met betrekking tot de dienst Stadsontwikkeling en Milieu
en de dienst Stadsbeheer;
- de organisatiestruktuur van de direktie Produktie van de
dienst Stadsontwikkeling en Milieu is tijdelijk vastgesteld;
de positie van de afdeling Onderhoud Gebouwen van de dienst
Stadsontwikkeling en Milieu wordt voorlopig ongemoeid gelaten;
bij de dienst Stadsbeheer wordt ingestemd met een tweehoofdige
direktiestruktuur
maatschappelijke aangelegenheden zijn ondergebracht bij de
dienst Welzijn;
de op herintreding op de arbeidsmarkt gerichte scholingsmaat
regelen c.a. zijn ondergebracht bij de dienst Economische en
Sociale Zaken;
- het beleidsveld Cultuur is binnen de dienst Welzijn overge
heveld van de direktie Onderwijs en Samenleving naar de di
rektie (Cultuur,) Sport en Recreatie.
De volgende managementopdrachten zijn verstrekt:
- de direkteur Middelen van de dienst Bestuurszaken geeft, in
samenwerking met het hoofd van de in te stellen afdeling Be
lastingen, in de loop van 1990 nadere uitwerking en invulling
aan de organisatie en vorming van brede funkties van genoemde
afdeling. Daarbij dient het in eigen beheer nemen van de in
vordering van de 0GB vanaf 1992 te worden betrokken;
- het te benoemen hoofd van de afdeling Burgerzaken rapporteert
eveneens in 1990 over de mogelijkheden en wenselijkheden om
taken op het gebied van dienstverlening en publieksvoorlich
ting te integreren;
- de direkteur Middelen komt in samenwerking met het te benoemen
hoofd van de afdeling IZ tot een verbreding van funkties in de
IZ-sfeer
de algemeen direkteur van de dienst Stadsontwikkeling en
Milieu dient binnen een jaar na het aantreden van de vak-
direkteur produktie te komen met een definitief voorstel voor
de organisatie van die direktie;
- de algemeen direkteur van de dienst Stadsontwikkeling en
Milieu dient op korte termijn te komen met een plan over de
positie van het werkveld Onderhoud Gebouwen en de betreffende
afdeling
de algemeen direkteur van de dienst Stadsbeheer dient een
onderzoek in te stellen naar de optimale personeelsomvang van
de afdeling Plantsoenen c.a.;
- omtrent de beoogde samenwerking van de diensten Stadsbeheer en
Welzijn op het gebied van groenonderhoud en materieel dienen
de algemeen direkteuren Stadsbeheer en Welzijn uiterlijk 1
maart 1990 te rapporteren. Daarbij dienen de consequenties
voor de DSW te worden betrokken;
- de algemeen direkteur van de dienst Welzijn dient over te gaan
tot integratie van de bureaus Vorming en Maatschappelijke Aan
gelegenheden tot een afdeling Samenlevingszaken;
- de voorstellen met betrekking tot het hanteren van brede funk
ties in relatie tot het risico van automatische doorgroei,
worden verwacht bij gelegenheid van de behandeling van het
funktieboek;
zodra er duidelijkheid bestaat ten aanzien van de nieuwe huis
vesting, dient de CDR met een voorstel te komen met betrekking
tot de inrichting en organisatie van de funktie Interne Zaken.
Voorstel
De Commissie voor Georganiseerd Overleg heeft ons voorstel in
haar vergadering van 21 december 1989 besproken. Deze commissie
is van mening dat de W reorganisatie-reserve, zoals die door de
CDR is ingebouwd, niet gebruikt kan worden voor de financiering
van personele maatregelen die het gevolg zijn van de reorganisa
tie; zoals de bezoldiging van tijdelijk bovenformatieven, omscho
ling en dergelijke.