5. AFSTEMMEN BRUGTIJDEN
6. PROMOTIE
Doelstelling:
Het tot stand brengen van een goede afstemming van de brugtijden in en rondom
de stad.
Hierbij gaat het niet alleen om de brugtijden per dag, maar ook t.a.v, het seizoen.
Als het seizoen langer wordt, moeten de brugtijden daarop aangepast worden.
Met name moet hierbij ook aandacht besteed worden aan mogelijkheden voor de
Bruine Vloot om 's avonds nog de stad binnen te kunnen komen.
Doelgroep:
Verblijfstoeristen in de regio
Uitwerking:
Een totale afstemming op de provinciale route zou een belasting met zich meebren
gen van 90 mensuren per week, en is derhalve niet haalbaar.
Mogelijkheden zijn:
opening van de bruggen op zondag vanaf pasen (nu zijn de bruggen op
zondag geopend vanaf 1 mei, provinciaal vanaf pasen);
Dit brengt een verhoging met zich mee van gemiddeld 2 zondagen;
opening van de bruggen op zondagmiddag. Dit brengt een belasting mee
van 20 uren per week
opening van de bruggen in de "12 tot 2 spits";
Daar het verkeer tussen de middag geen echte spits meer kent, zou
overwogen kunnen worden de bruggen op die tijden weer te openen. Dit
brengt een verhoging van 30 uren per week met zich mee.
Het is met name de Bruine Vloot die 's avonds nog de stad binnenkomt (en dan
nog voornamelijk bij slecht weer). Dit aandeel is echter zo klein, dat hiervoor geen
verlenging van brugtijden nodig is.
Het meer openstellen van de bruggen, zal waarschijnlijk een geringe toename van
toeristen met zich meebrengen.
Concrete actie:
Vanuit de Dienst Stadsbeheer kan bekeken worden in hoeverre het meer afstemmen
van brugtijden reëel is, gezien de kosten die dit met zich meebrengt.
Met name de opening op zondag vanaf pasen i.p.v. vanaf 1 mei verdient de
aandacht. Opgemerkt kan worden dat voor 1990 deze afstemming gerealiseerd is.
Financiering:
Daar openingstijden van bruggen altijd gepaard gaan met inzetten van mensen, zal
het meer openstellen personeelskosten met zich meebrengen.
18
Doelstelling:
Het vergroten van de toeristisch-recreatieve bekendheid van de stad Leeuwarden,
middels publiciteit rondom aanwezige voorzieningen, evenementen en activiteiten.
Doelgroep:
Toeristen binnen en buiten de regio, maar ook de eigen bevolking.
Uitwerking:
De toeristische promotie dient aan te sluiten bij een nog in te stellen centraal
coördinatiepunt PR-beleid van de gemeente.
De VVV heeft als taak het uitvoerend werk m.b.t. het verkopen van het produkt
'toeristisch-recreatief Leeuwarden'.
Een goede taakverdeling tussen het centraal coördinatiepunt
—waar ook een onderdeel toeristisch PR—beleid ondergebracht is— en de VVV dient
te worden gemaakt, zodat verdubbeling van taken uitgesloten wordt.
Voor de uitvoering van toeristische promotie is de VVV het aangewezen orgaan.
Deze heeft in de eerste plaats een receptieve functie, hiernaast verzorgt zij publici
teit en houdt de samenwerking met het bedrijfsleven in stand.
Voor het vergroten van de toeristisch-recreatieve bekendheid van de stad Leeuwar
den zou de VVV de publiciteit moeten vergroten.
Zij ziet hiervoor ook voldoende aangrijpingspunten:
centraal informatiepunt evenementen/activiteiten;
promotie cultuurpas;
promotie monumentenstad;
dagtochten;
uitbrengen restaurantfolder;
samenwerking belangenorganisaties;
verbeteren verspreiding maandagenda;
enz.
De VVV heeft hiervoor niet de middelen.
Wanneer de gemeente wil werken aan een vergroting van de bekendheid, dan zal
hier extra subsidie tegenover moeten staan.
Concrete actie:
Betrekken VVV in het opzetten van toeristisch PR-beleid van het centraal coördi
natiepunt PR-beleid gemeente.
Financiële ondersteuning VVV vergroten.
Financiering:
Wil de VVV haar promotionele taak voor de gemeente Leeuwarden naar wens
kunnen uitvoeren, dan wordt een verhoging van de financiële bijdrage in de orde
van grootte van 50.000,= noodzakelijk geacht.
In het kader van Nieuw Beleid 1991 dient hier aandacht aan te worden besteed.
19