Activiteit termijn doelgroep finan- kort lang eigen regio toer ciering initia tief opmerkingen Ligplaatsen X X gemeente gemeente Wanneer men verblijfstoeristen in de re- Stadsbeheer gio, naar de stad wil halen, moeten hier- Welzijn voor wel voldoende mogelijkheden aan wezig zijn. De stad maakt bij watertoeristen een on vriendelijke indruk, wanneer voor de stad nergens aangelegd mag worden, als men 's avonds de stad niet meer binnen kan komen. Er zouden recreatieve ligplaatsen gecre- eerd moeten worden in de buurt van de stad, waar men bijvoorbeeld voor 1 nacht aan kan leggen. Met name wanneer in het kader van het Investeringsplan het watertoerisme bevor derd wordt, moet hiermee rekening ge houden worden. Dat er in de stad speciale ligplaatsen zijn gereserveerd voor grote schepen is met name voor de Bruine Vloot van belang en moet als zodanig gepromoot worden. Tevens kan op lange termijn gekeken worden naar mogelijkheden voor het creëren van nieuwe aanlegplaatsen in de stad, zoals aan de Dokkumer Ee en de stadswalgrachten. Wanneer in de uitvoering van het Inves teringsplan uitbreiding van water plaats vindt, zal dit een drukverhoging van wa terrecreatie in de buurt van Leeuwarden met zich meebrengen. Dit vraagt nieuwe aanleggebieden. Een potentieel aanlegge- bied vormt Greuns-Potmarge-Kurkemeer. Met de bestemming van dit gebied moet met deze ontwikkeling rekening worden gehouden. 12 Activiteit Vaarverbindingen X X gemeente gemeente Aansluitend bij het Investeringsplan Re- provincie Stadsontw. creatieve Voorzieningen kunnen de vaar- Rijk en Milieu verbindingen naar de stad verbeterd wor- Welzijn den, zoals het opschonen van de Potmar- ge en de koppeling De Kurkemeer-De Tijnje-Het Nieuwe Kanaal en de door- vaarthoogte Prins Hendrikbrug en Hoek- sterpoortbrug. Promotionele aspecten Promotieplatform X gemeente Werkgroep PR VVV Uitvoerende promotie werkzaamheden X X gemeente VVV VVV Toeristisch PR-beleid moet ingepast wor den in het totale PR-beleid van de ge meente en derhalve aansluiten bij het op te zetten centraal coördinatiepunt PR van de gemeente. Tevens dient een goede taakverdeling tussen dit punt en de VVV tot stand te worden gebracht en is samenwerking met belangenorganisaties en bedrijfsleven van belang. Een promotieplatform zal moeten worden gevormd om bundeling van informatie en regionale afstemming mogelijk te maken. Voor de praktische uitwerking van toe ristische promotie kan o.a. gedacht wor den aan: - aansluiting bij beurzen/uitgaven van de VVV; - publikaties in op bepaalde doel groepen gerichte tijdschriften; - aanbieden historisch aanbod i.s.m. andere gemeenten; - verbeteren verspreiding maandagenda; opzetten dagtochten; 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 329