Nr. 1467.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 8 februari 1990 (bijlage
nr. 42);
BESLUIT:
gerekend met ingang van 2 januari 1990 tot 1 april 1990 te verhuren aan L.A. van Zevenber
gen, wonende te Barneveld, Gildeweg 11-13, directeur en handelende onder de naam van de
op voormeld adres gevestigde Handelsonderneming Van Zevenbergen, het bedrijfspand met
bijbehorende grond, plaatselijk bekend Edisonstraat 12 te Leeuwarden, kadastraal bekend
gemeente Huizum, sectie E, nummer 909 (gedeeltelijk), groot ongeveer 3.343 m2, zulks tegen
een huurprijs van in totaal 16.750,en voorts onder de bepalingen en bedingen als vermeld
in de bij dit besluit behorende ontwerp-overeenkomst.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening ten behoeve van
de reconstructie van de kruising Egelantierstraat/Kalverdijkje te Leeuwarden.
Bijlage nr. 43. Leeuwarden, 8 februari 1990.
Aan de Gemeenteraad.
In Uw vergadering van 26 september 1988 (bijlage nr. 268) hebt U ingestemd met de
eerste fase als aangegeven op blz. 2 van de notitie "Verkeerssituatie Egelantierstraat", hetgeen
o.a. inhoudt dat de Egelantierstraat (het gedeelte tussen de Archipelweg en de Schieringerweg)
- met inachtneming van de uitgangspunten zoals die in genoemde notitie zijn verwoord -
tevens een beperkte functie krijgt als ontsluitingsweg voor Camminghaburen. Tevens hebt U
een krediet beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de eerste fase van het plan m.b.t.
bedoelde verkeerssituatie, hetgeen o.a. omvat het aanbrengen van een verkeersremmer bij de
tunnel. Zowel genoemd raadsvoorstel en -besluit als de notitie liggen voor U bij de stukken
ter inzage.
Bij de notitie was een principe-oplossing gevoegd (figuur 1) voor deze verkeersrem
mer. Hierbij is uitgegaan van het bajonet-principe voor het gemotoriseerde verkeer op de
Egelantierstraat, met uitzondering van de bus, die door middel van een "bussluis" rechtdoor kan
rijden. Bedoelde principe-oplossing is inmiddels nader uitgewerkt. Nadat hierover op 11 de
cember 1989 een informatie-avond had plaatsgevonden, heeft de Commissie voor Openbare
Werken en Milieu op 20 december 1989 met het plan voor de reconstructie van de kruising
Egelantierstraat/Kalverdijk je ingestemd. Voorafgaand aan de informatie-avond heeft er nog
overleg plaatsgevonden tussen het bestuur van de Wijkvereniging Camminghaburen en ons
college. De verslagen van de informatie-avond en van de commissievergadering liggen eveneens
voor U bij de stukken ter inzage.
Ter toelichting merken wij nog op, dat de Egelantierstraat een achterdeur-functie dient
te krijgen voor het verkeer van en naar Camminghaburen. Hiertoe is in het plan de doorgaande
weg onderbroken en moet men door middel van een bajonet zijn weg vervolgen. Essentieel is
dat het verkeer naar het sport- en recreatiegebied Kalverdijkje niet gehinderd wordt. Dit
verkeer hoeft evenals in de bestaande situatie slechts één afslagbeweging te maken. Voor het
fietsverkeer is de oversteek van de Egelantierstraat in westelijke richting verlegd. Hierdoor is
het verkeer dat uit de tunnel komt beter zichtbaar, terwijl voorts de snelheid ter hoogte van
de oversteek la^er zal zijn dan nu het geval is. De stadsbus hoeft de bajonet niet te volgen.
De bus kan het Kalverdijkje haaks oversteken. Door middel van een "bussluis" wordt dit voor
het overige gemotoriseerde verkeer onmogelijk gemaakt. De halteplaatsen zijn direct na het
Kalverdijkje gesitueerd. Even verder moet de bus invoegen op de Egelantierstraat. Aangezien
het handhaven van de voorrangsregeling voor de Egelantierstraat strijdig zou zijn met het
minder aantrekkelijk maken van deze straat voor gemotoriseerd verkeer, zijn de aansluitingen
van de Egelantierstraat op het Kalverdijkje gelijkwaardig uitgevoerd. Het plan voor de
reconstructie is in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingsplan "Recreatiegebied
Kalverdijkje". De reconstructie past niet binnen de bestemmingen Weg (dwarsprofiel), Open
baar groen en Water.
Ten einde aan het plan voor de reconstructie - waartegen uit stedebouwkundige
overwegingen geen bezwaren bestaan medewerking te kunnen verlenen, is het noodzakelijk
dat voor het betrokken gebied een voorbereidingsbesluit wordt genomen. Hierdoor ontstaat de
mogelijkheid vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan. Gedeputeerde Staten
zullen vooraf verklaard moeten hebben, dat zij tegen het verlenen van vrijstelling geen bezwaar
hebben. In het kader van bedoelde vrijstellingsprocedure zal een ieder in de gelegenheid
worden gesteld eventueel bezwaren in te dienen.
Onder mededeling, dat de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
U in haar op 6 februari 1990 gehouden vergadering heeft geadviseerd met het vorenstaande
in te stemmen, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mw. ir. J.A. Lantermans, Secretaris.