Project 'Trajectbegeleiding allochtone jongeren Friesland". Bijlage nr. 48. Leeuwarden, 8 februari 1990. Aan de Gemeenteraad. 1. INLEIDING Het Begeleidings Orgaan Friesland (BOF) heeft de gemeente verzocht medewerking te verlenen aan de realisering van een zgn. project 'Trajectbegeleiding allochtone jongeren Friesland". Het project is gericht op het terugdringen van de werkloosheid onder allochtone jongeren. Ter introductie dient het volgende. De werkloosheid onder de beroepsbevolking van de migrante gemeenschappen in ons land neemt zo langzamerhand dramatische vormen aan. Het gemiddelde werkloosheidscijfer onder de allochtone beroepsbevolking is twee tot vier maal zo hoog als dat van de autochtone beroepsbe volking, dat zo rondom 20% zit. Onder de leden van etnische groepen zijn gemiddelden van ver boven de 50% helaas geen uitzondering, terwijl eveneens de duur van de werkloosheid van de migrante werkloze ver boven het landelijk gemiddelde ligt. Daar komt bij dat nu de werkloosheid van de autochtone beroepsbevolking een dalende tendens laat zien, die van de leden van etnische groepen nog steeds toeneemt, zodat in feite de onderlinge verhoudingen steeds ongunstiger komen te liggen. Gesproken kan worden van een neerwaartse spiraal, die maakt dat leden van etnische groepen steeds moeilijker tot de arbeidsmarkt doordringen. De arbeidsmarkt situatie in Leeuwarden wijkt niet af van het landelijke beeld. Bovengenoemde negatieve spiraal manifesteert zich ondanks het feit dat er - veelal van overheidswege - vormen van voorkeursbeleid zijn ontwikkeld, waarmee beoogd werd de achter stand van migranten op de arbeidsmarkt te verminderen. Ook de gemeente Leeuwarden kent reeds sedert enkele jaren in haar eigen personeelsbeleid een vorm van positieve discriminatie met betrekking tot leden van etnische groepen. Geconstateerd kan worden dat de tot nu toe toegepaste vormen van selectief wervings- en selec tiebeleid geen wezenlijke verandering hebben gebracht in de bestaande situatie. Daarom rijn er in het land allerlei initiatieven ontwikkeld, die pogen om nieuwe wegen te zoeken en een halt toe te roepen aan de negatieve spiraal. Sommige gaan in de richting van scholing, gekoppeld aan een concreet perspectief op een baan. Andere zoeken het in aanscherping van het wervings- en selectiebeleid via quoteringsregelingen of in vormen van "contract-compliance", waarbij gebruik gemaakt wordt van de rol van de overheid als contractant en subsidiënt. Ook wordt geëxperimenteerd met maatregelen waarbij meer aandacht gegeven wordt aan de aanpassingspro blematiek van etnische werkzoekenden op de arbeidsmarkt. Daarbij wordt geprobeerd belangstel lenden voor een bepaalde functie uit de kring van etnische groepen heel specifiek en individueel op het gewenste opleidingsniveau te brengen en vervolgens te bemiddelen naar een werkgever toe. Dit laatste staat bekend als de Helmondse methode. Uitgangspunt hierbij is dat contact wordt gezocht met de individuele migrant; immers de reguliere bemiddelingsmethoden leverden tot nu toe te weinig respons op. Voorts wordt gepoogd om de deelnemers te motiveren om weer te gaan solliciteren; immers in de meeste gevallen is dat door betrokkenen opgegeven. Daarnaast wordt getracht de jongeren te bewegen te gaan werken aan een betere uitgangspositie op de arbeidsmarkt door middel van educatie/scholing. Individuele begeleiding en maatwerk zijn hierbij de sleutelbegrippen. Het initiatief om tot een dergelijk project in Friesland te komen, is enige tijd geleden genomen door het Steunpunt Buitenlanders Friesland en het Steunpunt Surantar, die beide momenteel functioneren in het kader van het Begeleidings Orgaan Friesland (BOF). In overleg en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 77