Nr. 19310. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 21 december 1989 (bijlage nr. 7); BESLUIT: een subsidie van maximaal 2.500,-- beschikbaar te stellen aan de Stichting Verzetsmuseum Friesland in de kosten van een tentoonstelling over Leeuwarden gedurende de Tweede Wereldoorlog. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Preadvies bij het rapport van de Socialistische Partij "Vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor: Don't worry, be happy?" Bijlage nr. 8. Leeuwarden, 21 december 1989. Aan de Gemeenteraad. Op 24 april 1989 heeft U het rapport van de Socialistische Partij"Vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor: Don't worry, be happy?" om preadvies in onze handen gesteld. Het rapport gaat in op een drietal vragen nl.: a. Wat wordt er aan gevaarlijke stoffen per spoor vervoerd? b. Waar wordt het vervoerd en hoeveel mensen hebben er in geval van een calamiteit mee te maken?. c. Welke problemen zijn er met het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor die tot ongelukken aanleiding kunnen geven of bij calamiteiten een effectieve bestrijding van de gevolgen kunnen belemmeren? Aan het fabriceren, vervoeren en toepassen van gevaarlijke stoffen zijn risico's verbonden. Voor wat betreft het fabriceren en (gedeeltelijk) toepassen van deze stoffen kan de gemeentelijke overheid door het treffen van maatregelen, onder andere gebaseerd op de Hinderwet, pogen de gevaren zoveel mogelijk te beperken. Voor het vervoer ligt dit anders. De gemeente kan voor het vervoer over de weg een verplichte rijroute voor auto's met gevaarlijke stoffen vaststellen. Voor de spoorwegen liggen de mogelijkheden voor alternatieve routes moeilijker. Deze zullen uit de aard van de infrastructuur altijd door bewoonde gebieden en vele gemeenten lopen. Derhalve vereist de vaststelling van eventuele maatregelen, betreffende het vervoer per spoor, een landelijke aanpak. Het is naar onze mening wenselijk te komen tot een nadere bestudering van de onderhavige problematiek. Een dergelijke bestudering dient meer te omvatten dan uitsluitend de informatie verstrekt door de Nederlandse Spoorwegen betreffende hetgeen over gemeentelijk grondgebied wordt vervoerd, zoals de Socialistische Partij voorstaat. De wetenschap aangaande de aard van de getransporteerde stoffen voorkomt niet het plaatsvinden van ongelukken tijdens het vervoer. De kennis en de snelheid waarmee deze beschikbaar komt, kan evenwel van belang zijn voor het nemen van maatregelen gericht op het beperken van de vervolgschade. De nadruk zal echter dienen te liggen op de preventie van ongevallen. Wij achten het, alvorens nader in te gaan op de in het rapport opgenomen constateringen, gewenst, de reactie van de Nederlandse Spoorwegen dienaangaande af te wachten. Verdere behandeling van het rapport en de reactie van de Nederlandse Spoorwegen daarop dient naar onze mening te geschieden door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de betrokken departementen. Wij zullen hieromtrent een verzoek doen en aandringen op een spoedige behandeling. Naast het aspect van de formele afhandeling van het rapport zal, gelet op de onderhavige problematiek, getracht worden om op korte termijn een informeel overleg met de Nederlandse Spoorwegen tot stand te brengen. Onder vermelding dat de Commissie voor Openbare Orde in haar vergadering van 4 december 1989 de Burgemeester heeft geadviseerd in te stemmen met het onderhavige preadvies en die zich met dit advies heeft kunnen verenigen, stellen wij U voor adressant dienovereenkomstig te berichten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. GJ. te Loo Burgemeester. mw. ir. JA. Lantermans, Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 8