Het centrale thema in het rapport "het verbeteren van het Stadsgewestelijk produktiemilieu" is geoperationaliseerd door het onderscheiden van een aantal samenhangende accenten: het woonmilieu, het recreatiemilieu, landschappelijk-ecologische aspecten, de voorzieningenstructuur, de infrastructuur en het openbaar vervoer en vestigingscondities voor de bedrijvigheid. Deze accenten worden in het rapport nader uitgewerkt door middel van een analyse van de uitgangssituatie, een beschrijving van de gewenste situatie, een ontwikkelingsprofiel waarin wordt aangegeven op welke wijze de gewenste situatie kan worden bereikt en tot slot worden de beleidsmatige consequenties aangegeven. Het woonmilieu. Het Stadsgewestelijk beleid richt zich in deze op het vergroten van de kwaliteit en differentiatie van bestaande en nieuwe woonmilieu's zowel in het stedelijk gebied als in de regio. Daarbij dienen deze woonmilieu's wat betreft ligging, inrichting en prijsstelling te worden afgestemd op de wensen van de verschillende doelgroepen en dient onderlinge concurrentie binnen het Stadsgewest te worden voorkomen. Deze concurrentie heeft o.a. betrekking op de kavelprijzen die in beginsel niet zodanig mogen verschillen dat de grondprijzen doorslaggevend zijn voor de vestigingskeuze. Om inzicht te behouden in de kwalitatieve vraag vanuit de zich steeds veranderende markt zullen periodieke marktverkenningen worden gehouden. Ten behoeve van een verdere differentiatie van woonmilieu's voor de verschillende doelgroepen, die de voorkeur geven aan een stedelijk woonmilieu, is een aantal strategische locaties in of nabij het stedelijk gebied aangewezen. Daarnaast zijn, voor de categorie mensen die expliciet kiest voor het wonen buiten de stad, negen strategische locaties in de regio geselecteerd. Gelet op de bescheiden bevolkingsgroeiver wachtingen voor de nabije toekomst zullen deze locaties afhankelijk van de vraag, gefaseerd moeten worden ontwikkeld. Tevens zal het Streekplan Friesland als uitgangspunt worden gehanteerd voor de kwantitatieve invulling van de woningbouw plannen binnen het Stadsgewest. Om verder inhoud te geven aan de wens van een betere afstemming tussen Stadsgewestelijke nieuwbouwactiviteiten zal een coördinerend overlegorgaan worden ingesteld. Tevens zal, als onderdeel van het totale promotiebeleid, een gerichte promotie van de stadsgewestelijke woonmilieu's plaatsvinden. Het recreatiemilieu. De voorstellen ter verbetering van het recreatiemilieu richten zich op het aangeven van zones waarbinnen zowel verbetering van de kwaliteit van de recreatieve voorzieningen als een verdere differentiatie en vergroting van de capaciteit tot stand worden gebracht. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen landgebonden en watergebonden recreatie 4 De meest in het oog springende maatregelen betreffen de vergroting van het wateroppervlakte aan de oostzijde ("blauwe zone") en in mindere mate aan de westzijde van de stad. Daarmee zal het Stadsgewest en met name de centrale stad direct en optimaal worden aangesloten op de belangrijkste watersportgebieden en netwerken van (recreatieve) vaarroutes. Het mag overigens duidelijk zijn dat ten behoeve van de concrete realisering van de blauwe zone een nadere afweging van belangen en een verdere detaillering nog zullen moeten plaatsvinden. Landschap-ecologische aspecten. Het vertrekpunt voor de landschap-ecologische ontwikkeling binnen het Stadsgewest is dat het bestaande landschap en de bestaande natuurwaarden weliswaar kwalitatieve verbetering behoeven, maar toch zoveel goede aangrijpingspunten hebben dat zij een belangrijke rol kunnen spelen bij de verbetering van het stadsgewestelijk produktiemilieu. Daarbij ligt de nadruk op het door middel van landschapsbouw versterken van de identiteit en herkenbaarheid van het Stadsgewest. De kwaliteit van het landschap en de natuur is echter niet alleen een doel op zich maar dient ook te worden ontwikkeld in relatie tot recreatie, hoogwaardige woonmilieu*s afronding stads- en dorpsgrenzen, versterking van cultuur historische waarden en de landbouw. In stadsgewestelijk verband is daarbij voor wat betreft de landschap-ecologische maatregelen aansluiting gezocht bij de karakteristieken en kwaliteiten van de verschillende bestaande landschapstypen. Voor een concreet overzicht van het gehele pakket van maatregelen verwijzen wij U naar het rapport Stadsgewest Leeuwarden. Stadsgewestelijke voorzieningenstructuur Leeuwarden vervult voor een groot deel van de provincie een centrumfunctie (medische voorzieningen, cultuur, werkgelegenheid, winkelapparaat en de horeca); op een aantal onderdelen heeft de stad een landsdelige verzorgingsfunctie (toerisme en onderwijsvoorzieningen). Wil het Stadsgewest Leeuwarden een concurrerend Stadsgewest zijn dan zal de centrale stad wat betreft haar voorzieningen een krachtige uitstraling moeten hebben en een complementair pakket van voorzieningen moeten aanbieden, een en ander afgestemd op de regionale positie van Leeuwarden. Concreet betekent dit o.a.: verdere uitbouw van Leeuwarden als opleidingscentrum, een intensivering van de relatie onderwijsvoorzieningen en bedrijfsleven en passende voorzieningen voor studenten; Leeuwarden als medisch centrum door o.a. een intensivering van de relatie met het academisch ziekenhuis Groningen; Leeuwarden als winkelcentrum door verbetering van de kwaliteit van de inrichting van het winkelgebied; 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 162