Het centrale thema in het rapport "het verbeteren van het
Stadsgewestelijk produktiemilieu" is geoperationaliseerd door
het onderscheiden van een aantal samenhangende accenten: het
woonmilieu, het recreatiemilieu, landschappelijk-ecologische
aspecten, de voorzieningenstructuur, de infrastructuur en het
openbaar vervoer en vestigingscondities voor de
bedrijvigheid. Deze accenten worden in het rapport nader
uitgewerkt door middel van een analyse van de
uitgangssituatie, een beschrijving van de gewenste situatie,
een ontwikkelingsprofiel waarin wordt aangegeven op welke
wijze de gewenste situatie kan worden bereikt en tot slot
worden de beleidsmatige consequenties aangegeven.
Het woonmilieu.
Het Stadsgewestelijk beleid richt zich in deze op het
vergroten van de kwaliteit en differentiatie van bestaande en
nieuwe woonmilieu's zowel in het stedelijk gebied als in de
regio. Daarbij dienen deze woonmilieu's wat betreft ligging,
inrichting en prijsstelling te worden afgestemd op de wensen
van de verschillende doelgroepen en dient onderlinge
concurrentie binnen het Stadsgewest te worden voorkomen. Deze
concurrentie heeft o.a. betrekking op de kavelprijzen die in
beginsel niet zodanig mogen verschillen dat de grondprijzen
doorslaggevend zijn voor de vestigingskeuze. Om inzicht te
behouden in de kwalitatieve vraag vanuit de zich steeds
veranderende markt zullen periodieke marktverkenningen worden
gehouden.
Ten behoeve van een verdere differentiatie van woonmilieu's
voor de verschillende doelgroepen, die de voorkeur geven aan
een stedelijk woonmilieu, is een aantal strategische locaties
in of nabij het stedelijk gebied aangewezen. Daarnaast zijn,
voor de categorie mensen die expliciet kiest voor het wonen
buiten de stad, negen strategische locaties in de regio
geselecteerd. Gelet op de bescheiden bevolkingsgroeiver
wachtingen voor de nabije toekomst zullen deze locaties
afhankelijk van de vraag, gefaseerd moeten worden ontwikkeld.
Tevens zal het Streekplan Friesland als uitgangspunt worden
gehanteerd voor de kwantitatieve invulling van de woningbouw
plannen binnen het Stadsgewest. Om verder inhoud te geven aan
de wens van een betere afstemming tussen Stadsgewestelijke
nieuwbouwactiviteiten zal een coördinerend overlegorgaan
worden ingesteld. Tevens zal, als onderdeel van het totale
promotiebeleid, een gerichte promotie van de
stadsgewestelijke woonmilieu's plaatsvinden.
Het recreatiemilieu.
De voorstellen ter verbetering van het recreatiemilieu
richten zich op het aangeven van zones waarbinnen zowel
verbetering van de kwaliteit van de recreatieve voorzieningen
als een verdere differentiatie en vergroting van de
capaciteit tot stand worden gebracht. Daarbij wordt een
onderscheid gemaakt tussen landgebonden en watergebonden
recreatie
4
De meest in het oog springende maatregelen betreffen de
vergroting van het wateroppervlakte aan de oostzijde ("blauwe
zone") en in mindere mate aan de westzijde van de stad.
Daarmee zal het Stadsgewest en met name de centrale stad
direct en optimaal worden aangesloten op de belangrijkste
watersportgebieden en netwerken van (recreatieve) vaarroutes.
Het mag overigens duidelijk zijn dat ten behoeve van de
concrete realisering van de blauwe zone een nadere afweging
van belangen en een verdere detaillering nog zullen moeten
plaatsvinden.
Landschap-ecologische aspecten.
Het vertrekpunt voor de landschap-ecologische ontwikkeling
binnen het Stadsgewest is dat het bestaande landschap en de
bestaande natuurwaarden weliswaar kwalitatieve verbetering
behoeven, maar toch zoveel goede aangrijpingspunten hebben
dat zij een belangrijke rol kunnen spelen bij de verbetering
van het stadsgewestelijk produktiemilieu. Daarbij ligt de
nadruk op het door middel van landschapsbouw versterken van
de identiteit en herkenbaarheid van het Stadsgewest. De
kwaliteit van het landschap en de natuur is echter niet
alleen een doel op zich maar dient ook te worden ontwikkeld
in relatie tot recreatie, hoogwaardige woonmilieu*s
afronding stads- en dorpsgrenzen, versterking van cultuur
historische waarden en de landbouw.
In stadsgewestelijk verband is daarbij voor wat betreft de
landschap-ecologische maatregelen aansluiting gezocht bij de
karakteristieken en kwaliteiten van de verschillende
bestaande landschapstypen. Voor een concreet overzicht van
het gehele pakket van maatregelen verwijzen wij U naar het
rapport Stadsgewest Leeuwarden.
Stadsgewestelijke voorzieningenstructuur
Leeuwarden vervult voor een groot deel van de provincie een
centrumfunctie (medische voorzieningen, cultuur,
werkgelegenheid, winkelapparaat en de horeca); op een aantal
onderdelen heeft de stad een landsdelige verzorgingsfunctie
(toerisme en onderwijsvoorzieningen). Wil het Stadsgewest
Leeuwarden een concurrerend Stadsgewest zijn dan zal de
centrale stad wat betreft haar voorzieningen een krachtige
uitstraling moeten hebben en een complementair pakket van
voorzieningen moeten aanbieden, een en ander afgestemd op de
regionale positie van Leeuwarden. Concreet betekent dit o.a.:
verdere uitbouw van Leeuwarden als opleidingscentrum,
een intensivering van de relatie onderwijsvoorzieningen
en bedrijfsleven en passende voorzieningen voor
studenten;
Leeuwarden als medisch centrum door o.a. een
intensivering van de relatie met het academisch
ziekenhuis Groningen;
Leeuwarden als winkelcentrum door verbetering van de
kwaliteit van de inrichting van het winkelgebied;
5