Stadsgewestelijke promotie. Promotie vormt een belangrijk onderdeel van marktgericht handelen en denken. De promotie van het produkt van de overheid is echter een complexe aangelegenheid omdat de overheid vele produkten en diensten levert, te maken heeft met vele doelgroepen en vaak geen directe relatie via het marktmechanisme heeft met de afnemers. Toch is promotie voor de bekendheid van het Stadsgewestelijk produktiemilieu van wezenlijk belang. In Stadsgewestelijk verband is gekozen voor een provinciaal marketingplan waarin de marketing en dus de promotie van het Stadsgewest een speerpunt vormt. De promotie van het Stadsgewest is ingebed in de marketingstrategie van Friesland omdat de naam "Friesland" een brede en positieve bekendheid geniet en om er voor te zorgen dat alle krachten in de provincie worden gebundeld. Voor de promotie van het Stadsgewest zal duidelijk moeten zijn welke positie het Stadsgewest binnen de noordelijke regio's en binnen Nederland inneemt. Vanuit deze positie zal inzicht moeten worden verkregen in de markten en marktsegmenten die kansen bieden en op welke eigen produkten en mogelijke doelgroepen de promotie zich dient te richten. Dit voornemen zal resulteren in een in overleg met het bedrijfsleven opgesteld Stadsgewestelijk marketingplan. Op basis van dit plan zullen promotie-activiteiten worden ontwikkeld en uitgevoerd. Aan de visie op de ruimtelijke inrichting van de centrale stad en haar omliggende gemeenten zoals die is weergegeven in het rapport "Stadsgewest Leeuwarden" zijn inspanningsverplichtingen verbonden. Zonder de gemeentelijke autonomie aan te tasten wordt verwacht dat de Stadsgewestelijke gemeenten en de provincie in hun beleid uitvoering zullen geven aan het rapport Stadsgewest Leeuwarden. Om op het niveau van het Stadsgewest de bestuurlijke samenwerking en afstemming van besluitvorming te optimaliseren wordt een bestuurlijk overlegplatform ingesteld. Dit platform, waarin naast de deelnemende gemeenten en de provincie ook de inspecteur ruimtelijke ordening is vertegenwoordigd, heeft een coördinerende taak en is tevens belast met de voortgangsbewaking inzake de uitvoering van projecten. Het overlegplatform heeft met betrekking tot beleidsbeslissingen geen bevoegdheid, die blijft voorbehouden aan de respectievelijke colleges en vertegenwoordigende organen. Ten behoeve van deze bestuurlijke afstemming zijn, als onderdeel van dit raadsvoorstel, twee bestuurlijke overeenkomsten bijgevoegd. Door middel van de bijgevoegde "Bestuursovereenkomst Ruimtelijk-economische Ontwikkelingsvisie Stadsgewest Leeuwarden" verplichten de deelnemende partijen zich tot inspanning met het doel de voorstellen in de ontwikkelingsvisie daadwerkelijk en waar nodig gezamenlijk uit te voeren. 8 In de bijgevoegde "Bestuursovereenkomst tot het instellen van het Bestuurlijk Overlegplatform Stadsgewest Leeuwarden" worden de samenstelling, taken, werkwijze en bevoegdheden van het overlegplatform vastgelegd. Voorts zal in het kader van de beheersing van de uitvoering vierjaarlijks een algehele evaluatie plaatsvinden. Tevens zullen de deelnemende gemeenten moeten aangeven op welke wijze zij uitvoering zullen geven aan het Stadsgewestelijk beleid Financiering Gelet op het brede karakter en relatief hoge schaalniveau is het niet zinvol en niet mogelijk in het rapport Stadsgewest Leeuwarden reeds een volledige financiële dekking van de verschillende projecten aan te geven. In het algemeen zullen de projecten uit overheidsmiddelen moeten worden gefinancierd. Een aantal projecten zal samen met de private sector kunnen worden ontwikkeld. Teneinde activiteiten in Stadsgewestelijk verband te kunnen ontwikkelen zal een Stadsgewestelijk fonds worden gevormd dat in de beginfase met name een aanjaag-functie kan vervullen en in een latere fase een bredere functie kan krijgen ten behoeve van investeringen en exploitaties. Dit fonds zal door de deelnemende gemeenten en andere overheden volgens een nog uit te werken verdeel sleutel worden gevoed. Inspraak Het ontwerp-rapport Stadsgewest Leeuwarden is in de voorbereidingsfase voorgelegd aan een aantal Friese captains of industry. De reacties van de captains of industry zijn voor U ter inzage gelegd. Vervolgens is het ontwerp-rapport conform de provinciale en gemeentelijke inspraakverordening ter discussie gesteld. Dit impliceert dat het rapport voor een periode van zes weken ter inzage heeft gelegen. De ontvangen 37 schriftelijke reacties zijn door de stuurgroep verzameld en vervolgens in een antwoordnota verwerkt. Naar aanleiding van de reacties heeft het rapport Stadsgewest Leeuwarden enkele tekstwijzigingen ondergaan. Voor een overzicht van de samenvattingen van de inspraakreacties en onze nadere standpuntbepaling verwijzen wij U naar de antwoordnota 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 164