Stadsgewestelijke promotie.
Promotie vormt een belangrijk onderdeel van marktgericht
handelen en denken. De promotie van het produkt van de
overheid is echter een complexe aangelegenheid omdat de
overheid vele produkten en diensten levert, te maken heeft
met vele doelgroepen en vaak geen directe relatie via het
marktmechanisme heeft met de afnemers. Toch is promotie voor
de bekendheid van het Stadsgewestelijk produktiemilieu van
wezenlijk belang.
In Stadsgewestelijk verband is gekozen voor een provinciaal
marketingplan waarin de marketing en dus de promotie van het
Stadsgewest een speerpunt vormt. De promotie van het
Stadsgewest is ingebed in de marketingstrategie van Friesland
omdat de naam "Friesland" een brede en positieve bekendheid
geniet en om er voor te zorgen dat alle krachten in de
provincie worden gebundeld.
Voor de promotie van het Stadsgewest zal duidelijk moeten
zijn welke positie het Stadsgewest binnen de noordelijke
regio's en binnen Nederland inneemt. Vanuit deze positie zal
inzicht moeten worden verkregen in de markten en
marktsegmenten die kansen bieden en op welke eigen produkten
en mogelijke doelgroepen de promotie zich dient te richten.
Dit voornemen zal resulteren in een in overleg met het
bedrijfsleven opgesteld Stadsgewestelijk marketingplan. Op
basis van dit plan zullen promotie-activiteiten worden
ontwikkeld en uitgevoerd.
Aan de visie op de ruimtelijke inrichting van de centrale
stad en haar omliggende gemeenten zoals die is weergegeven in
het rapport "Stadsgewest Leeuwarden" zijn
inspanningsverplichtingen verbonden. Zonder de gemeentelijke
autonomie aan te tasten wordt verwacht dat de
Stadsgewestelijke gemeenten en de provincie in hun beleid
uitvoering zullen geven aan het rapport Stadsgewest
Leeuwarden. Om op het niveau van het Stadsgewest de
bestuurlijke samenwerking en afstemming van besluitvorming te
optimaliseren wordt een bestuurlijk overlegplatform
ingesteld. Dit platform, waarin naast de deelnemende
gemeenten en de provincie ook de inspecteur ruimtelijke
ordening is vertegenwoordigd, heeft een coördinerende taak en
is tevens belast met de voortgangsbewaking inzake de
uitvoering van projecten. Het overlegplatform heeft met
betrekking tot beleidsbeslissingen geen bevoegdheid, die
blijft voorbehouden aan de respectievelijke colleges en
vertegenwoordigende organen. Ten behoeve van deze
bestuurlijke afstemming zijn, als onderdeel van dit
raadsvoorstel, twee bestuurlijke overeenkomsten bijgevoegd.
Door middel van de bijgevoegde "Bestuursovereenkomst
Ruimtelijk-economische Ontwikkelingsvisie Stadsgewest
Leeuwarden" verplichten de deelnemende partijen zich tot
inspanning met het doel de voorstellen in de
ontwikkelingsvisie daadwerkelijk en waar nodig gezamenlijk
uit te voeren.
8
In de bijgevoegde "Bestuursovereenkomst tot het instellen van
het Bestuurlijk Overlegplatform Stadsgewest Leeuwarden"
worden de samenstelling, taken, werkwijze en bevoegdheden van
het overlegplatform vastgelegd.
Voorts zal in het kader van de beheersing van de uitvoering
vierjaarlijks een algehele evaluatie plaatsvinden. Tevens
zullen de deelnemende gemeenten moeten aangeven op welke
wijze zij uitvoering zullen geven aan het Stadsgewestelijk
beleid
Financiering
Gelet op het brede karakter en relatief hoge schaalniveau is
het niet zinvol en niet mogelijk in het rapport Stadsgewest
Leeuwarden reeds een volledige financiële dekking van de
verschillende projecten aan te geven. In het algemeen zullen
de projecten uit overheidsmiddelen moeten worden
gefinancierd. Een aantal projecten zal samen met de private
sector kunnen worden ontwikkeld. Teneinde activiteiten in
Stadsgewestelijk verband te kunnen ontwikkelen zal een
Stadsgewestelijk fonds worden gevormd dat in de beginfase met
name een aanjaag-functie kan vervullen en in een latere fase
een bredere functie kan krijgen ten behoeve van investeringen
en exploitaties. Dit fonds zal door de deelnemende gemeenten
en andere overheden volgens een nog uit te werken verdeel
sleutel worden gevoed.
Inspraak
Het ontwerp-rapport Stadsgewest Leeuwarden is in de
voorbereidingsfase voorgelegd aan een aantal Friese captains
of industry. De reacties van de captains of industry zijn
voor U ter inzage gelegd. Vervolgens is het ontwerp-rapport
conform de provinciale en gemeentelijke inspraakverordening
ter discussie gesteld. Dit impliceert dat het rapport voor
een periode van zes weken ter inzage heeft gelegen. De
ontvangen 37 schriftelijke reacties zijn door de stuurgroep
verzameld en vervolgens in een antwoordnota verwerkt. Naar
aanleiding van de reacties heeft het rapport Stadsgewest
Leeuwarden enkele tekstwijzigingen ondergaan. Voor een
overzicht van de samenvattingen van de inspraakreacties en
onze nadere standpuntbepaling verwijzen wij U naar de
antwoordnota
9