2 In het algemeen kan worden opgemerkt, dat de opvang van asiel zoekers gericht dient te zijn op het tijdelijk verblijf van de betrokkenen in ons land. De aangeboden activiteiten dienen der halve niet te worden gericht op de integratie van asielzoekers in de Nederlandse samenleving. Dit uitgangspunt werd in het verleden vrij rigide gehanteerd, maar wordt sedert het aantreden van het huidige kabinet soepeler toegepast. De opvang van vluchtelingen verschilt ten opzichte van de opvang van asielzoekers vooral hierin, dat de opvang van vluchtelingen juist wel is gericht op een spoedige integratie in de Nederlandse samenleving. Dit verschil komt ondermeer tot uitdrukking in de omstandigheid, dat vluchtelingen die hier verblijven ingeval van werkloosheid voor de voorziening in de algemene noodzakelijk kosten van hun bestaan net als autochtone inwonenden een beroep doen op de Al gemene Bijstandswet kunnen doen. Aan vluchtelingen wordt verder - met gebruikmaking van de rijks voorkeursregeling - naar eigen keuze een zelfstandige woonruimte toegewezen. Vluchtelingen kunnen derhalve in tegenstelling tot asielzoekers gebruik maken van een aantal algemene voorzieningen. Ter aanvul ling op dit algemene aanbod worden nog activiteiten aangeboden op het gebied van opvang, introductie en maatschappelijke oriëntatie, alsmede activiteiten op het gebied van het sociaal-cultureel wel zijn. Op rijksniveau is voor wat betreft de bekostiging van enerzijds voorzieningen ten behoeve van asielzoekers en anderszijds die van vluchtelingen een duidelijk onderscheid gemaakt door hiervoor twee verschillende regelingen in het leven te roepen. Op lokaal niveau is dit onderscheid veel minder scherp te trekken, omdat de uitvoering van activiteiten bij dezelfde organisaties is gelegd en er een Fonds Vluchtelingenhulp is gecreëerd dat een bufferfunctie vervult voor de bekostiging van activiteiten op de beide beleidsterreinen. 2. Het Asielzoekerscentrum (A.Z.C.). In 1987 is de Rijksregeling Opvang Asielzoekers (R.O.A.) in werking getreden. Deze regeling is bedoeld voor vreemdelingen die een verzoek tot erkenning als vluchteling hebben ingediend. De regeling bepaalt dat het rijk verantwoordelijk is voor de eerste opvang van asielzoekers in daartoe uitgeruste centra. Zoals u weet is een dergelijk centrum ook in Leeuwarden gevestigd. Het ligt in de bedoeling dat het A.ZC-Leeuwarden in de eerste of de tweede maand van 1991 verhuist naar een nieuw onderkomen in Lekkumerend-Oost Op grond van de met het rijk in verband met de vestiging van het centrum gesloten bestuursovereenkomst dient de gemeente zorg te dragen voor de inschrijving van de asielzoekers in een verblijfs register alsmede voor de informatievoorziening aan de bevolking omtrent de vestiging van het centrum. 3 De hieraan verbonden kosten worden in principe volledig vergoed door het rijk. Wij hebben inmiddels een aanvraag voor de verlening van een rijksbijdrage tot een bedrag van f 19.359,75 bij de minis ter van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur ingediend. In dit be drag is een subsidie begrepen van f 18.000,ten behoeve van de door de Stichting Welzijn Leeuwarden te verlenen extra activiteiten in verband met de vestiging van het A.Z.C. Wij stel len u voor dit subsidie toe te kennen onder vermelding dat dit subsidie een éénmalig karakter heeft en onder de voorwaarde dat eventuele vervolgactiviteiten in de reguliere activiteiten van de Stichting Welzijn Leeuwarden worden ingepland. Het resterende deel van de subsidie-aanvraag ad f 1.359,75 (f 19.359,75 minus f 18.000,is bedoeld ter dekking van door de gemeente reeds gemaakte kosten in verband met voorlichting aan de wijk. Aangezien de betreffende gemeentelijke (subsidie)uitgaven ten las te van het Fonds Vluchtelingenhulp zijn of worden gebracht, stel len wij u voor de nog te ontvangen rijksbijdrage in deze lasten in het fonds te storten. 3. De opvang van asielzoekers in Leeuwarden. In uw vergadering van 26 juni 1989 hebt u ondermeer besloten het aantal op te vangen asielzoekers gefaseerd uit te breiden tot 125 personen. Wij verwachten dat in het lopende jaar gemiddeld 110 asielzoekers per maand in onze gemeente zullen worden onder gebracht, terwijl gedurende dit jaar 100 'nieuw' binnen zullen komen Aan deze personen dienen op grond van de ROA de volgende voor zieningen te worden aangeboden: a. huisvesting b. een toelage voor persoonlijke uitgaven c. een verzekering tegen ziektekosten en tegen de wettelijke aan sprakelijkheid d. betaling van buitengewone lasten e. sociaal-culturele activiteiten f. introductie-activiteiten De onder b, c en d genoemde activiteiten worden rechtstreeks ter hand genomen door de Dienst Economische en Sociale Zaken. Met de uitvoering van deze activiteiten wordt beoogd de asielzoekers te voorzien in de noodzakelijke kosten van hun bestaan. De overige activiteiten (a, e en f) worden door particuliere in stellingen ter hand genomen. De stichting Huisvesting Asielzoekers heeft vooral tot taak de voor de opvang van asielzoekers geselecteerde woningen te beheren die nodig zijn voor het onderbrengen van asielzoekers (R.O.A.-wo ningen) Daarnaast verzorgt deze instelling ook de sociaal-cul turele activiteiten alsmede een deel van de introductie ten be hoeve van deze doelgroep. De instelling is voor de uitvoering van haar taken primair af hankelijk van de inzet van vele, gemotiveerde vrijwilligers.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 191