2
In het algemeen kan worden opgemerkt, dat de opvang van asiel
zoekers gericht dient te zijn op het tijdelijk verblijf van de
betrokkenen in ons land. De aangeboden activiteiten dienen der
halve niet te worden gericht op de integratie van asielzoekers in
de Nederlandse samenleving. Dit uitgangspunt werd in het verleden
vrij rigide gehanteerd, maar wordt sedert het aantreden van het
huidige kabinet soepeler toegepast.
De opvang van vluchtelingen verschilt ten opzichte van de opvang
van asielzoekers vooral hierin, dat de opvang van vluchtelingen
juist wel is gericht op een spoedige integratie in de Nederlandse
samenleving.
Dit verschil komt ondermeer tot uitdrukking in de omstandigheid,
dat vluchtelingen die hier verblijven ingeval van werkloosheid
voor de voorziening in de algemene noodzakelijk kosten van hun
bestaan net als autochtone inwonenden een beroep doen op de Al
gemene Bijstandswet kunnen doen.
Aan vluchtelingen wordt verder - met gebruikmaking van de rijks
voorkeursregeling - naar eigen keuze een zelfstandige woonruimte
toegewezen.
Vluchtelingen kunnen derhalve in tegenstelling tot asielzoekers
gebruik maken van een aantal algemene voorzieningen. Ter aanvul
ling op dit algemene aanbod worden nog activiteiten aangeboden op
het gebied van opvang, introductie en maatschappelijke oriëntatie,
alsmede activiteiten op het gebied van het sociaal-cultureel wel
zijn.
Op rijksniveau is voor wat betreft de bekostiging van enerzijds
voorzieningen ten behoeve van asielzoekers en anderszijds die van
vluchtelingen een duidelijk onderscheid gemaakt door hiervoor twee
verschillende regelingen in het leven te roepen.
Op lokaal niveau is dit onderscheid veel minder scherp te trekken,
omdat de uitvoering van activiteiten bij dezelfde organisaties is
gelegd en er een Fonds Vluchtelingenhulp is gecreëerd dat een
bufferfunctie vervult voor de bekostiging van activiteiten op de
beide beleidsterreinen.
2. Het Asielzoekerscentrum (A.Z.C.).
In 1987 is de Rijksregeling Opvang Asielzoekers (R.O.A.) in
werking getreden. Deze regeling is bedoeld voor vreemdelingen die
een verzoek tot erkenning als vluchteling hebben ingediend.
De regeling bepaalt dat het rijk verantwoordelijk is voor de
eerste opvang van asielzoekers in daartoe uitgeruste centra. Zoals
u weet is een dergelijk centrum ook in Leeuwarden gevestigd.
Het ligt in de bedoeling dat het A.ZC-Leeuwarden in de eerste of
de tweede maand van 1991 verhuist naar een nieuw onderkomen in
Lekkumerend-Oost
Op grond van de met het rijk in verband met de vestiging van het
centrum gesloten bestuursovereenkomst dient de gemeente zorg te
dragen voor de inschrijving van de asielzoekers in een verblijfs
register alsmede voor de informatievoorziening aan de bevolking
omtrent de vestiging van het centrum.
3
De hieraan verbonden kosten worden in principe volledig vergoed
door het rijk. Wij hebben inmiddels een aanvraag voor de verlening
van een rijksbijdrage tot een bedrag van f 19.359,75 bij de minis
ter van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur ingediend. In dit be
drag is een subsidie begrepen van f 18.000,ten behoeve van de
door de Stichting Welzijn Leeuwarden te verlenen extra
activiteiten in verband met de vestiging van het A.Z.C. Wij stel
len u voor dit subsidie toe te kennen onder vermelding dat dit
subsidie een éénmalig karakter heeft en onder de voorwaarde dat
eventuele vervolgactiviteiten in de reguliere activiteiten van de
Stichting Welzijn Leeuwarden worden ingepland.
Het resterende deel van de subsidie-aanvraag ad f 1.359,75
(f 19.359,75 minus f 18.000,is bedoeld ter dekking van door de
gemeente reeds gemaakte kosten in verband met voorlichting aan de
wijk.
Aangezien de betreffende gemeentelijke (subsidie)uitgaven ten las
te van het Fonds Vluchtelingenhulp zijn of worden gebracht, stel
len wij u voor de nog te ontvangen rijksbijdrage in deze lasten in
het fonds te storten.
3. De opvang van asielzoekers in Leeuwarden.
In uw vergadering van 26 juni 1989 hebt u ondermeer besloten het
aantal op te vangen asielzoekers gefaseerd uit te breiden tot 125
personen. Wij verwachten dat in het lopende jaar gemiddeld 110
asielzoekers per maand in onze gemeente zullen worden onder
gebracht, terwijl gedurende dit jaar 100 'nieuw' binnen zullen
komen
Aan deze personen dienen op grond van de ROA de volgende voor
zieningen te worden aangeboden:
a. huisvesting
b. een toelage voor persoonlijke uitgaven
c. een verzekering tegen ziektekosten en tegen de wettelijke aan
sprakelijkheid
d. betaling van buitengewone lasten
e. sociaal-culturele activiteiten
f. introductie-activiteiten
De onder b, c en d genoemde activiteiten worden rechtstreeks ter
hand genomen door de Dienst Economische en Sociale Zaken. Met de
uitvoering van deze activiteiten wordt beoogd de asielzoekers te
voorzien in de noodzakelijke kosten van hun bestaan.
De overige activiteiten (a, e en f) worden door particuliere in
stellingen ter hand genomen.
De stichting Huisvesting Asielzoekers heeft vooral tot taak de
voor de opvang van asielzoekers geselecteerde woningen te beheren
die nodig zijn voor het onderbrengen van asielzoekers (R.O.A.-wo
ningen) Daarnaast verzorgt deze instelling ook de sociaal-cul
turele activiteiten alsmede een deel van de introductie ten be
hoeve van deze doelgroep.
De instelling is voor de uitvoering van haar taken primair af
hankelijk van de inzet van vele, gemotiveerde vrijwilligers.