8 Aan de beide uitbreidingen hebben wij vooralsnog een tijdelijk karakter gegeven, omdat wij in principe op het standpunt staan, dat deze werkzaamheden zonder bezwaar ondergebracht kunnen worden bij de instelling(en) voor vluchtelingen- en asielzoekerswerk. Een dergelijke overheveling van formatie c.q. privatisering heeft zelfs onze voorkeur omdat daarmee de taakafbakening tussen ener zijds de gemeente als subsidiënt en anderzijds het particuliere initiatief als uitvoerder van werkzaamheden duidelijker zichtbaar wordt Deze scheidslijn is nu niet goed zichtbaar doordat de gemeente het particulier initiatief niet alleen subsidieert, maar ook recht streeks ondersteunt door middel van het om niet uitlenen van personeel Wij zijn momenteel nog in overleg met betrokken instelling(en) over de mogelijkheden om bij deze instelling(en) zelf tot aan stelling van personeel over te gaan ten behoeve van de profes sionele ondersteuning van hun vrijwilligers. Zodra dit overleg is afgerond zullen wij u zonodig nadere voorstellen ter zake doen. 8. Samenvattend overzicht kosten opvang asielzoekers en vluchte lingen. Resumerend stellen wij U voor de kosten in verband met de opvang van asielzoekers en vluchtelingen als volgt te ramen: - kosten vestiging A.Z.C. f 19.359,75 - subsidie Stichting V.V.N. Leeuwarden - 468.620, - subsidie Het Baken - 133.894, - kosten D.E.S.Z. - 1 .013.900, - opvangkosten vluchtelingen 150.000-- f 1.785.773,75 Tegenover deze kosten staan de volgende vergoedingen van rijks wege. - rijksbijdrage vestigingskosten A.Z.C. f 19.359,75 - rijksbijdrage op grond van de rijks regeling opvang asielzoekers f 1.637.800,-- - rijksbijdrage op grond van de Welzijnswet 160.400,-- f 1.817.559,70 Op begrotingsbasis voorzien wij derhalve voor 1990 een batig saldo van f 31.786,— (f 1.817.559,70 minus f 1.785.773,75). Ter verklaring van het door ons geraamde batig saldo willen wij erop wijzen, dat de voor 1990 noodzakelijk geachte personeels uitbreidingen slechts voor een klein deel drukken op de begroting voor dit jaar. Indien deze uitbreidingen structureel dienen te worden gemaakt, dan zullen de jaarlijkse kosten van de dienst Economische en Sociale Zaken met een bedrag van ongeveer f 100.000,- toenemen. 9 Tegenover de structurele lasten in verband met de opvang van asielzoekers en vluchtelingen staan weliswaar aanzienlijke rijks bijdragen, maar deze bijdragen zijn geheel afhankelijk van het aantal werkelijk opgevangen personen. De rijksbijdragen hebben derhalve in principe een incidenteel karakter. Zeker indien de rijksoverheid over zou gaan tot versnelde uitwijzing van asiel zoekers dan zou een eventuele daling van de rijksbijdrage voor de opvang van deze doelgroep manifest kunnen worden. Wij stellen u daarom voor het voor 1990 voorziene batig saldo in verband met de opvang van vluchtelingen en asielzoekers toe te voegen aan het Fonds Vluchtelingenhulp. De stand van het fonds is dan voldoende om een buffer te vormen indien in volgende jaren de lasten in verband met de opvang hoger uitvallen dan de baten. Onder vermelding, dat de Commissie voor Economische en Sociale Zaken u in haar vergadering van 29 oktober 1990 heeft geadviseerd met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te be sluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit Leeuwarden, 8 november 1990. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 194