mam
Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de ruim
telijke ordening ten behoeve van de reconstructie van het
westelijk deel van de route centrum-zuidtangent
Bijlage nr. 268
Aan de leden van de Gemeenteraad.
Een van de projecten, die in het kader van de zgn. 100 mil
joen-operatie worden uitgevoerd is de reconstructie van de
route vanaf het station via de westelijke industrieterreinen
naar de zuidtangent. Het ontwerp voor deze route is voor een
belangrijk deel gereed.
Op 11 juli 1989 is er een informatiebijeenkomst gehouden voor
langs de route gevestigde bedrijven. Het de bedrijven zal
verder individueel overleg worden gevoerd (informatie/in
spraak); e.e.a. zal binnenkort worden afgerond. De meerder
heid van de (toenmalige) Commissie voor de Ruimtelijke Orde
ning en Volkshuisvesting heeft op 19 juni 1990 met het prin
cipe van het ontwerp voor de reconstructie ingestemd. De
uitgewerkte plannen zullen op korte termijn in de Commissie
voor Stadsontwikkeling aan de orde worden gesteld. Het plan
past niet geheel binnen de geldende bestemmingsplannen.
Teneinde het werk te kunnen uitvoeren is een voorbereidings
besluit en een vrijstellingprocedure noodzakelijk.
Reconstructieplan.
De verbinding centrum-zuidtangent, die nu enkele jaren func
tioneert, heeft een stedelijke ontsluitingsfunctie. De route
over de industrieterreinen en de wegprofielen zijn echter
niet geschikt voor deze functie. De problematiek spitst zich
toe op het volgende:
1. Langzaam verkeer: Met de aanleg van de zuidtangent is
tevens een doorgaande fietsverbinding richting Boksum ge
realiseerd, waarvan in toenemende mate gebruik gemaakt
wordt. Het deel buiten het stedelijk gebied is voorzien
van vrijliggende fietspaden. Met het oog op het creëren
van goede routes voor het langzame verkeer en uit een
oogpunt van verkeersveiligheid is het noodzakelijk dat ook
voor wat betreft het deel van het traject dat in de stad
ligt, specifieke fietsvoorzieningen worden gerealiseerd.
1