2. Autoverkeer: Ter stroomlijning van het autoverkeer is het nodig een duidelijke en aan de functie aangepaste route te realiseren over de westelijke industriegebieden. Gekozen is voor de route Lange Marktstraat, Oude Veemarkt, ZuidersingelSnekertrekwegMarshallweg, Fahrenheitweg onderdoorgang Van HarinxmakanaalJames Wattstraat en Newton- weg. De Zwettetunnel wordt vanwege de lage doorrijhoogte vermeden. De kruising Marshallweg/Zwettestraat wordt in het reconstructieplan ongelijkvloers uitgevoerd. Aan de noord zijde van de route wordt een fietspad aangelegd, dat in twee richtingen kan worden bereden. Tussen het fietspad en de hoofdrijbaan komt, waar mogelijk, een groenstrook met hoog opgaande boombeplanting Bestemmingsplannen. Het reconstructieplan kan voor een belangrijk deel worden uitgevoerd zonder in conflict te komen met de geldende be stemmingsplannen. De belangrijkste afwijkingen (westelijk deel van de route) betreffen het volgende. In het gebied waar het bestemmingsplan "Industriegebied Schenkenschans" van kracht is, is (langs de Fahrenheitweg) over een lengte van ongeveer 250 m een 3 m brede strook grond nodig, die de bestemming "Industriële en ambachtelijke produktiebedrijven, groothandelsbedrijven en op- en overslag bedrijven (B)" heeft, alsmede een stuk grond bij het Van Harinxmakanaal met de bestemming "Spoorwegdoeleinden". Daarnaast wordt over een lengte van ongeveer 200 m een groenstrook anders vormgegeven dan in genoemd bestemmingsplan is aangegeven. Een soortge lijke situatie doet zich voor in het gebied waar het bestem mingsplan "Industriegebied De Zwette" van kracht is. Teneinde aan dit deel van het reconstructieplan - waartegen uit stedebouwkundige overwegingen geen bezwaren bestaan - medewerking te kunnen verlenen, is het noodzakelijk dat voor het betrokken gebied een voorbereidingsbesluit wordt genomen. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid vrijstelling te verlenen van de geldende bestemmingsplannen. Gedeputeerde Staten zullen vooraf verklaard moeten hebben, dat zij tegen het verlenen van vrijstelling geen bezwaar hebben. 2 Onder mededeling, dat de Commissie voor Stadsontwikkeling U in haar op 6 november 1990 gehouden vergadering heeft gead viseerd met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 8 november 1990 Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 197