2. Autoverkeer: Ter stroomlijning van het autoverkeer is het
nodig een duidelijke en aan de functie aangepaste route
te realiseren over de westelijke industriegebieden.
Gekozen is voor de route Lange Marktstraat, Oude Veemarkt,
ZuidersingelSnekertrekwegMarshallweg, Fahrenheitweg
onderdoorgang Van HarinxmakanaalJames Wattstraat en Newton-
weg. De Zwettetunnel wordt vanwege de lage doorrijhoogte
vermeden. De kruising Marshallweg/Zwettestraat wordt in het
reconstructieplan ongelijkvloers uitgevoerd. Aan de noord
zijde van de route wordt een fietspad aangelegd, dat in twee
richtingen kan worden bereden. Tussen het fietspad en de
hoofdrijbaan komt, waar mogelijk, een groenstrook met hoog
opgaande boombeplanting
Bestemmingsplannen.
Het reconstructieplan kan voor een belangrijk deel worden
uitgevoerd zonder in conflict te komen met de geldende be
stemmingsplannen. De belangrijkste afwijkingen (westelijk
deel van de route) betreffen het volgende. In het gebied waar
het bestemmingsplan "Industriegebied Schenkenschans" van
kracht is, is (langs de Fahrenheitweg) over een lengte van
ongeveer 250 m een 3 m brede strook grond nodig, die de
bestemming "Industriële en ambachtelijke produktiebedrijven,
groothandelsbedrijven en op- en overslag bedrijven (B)"
heeft, alsmede een stuk grond bij het Van Harinxmakanaal met
de bestemming "Spoorwegdoeleinden". Daarnaast wordt over een
lengte van ongeveer 200 m een groenstrook anders vormgegeven
dan in genoemd bestemmingsplan is aangegeven. Een soortge
lijke situatie doet zich voor in het gebied waar het bestem
mingsplan "Industriegebied De Zwette" van kracht is.
Teneinde aan dit deel van het reconstructieplan - waartegen
uit stedebouwkundige overwegingen geen bezwaren bestaan -
medewerking te kunnen verlenen, is het noodzakelijk dat voor
het betrokken gebied een voorbereidingsbesluit wordt genomen.
Hierdoor ontstaat de mogelijkheid vrijstelling te verlenen
van de geldende bestemmingsplannen. Gedeputeerde Staten
zullen vooraf verklaard moeten hebben, dat zij tegen het
verlenen van vrijstelling geen bezwaar hebben.
2
Onder mededeling, dat de Commissie voor Stadsontwikkeling U
in haar op 6 november 1990 gehouden vergadering heeft gead
viseerd met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij U
voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit
Leeuwarden, 8 november 1990
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester
mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris
3