2 platvorm geïnstalleerd. Dit platform staat onder voorzit terschap van de directeur Middelen van de Dienst Be stuurszaken. Het secretariaat wordt verzorgd door de sector concernaangelegenheden binnen de afdeling POI van de Dienst Bestuurszaken 2.3 Informatiebeleid en -plannen Het I&A- platform zal binnenkort ondermeer rapporteren omtrent een wenselijk I&A-beleidskader waarbinnen de diensten hun sectoraal beleid kunnen ontwikkelen en/of uitvoeren. In principe zullen de diensten zelf de voorstellen voor de informatiserings of automatiseringsactiviteiten periodiek -- in de vorm van I&A-plannen -- samenstellen en aan u aan bieden i De I&A-plannen voor concerninformatie- of basisregistratie systemen zullen in de diverse betrokken platformen kunnen worden afgestemd en via de C.D.R. worden aangeboden. Het I&A-beleidskader kan vervolgens -- parallel aan de be sluitvorming omtrent de I&A-plannen -- periodiek (bv. jaar lijks) worden geëvalueerd en bijgesteld. 2.4 Bestuurlijke informatievoorziening De structurering van de informatievoorziening alsmede de effi ciencyverbetering heeft zich de afgelopen jaren in eerste instantie gericht op de (massale) uitvoeringsprocessen (Bevol king, Sociale Zaken, Belastingen e.d.) en de operationele aansluiting (o.a. middelen systemen). In het verlengde van aandacht voor de operationele en manage- ment-informatievoorziening ligt het onderwerp "Bestuurlijke informatievoorziening" en wel name de informatieverstrekking gericht op het College, de Gemeenteraad en de Raadsadviescom- missies Steeds meer overheidsorganisaties richten zich op het beperken van de bestuurlijke papierstroom, en het vergroten van de informatiewaarde van stukken waar bestuurders kennis (dienen te) nemen. Dit kan geschieden door meer gebruik te maken elektronische opslagmethoden en selectieprogramma's voor agenda's, ver slagen, e.d. waarbij de stukken via bijvoorbeeld Personal Computers (eventueel) thuis kunnen worden, geselecteer, ontsloten en eventueel overgehaald alsmede uitgeprint. Genoemde voorzieningen zijn deels ook inzetbaar ten behoeve van de voorlichting aan de burgerij en bedrijven. Wij zijn voornemens de eerste helft van 1991 met een project voorstel te komen. 2.5 Stadskantoor De voorziene bouw van het Stadskantoor zal ook de nodige consequenties hebben voor het automatiseringsbeleid en de hierbij benodigde beheersorganisatie. Overwogen wordt het technisch beheer over de infrastructuur en de centrale appara tuur te bundelen en onder te brengen in een Facilitair Be drijf. Het beheer en de keuze van sectorale applicatie-pro gramma's blijft in onze ogen een (decentrale) dienstaange- legenheid De keuze voor en het beheer van basisregistratie- en concern informatiesystemen zal -- in gezamenlijk overleg -- onder verantwoordelijkheid van de Centrale Directieraad Plaats vinden. In het hiervoor aangekondigde I&A-beleidskader zal nader op deze problematiek worden ingegaan. 2.6 Standaardisatie De gemeentelijk reeds ingezette weg tot geleidelijke stan daardisatie van (PC-)programmatuurapparatuur (MS/DOS en UNIX) speelt tegen de achtergrond van een facilitair bedrijf binnen een Stadskantoor een belangrijke positieve rol. De standaardisatie mag echter niet zo vergaan dat zij een "dwangbuis" wordt voor organisatie-onderdelen, waardoor zij niet kunnen werken. Een en ander vereist een permanente afweging van kosten, meer waarde van afwijkende systemen, de hierbij benodigde decen trale en/of centrale beheersorganisatie, e.d. 2.7 Bekostiging van automatiseringsprojecten Het in 2.1 beschreven decentralisatiebeginsel heeft er toe geleid dat de diensten zelf verantwoordelijk zijn voor de financiering van de automatiseringsmiddelen e.d. Wij stellen u daarom voor de stelpost "Nader te verdelen automatiseringskos ten" (922.02), met ingang van 1991 te verdelen over de diensten Bij de allocatie c.q. decentrale besteding van de middelen zullen de diensten rekening dienen te houden met de gezamen lijk te bekostigen bestuurlijke, concern- en basisregis tratiesystemen, alsmede de hierbij benodigde centrale en/of decentrale beheersorganisatie. 2.8 Opleidingen I. De opleidingen die de afgelopen jaren zijn gegeven zijn sterk gericht op het in de dagelijks praktijk benodigde programmatuur en apparatuur. In deze is gebleken dat deze opleidingen weliswaar noodzakelijk zijn en blij ven, maar onvoldoende kunnen inspelen op o.a.: het structureren van het eigen werkproces en de aansturing van het werkproces; de nieuwe mogelijkheid welke automatisering biedt voor de informatievoorziening binnen en rond het betreffende werkterrein; de innovatiemogelijkheden voor de produkten en produktieprocessen en de operationeel manage ment de rol en vitale functie van de informatievoor ziening in een lokale overheidsorganisatie en de hiermee samenhangende noodzakelijke beheers en beveiligingsmaatregelen. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 246