Kosten/baten De eerste categorie projecten zijn het gevolg van de steeds groter wordende afhankelijkheid van computersystemen, waardoor directe toegang door steeds meer ambtenaren afhankelijk worden van de in de systemen opgeslagen gegevens, respectievelijk van de door de computersystemen te verschaffen gegevens. Bij de prioriteitsstelling is met name gelet in hoeverre de projecten tot na 1993 (Stadskantoor) uitstelbaar zijn. De aangegeven projecten achten wij onuitstelbaar De projecten met als doel efficiencyverbetering hebben dit jaar vooral het karakter van het verlagen van een aantal achterstanden in de produktie, respectievelijk de druk op de betreffende ambtenaren. Organisatorische en financiële haalbaarheid. Voor de realisatie van de overige projecten is vanuit de stel post automatisering 1990 e.v. slechts een bedrag van f 12000,- op jaarbasis nodig. Voor het overige kunnen de projecten worden gedekt binnen de dienstbegrotingen. De invoering van deze projecten zal door de diensten zelf in eigen beheer en onder eigen verantwoordelijkheid worden verzorgd en uitgevoerd. 4. Concern-informatiesystemen In dit hoofdstuk zal wat nader worden ingegaan op de concern informatie-systemen. 4.1 Financieel Concern-informatie Systeem (FCS) De werkgroep FCS heeft nog geen keuze kunnen maken voor een nieuw financieel concern-systeem. De beschikbare systemen waren of niet geschikt of konden niet in de praktijk worden getoetst. Een en ander impliceert dat op basis van het nieuwe rekeningschema de bestaande financiële informatiesystemen ook in 1991 nog zullen worden gebruikt. Medio 1991 zal de keuze voor het FCS worden gemaakt opdat het systeem per 1 januari 1992 (deels) en op 1 januari 1993 (volledig) operationeel kan zijn. Het gecumuleerde budget dat medio 1992 beschikbaar zal voor dit systeem (Hardware, software en verbindingen) bedraagt op basis van de vrij vallende kapitaallasten circa f 1,8 miljoen gulden op investeringsbasis. Een deel hiervan (circa f 200.000,-.) zal reeds in 1990 moeten worden besteed voor de realisatie van ook voor andere concern-informatiesystemen noodzakelijke infrastructuur (zie o.a. paragraaf 4.2 en 4.4). 4.2 Gemeentelijk geAutomatiseerd Post- en archiefregistratie Systeem (GAPS) De keuze voor het GAPS is gevallen op het programmapakket "Propos" van het bedrijf Procura te HeerhugowaardDe program matuur sluit nauw aan bij alle eisen zoals deze door de betreffende ambtelijke werkgroep zijn opgesteld. Het program mapakket is modern en modulair van opzet en is reeds operatio neel bij de Gemeente Deventer en bij enkele bedrijven. Qua architectuur wordt gekozen voor invoering op een UNIX mini- computer De keuze voor deze programmatuur, apparatuur en gebundelde 6 organisatievorm is terug te voeren op De consistentie van de post codering en de hiermee samenhangende vereenvoudiging van het beheer van de stroom post, c.q. de voordelen voor de (management)- informatievoorziening NB. Bij bundeling van de postregistratie functies c.a. in een facilitair bedrijf in het Stadskan toor is dit eveneens een groot voordeel. Het voorkomen van meervoudig beheer van apparatuur en programmatuur en de hiermee samenhangende personele voordelen De UNIX-mini-computer kan worden geplaatst op het bureau Automatisering en Beheer van de afdeling Interne Zaken bij de Dienst Bestuurszaken. Dit bureau verricht reeds het technisch systeembeheer voor alle andere computersystemen binnen de Dienst Bestuurszaken. Het beheer over het programma Propos kan worden ver zorgd door de applicatiebeheerder bij het bureau Registratuur van de afdeling Interne Zaken. Door terminal verbindingen en het feit dat de registra tuur afdelingen van de diensten Bestuurszaken en Welzijn respectievelijk Stadsbeheer en Stadsontwikke ling en Milieu reeds zijn gecombineerd kunnen bij ingebruikname van het systeem direct 4 diensten van het programma profiteren. De overige diensten zullen geleidelijk worden aangesloten. De kosten van apparatuur en hiermee samenhangende voor zieningen zijn bij een computersysteem lager dan bij twee of meer kleinere systemen. Wanneer daarbij gekozen wordt voor een standaard UNIX-mini-computer is het beleid met betrekking tot uitwijk -- op termijn -- beter te waarborgen. Voor het overige wordt verwezen naar projectdossier nummer 62. 4.3 Deconcentratie mutatie- en raadpleegfaciliteiten voor en aanpassing van het Personeels Registratie en Informatie Systeem (PRIS) Het PRIS werd in de oude organisatie (centraal gebruikt) door de voormalige Secretarieafdelingen Personeelszaken en EBO en draaide op een Philips P4000 computer. Ingevolge de reor ganisatie zijn is de personeelsfunctie gedecentraliseerd. De personeelsfunctionarissen zijn voor een deel nog ondergebracht in het voormalige gebouw van de afdeling EBO. Daar dit gebouw wordt afgestoten en de P&O-afdelingen -- inclusief de admini stratieve ondersteuning -- ook feitelijk zullen worden gede centraliseerd c.q. geïntegreerd in de diensten zijn extra voorzieningen noodzakelijk. De kosten hiervan bedragen f 25.000,-. In deze kan worden opgemerkt dat PRIS als concern-informatie systeem c.q. basisregistratie personele middelen -- haar dien sten in het reorganisatieproces heeft bewezen. Deze basis registratie heeft aangetoond dat de standaardisatie van gegevens op concern-niveau de kwaliteit van de informatie voorziening enorm kan verbeteren. Dit geldt met name voor 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 248