De rolverdeling in de verschillende fases van het beleidspro
ces
De rolverdeling tussen de onderscheidene bestuurlijke niveau's
en ambtelijk apparaat in de verschillende fases van het be
leidsproces zien er als volgt uit:
1. Rol Gemeenteraad
a. Beleidsvoorbereiding:
De Raad geeft de hoofdlijnen weer van het te voeren be
leid en de daarbij te steilen hoofdprioriteiten, rand
voorwaarden, budget en tijdpad. Dit o.a. op basis van
een vastgesteld collegeprogramma en door middel van de
jaarlijkse vaststelling van een beleidsplan, concern
begroting en concern-beleidsnota's.
b. Beleidsuitvoering:
De Raad draagt, middels o.a. het indienen van moties en
het stellen van vragen, suggesties aan voor B. W. en
raadsadviescommissies om bepaalde maatregelen ter dis
cussie te stellen c.q. tot stand te brengen.
c. Beleidsevaluatie:
De Raad dient, zoals eerder vermeld, meer aandacht te
besteden aan dit onderdeel van het beleidsproces. Dit
zou bewerkstelligd kunnen worden via beknopte tussen- of
deelrapportages en jaarverslagen. Aan de hand hiervan
kan ook bekeken worden of aanpassing van de hoofdlijnen
van het beleid noodzakelijk is.
2. Rol raadsadviescommissies
a. Beleidsvoorbereiding:
De raadsadviescommissie zal voor haar werkgebied, mede
naar aanleiding van hearings, aan de hand van nota's
voorstellen aan de Raad doen om tot beleidsbijstelling
te komen.
b. Beleidsuitvoering:
De raadsadviescommissie zal voor haar werkgebied sugges
ties doen aan B. W. en ambtelijk apparaat en invulling
geven, binnen concern-randvoorwaarden, aan het middelen
beleid.
c. Beleidsevaluatie:
De raadsadviescommissie zal aan de hand van beknopte
tussen- of deelrapportages en jaarverslagen (bindende)
adviezen geven tot bijsturing van het beleid.
2
3. Rol College van Burgemeester en Wethouders
a. Beleidsvoorbereiding:
Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor de
samenstelling van het beleidsplan, begroting en
beleidsvoorstellen.
b. Beleidsuitvoering:
Burgemeester en wethouders zijn primair verantwoordelijk
en aanspreekbaar voor de beleidsuitvoering en de manda
tering aan ambtenaren.
c. Beleidsevaluatie:
Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk en aan
spreekbaar voor de evaluatie. Hiertoe dient tijdig en
inzichtelijk informatie (bouwstenen) beschikbaar te
zijn. Hierbij wordt gedacht aan beknopte tussen- of
deelrapportages en jaarverslagen.
4. Rol ambtelijk apparaat
a. Beleidsvoorbereiding:
Het ambtelijk apparaat moet meedenken, suggesties doen
en alternatieven aandragen aan B. W. en raadsadvies
commissies over het te voeren beleid en de eventueel
daaruit voortvloeiende consequenties aangeven.
b. Beleidsuitvoering:
Het ambtelijk apparaat is verantwoordelijk voor zowel
het uitvoeren van besluiten van B. W. en raadsadvies
commissie als gemandateerde besluiten.
c. Beleidsevaluatie:
Het ambtelijk apparaat dient tijdig en inzichtelijk in-
formatie te verstrekken met eventueel suggesties voor
beleidswij zigingen.
TAAKVERDELING OP HET GEBIED VAN MIDDELEN
De kern van het middelenbeleid (personeel, organisatie, finan
ciën en informatie) is dat de uitvoering per vakdienst gebeurt
in een samenspel van algemeen direkteur, portefeuillehouder en
raadsadviescommissie. De Raad stelt uitsluitend de hoofdlijnen
vast. Op dit gebied zal een "hekwerk" worden vastgesteld waar
binnen de diensten zelfstandig kunnen opereren. Dit omvat o.a.:
a. mandateren aan ambtenaren en aan enkele commissies met
beheerstaken;
b. decentralisatie aan vakdiensten;
c. eigen inbreng van de portefeuillehouder en raadsadvies
commissie
3