De rolverdeling in de verschillende fases van het beleidspro ces De rolverdeling tussen de onderscheidene bestuurlijke niveau's en ambtelijk apparaat in de verschillende fases van het be leidsproces zien er als volgt uit: 1. Rol Gemeenteraad a. Beleidsvoorbereiding: De Raad geeft de hoofdlijnen weer van het te voeren be leid en de daarbij te steilen hoofdprioriteiten, rand voorwaarden, budget en tijdpad. Dit o.a. op basis van een vastgesteld collegeprogramma en door middel van de jaarlijkse vaststelling van een beleidsplan, concern begroting en concern-beleidsnota's. b. Beleidsuitvoering: De Raad draagt, middels o.a. het indienen van moties en het stellen van vragen, suggesties aan voor B. W. en raadsadviescommissies om bepaalde maatregelen ter dis cussie te stellen c.q. tot stand te brengen. c. Beleidsevaluatie: De Raad dient, zoals eerder vermeld, meer aandacht te besteden aan dit onderdeel van het beleidsproces. Dit zou bewerkstelligd kunnen worden via beknopte tussen- of deelrapportages en jaarverslagen. Aan de hand hiervan kan ook bekeken worden of aanpassing van de hoofdlijnen van het beleid noodzakelijk is. 2. Rol raadsadviescommissies a. Beleidsvoorbereiding: De raadsadviescommissie zal voor haar werkgebied, mede naar aanleiding van hearings, aan de hand van nota's voorstellen aan de Raad doen om tot beleidsbijstelling te komen. b. Beleidsuitvoering: De raadsadviescommissie zal voor haar werkgebied sugges ties doen aan B. W. en ambtelijk apparaat en invulling geven, binnen concern-randvoorwaarden, aan het middelen beleid. c. Beleidsevaluatie: De raadsadviescommissie zal aan de hand van beknopte tussen- of deelrapportages en jaarverslagen (bindende) adviezen geven tot bijsturing van het beleid. 2 3. Rol College van Burgemeester en Wethouders a. Beleidsvoorbereiding: Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor de samenstelling van het beleidsplan, begroting en beleidsvoorstellen. b. Beleidsuitvoering: Burgemeester en wethouders zijn primair verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de beleidsuitvoering en de manda tering aan ambtenaren. c. Beleidsevaluatie: Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk en aan spreekbaar voor de evaluatie. Hiertoe dient tijdig en inzichtelijk informatie (bouwstenen) beschikbaar te zijn. Hierbij wordt gedacht aan beknopte tussen- of deelrapportages en jaarverslagen. 4. Rol ambtelijk apparaat a. Beleidsvoorbereiding: Het ambtelijk apparaat moet meedenken, suggesties doen en alternatieven aandragen aan B. W. en raadsadvies commissies over het te voeren beleid en de eventueel daaruit voortvloeiende consequenties aangeven. b. Beleidsuitvoering: Het ambtelijk apparaat is verantwoordelijk voor zowel het uitvoeren van besluiten van B. W. en raadsadvies commissie als gemandateerde besluiten. c. Beleidsevaluatie: Het ambtelijk apparaat dient tijdig en inzichtelijk in- formatie te verstrekken met eventueel suggesties voor beleidswij zigingen. TAAKVERDELING OP HET GEBIED VAN MIDDELEN De kern van het middelenbeleid (personeel, organisatie, finan ciën en informatie) is dat de uitvoering per vakdienst gebeurt in een samenspel van algemeen direkteur, portefeuillehouder en raadsadviescommissie. De Raad stelt uitsluitend de hoofdlijnen vast. Op dit gebied zal een "hekwerk" worden vastgesteld waar binnen de diensten zelfstandig kunnen opereren. Dit omvat o.a.: a. mandateren aan ambtenaren en aan enkele commissies met beheerstaken; b. decentralisatie aan vakdiensten; c. eigen inbreng van de portefeuillehouder en raadsadvies commissie 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 253