5.1 Bedrijfsafvalrecht (via Frigem)/Afvalstoffen-
hef fing
Bedrijfsafvalrecht
Het recht voor periodiek via de reguliere inzameldienst
ophalen en afvoeren van het zgn. "grijze" bedrijfsafval,
waarvoor met betrekking tot de levering van elektrici
teit het tarief voor niet-huishoudelijk kleinverbruik
wordt toegepast, dient in principe - welke beleidslijn
al jaren wordt gevolgd - kostendekkend te zijn. De inte
grale kostprijs per contribuabele (gezinnen kleine
bedrijven) bedraagt volgens bijlage I 17,50 per maand
(vorig jaar 11,95). Ter bepaling van het aantal con-
tribuabelen (gezinnen), zijn de contribuabelen waarvoor
een kwijtschelding zal gaan gelden in eerste instantie
meegenomen
5.2 Afvalstoffenheffing
In de raadsvergadering van 28 april 1987 inzake de aan
vullende herwaarderingsoperatie 1987-1991, werd besloten
het tarief van de afvalstoffenheffing gefaseerd in
3 jaren te verhogen tot kostendekkend niveau in 1990.
Dit houdt in, dat de financieel negatieve effecten van
de recente ontwikkelingen volledig voor rekening van de
burgers komen. Er mag worden verondersteld, dat een ie
der op de hoogte is met de problematiek die speelt rond
de afvalverwerking in Friesland. In het kort: Geen moge
lijkheid meer om te storten op de lokatie in de Weper-
polder, de afvalverbrandingsinsallatie dicht, procedures
rond de nieuwe stortlokatie nog lang niet afgewikkeld en
contracten met de VAM en de Vagron, die begin volgend
jaar aflopen, noopten het Openbaar Lichaam Afvalverwij
dering Friesland (OLAF) het uniforme tarief voor de ver
werking van het "integraal afval" exorbitant te verhogen
nl. met bijna 81,p/ton tot 180,98. De tarieven
voor de verwerking van bedrijfsafvalstoffen en de GFT-
fractie zijn hiervan afgeleid. Deze ontwikkeling is via
de concept le begrotingswijziging door OLAF aan de ge
meenten voorgesteld en besproken in de vergadering van
het algemeen bestuur van het OLAF d.d. 28 september
1990. Naast deze ontwikkeling zijn er nog een tweetal
aspecten - reeds vorig jaar in gang gezet - die een ne
gatieve invloed op de tariefstelling hebben, nl.:
- de verhoging van de bijdrage aan de regio voor
het ophalen en verwerken van Klein Chemisch Afval
(KCA) en
de intensivering van het kwijtscheldingsbeleid
(B. en W.-besluit van 16 mei 1989).
6
Het aantal contribuabelen wat voor kwijtschelding in
aanmerking komt, wordt op 4.500 geraamd; zijnde bijna
12%. Het tarief voor 1990 bedraagt 13,65 per maand (op
jaarbasis 163,80). Voor het bepalen van het tarief
1991 zijn zoals hierboven omschreven o.a. de volgende
aspecten van belang, te weten:
exorbitante stijging van de
verwerkingstarieven voor
afvalstoffen 2.131.075,
- bijdrage aan regio i.v.m.
ophalen en verwerken
van KCA door Ecotechniek 79.685,
- het in de tarieven doorbe
rekenen van hoger te
verlenen kwijtscheldings
bedragen 329.800,
- invoeringskosten gescheiden
inzameling, plus overige
meerkosten vlg. bijlage
1-1, minus minder toege
rekende indirecte kosten,
per saldo f 3 55.240
2.895.800,—
Af: lager verwerkingstarief
voor het GFT-afval als gevolg
van gescheiden afvalinzameling
4.700 x 40,p/ton -/- 188.000,
f 2. 707.800.—
Door deze kostenstijging kan het tarief voor de afvalstoffen
heffing voor 1991 vastgesteld worden op
243,48 (deelbaar door 12) per jaar. Per maand komt dit der
halve neer op 20,29. Een en ander betekent dat het huidige
tarief voor de afvalstoffenheffing ten opzichte van 1991 wordt
verhoogd met 79,68 per jaar.
Containerdienst.
Met betrekking tot de "groene" bedrijfscontainer is de uitge
stippelde beleidslijn verder gevolgd. Dit houdt in dat de laat
ste tranche van de verhoging werd toegevoegd, waardoor een kos
tendekkend niveau wordt bereikt. De uit de begroting 1991 - na
der bijgesteld volgens bijlage 1-2 - berekende kostprijs voor
een 240 liter bedrijfscontainer (exclusief de vergoeding voor
het beschikbaar stellen van de container) komt hiermee op
18,95 per maand (vorig jaar 14,60), welk bedrag dan tevens
als tarief zal worden gehanteerd voor het komende jaar.
7