in vergelijking met andere voedingsgebieden van openbare basisscholen zeer laag is (i.e. 25 a 30Dit wordt grotendeels verklaard door de aanwezigheid van resp. de prot. chr. Maria Louiseschool (Transvaalstraat)de r.k. Sint Thomasschool (Averkampstraaten de Leeuwarder Schoolvereniging Jelsumerstraat)In het voedingsgebied van de Vosseburcht functioneert verder alleen de prot. chr. Wilhelminaschool (Fonteinstraat). ad b) Een school kan in stand worden gehouden indien deze no dig is om te voorzien in voldoende openbaar onderwijs. De spreiding van het openbaar basisonderwijs en daarmee tevens de toegankelijkheid dient daartoe te worden be oordeeld. Het voedingsgebied van de beide scholen is de wijk Oud—West. Ten noorden van de Harlingerstraatweg gaan de kinderen die openbaar basisonderwijs volgen veelal naar de LeeuwerikschoolTen zuiden van deze weg gaan ze naar de Vosseburcht en voor een klein deel naar de Oldenije. Opheffing van de Leeuwerikschool betekent dat de leer lingen uit het voedingsgebied van deze school een keus kunnen maken uit een drietal openbare basisscholen, t.w. de Wester, de Oldenije en de Vosseburcht: deze scholen liggen goed gespreid en zijn redelijk bereikbaar. Opheffing van de Vosseburcht houdt in dat de leerlingen uit het voedingsgebied van deze school zijn aangewezen op de Oldenije en de Leeuwerikschool Zowel opheffing van de Leeuwerikschool als de Vosseburcht heeft tot gevolg dat een aantal drukke ver keerswegen, zoals Harlingerstraatweg, Valeriusstraat, Bildtsestraat door ouders en leerlingen overgestoken moet worden. Na het besluit van opheffing van één van de beide scholen zal de nodige aandacht geschonken moeten worden aan de problematiek van de verkeersveiligheid. In het kader van de beoordeling van de spreiding dient tevens geanticipeerd te worden op de uitbreidingsplannen voor Westeinde-Zuid. ad c) In het spreidingsplan is vastgesteld dat de Leeuwerik- school en de Vosseburcht geen van beide een specifieke rol spelen in het landelijk of gemeentelijk onderwijsbe leid. Zoals in het voorgaande reeds is vermeld hebben de scholen zich de afgelopen jaren vooral bezig gehouden met verbetering van hun eigen onderwijskundige situatie. Aan het ontwikkelen van een specifieke rol in het gemeentelijk danwel landelijk onderwijsbeleid is men niet toe gekomen. 4 De criteria overziende komen wij met betrekking tot de instand houding resp. opheffing tot het volgende oordeel. Voor wat be treft het perspectief en de rol van de scholen in het gemeente lijk landelijk onderwijsbeleid verkeren de beide scholen in na genoeg dezelfde situatie. Gelet op het criterium spreiding zijn de volgende conclusies te trekken: - Bij opheffing van de Vosseburcht blijven aan de westkant van de stad twee openbare scholen over t.w. de Wester en de Leeuwerikschool (gefuseerd)die feitelijk te veel in eikaars nabijheid liggen om te kunnen spreken van een optimale spreiding in het westen van de stad. - Bij opheffing van de Leeuwerikschool blijven twee scho len over aan de westkant van de stad t.w. de Wester en de Vosseburcht (gefuseerd)Spreiding van het openbaar onderwijs is in dit geval beter gewaarborgd dan bij op heffing van de Vosseburcht. - De Vosseburcht is beter gesitueerd dan de Leeuwerik- school voor de wijk Westeinde-Zuid indien de uitbrei dingsplannen aldaar worden gerealiseerd. Gelet op het bovenstaande zijn wij van oordeel dat er door U een instandhoudingsverzoek voor de Vosseburcht moet worden ge daan aan G.S. en tegelijkertijd een besluit tot opheffing van de Leeuwerikschool moet worden genomen per l-8-'91. Aangezien naar ons oordeel bij de daardoor te realiseren fusie tussen beide scholen en als gevolg van de nieuw te bouwen school spoedige duidelijkheid over de lokatie gewenst is wordt hier onderstaand verder op ingegaan. Lokatiekeuze/huisvesting In het kader van het door U vastgestelde overzicht van de ge wenste vermeerdering van voor blijvend gebruik bestemde voor zieningen in de huisvesting (OvH) heeft de Staatssecretaris van Onderwijs en Wetenschappen voor beide scholen de gewenste voor zieningen, inhoudende algehele aanpassing en ingrijpend onder houd, geweigerd omdat de voorgenomen voorzieningen niet ge rechtvaardigd zijn op grond van de te verwachten ontwikkeling van het aantal leerlingen. De Staatssecretaris heeft evenwel gesteld dat nadat door de Gemeenteraad tot fusie is besloten sprake kan zijn van het goedkeuren van voorzieningen, i.e. een nieuw schoolgebouw incl. gymnastieklokaal, ten behoeve van de gefuseerde school. De aanvraag ex. art. 70 WBO die na het fusiebesluit moet worden ingediend zal dan uiteindelijk beoor deeld worden, waarbij wij erop vertrouwen dat de goedkeuring van de gevraagde voorzieningen spoedig zal worden gegeven. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1990 | | pagina 72