in vergelijking met andere voedingsgebieden van openbare
basisscholen zeer laag is (i.e. 25 a 30Dit wordt
grotendeels verklaard door de aanwezigheid van resp. de
prot. chr. Maria Louiseschool (Transvaalstraat)de r.k.
Sint Thomasschool (Averkampstraaten de Leeuwarder
Schoolvereniging Jelsumerstraat)In het voedingsgebied
van de Vosseburcht functioneert verder alleen de prot.
chr. Wilhelminaschool (Fonteinstraat).
ad b) Een school kan in stand worden gehouden indien deze no
dig is om te voorzien in voldoende openbaar onderwijs.
De spreiding van het openbaar basisonderwijs en daarmee
tevens de toegankelijkheid dient daartoe te worden be
oordeeld. Het voedingsgebied van de beide scholen is de
wijk Oud—West. Ten noorden van de Harlingerstraatweg
gaan de kinderen die openbaar basisonderwijs volgen
veelal naar de LeeuwerikschoolTen zuiden van deze weg
gaan ze naar de Vosseburcht en voor een klein deel naar
de Oldenije.
Opheffing van de Leeuwerikschool betekent dat de leer
lingen uit het voedingsgebied van deze school een keus
kunnen maken uit een drietal openbare basisscholen, t.w.
de Wester, de Oldenije en de Vosseburcht: deze scholen
liggen goed gespreid en zijn redelijk bereikbaar.
Opheffing van de Vosseburcht houdt in dat de leerlingen
uit het voedingsgebied van deze school zijn aangewezen
op de Oldenije en de Leeuwerikschool
Zowel opheffing van de Leeuwerikschool als de
Vosseburcht heeft tot gevolg dat een aantal drukke ver
keerswegen, zoals Harlingerstraatweg, Valeriusstraat,
Bildtsestraat door ouders en leerlingen overgestoken
moet worden. Na het besluit van opheffing van één van de
beide scholen zal de nodige aandacht geschonken moeten
worden aan de problematiek van de verkeersveiligheid.
In het kader van de beoordeling van de spreiding dient
tevens geanticipeerd te worden op de uitbreidingsplannen
voor Westeinde-Zuid.
ad c) In het spreidingsplan is vastgesteld dat de Leeuwerik-
school en de Vosseburcht geen van beide een specifieke
rol spelen in het landelijk of gemeentelijk onderwijsbe
leid. Zoals in het voorgaande reeds is vermeld hebben de
scholen zich de afgelopen jaren vooral bezig gehouden
met verbetering van hun eigen onderwijskundige situatie.
Aan het ontwikkelen van een specifieke rol in het
gemeentelijk danwel landelijk onderwijsbeleid is men
niet toe gekomen.
4
De criteria overziende komen wij met betrekking tot de instand
houding resp. opheffing tot het volgende oordeel. Voor wat be
treft het perspectief en de rol van de scholen in het gemeente
lijk landelijk onderwijsbeleid verkeren de beide scholen in na
genoeg dezelfde situatie. Gelet op het criterium spreiding zijn
de volgende conclusies te trekken:
- Bij opheffing van de Vosseburcht blijven aan de westkant
van de stad twee openbare scholen over t.w. de Wester en
de Leeuwerikschool (gefuseerd)die feitelijk te veel in
eikaars nabijheid liggen om te kunnen spreken van een
optimale spreiding in het westen van de stad.
- Bij opheffing van de Leeuwerikschool blijven twee scho
len over aan de westkant van de stad t.w. de Wester en
de Vosseburcht (gefuseerd)Spreiding van het openbaar
onderwijs is in dit geval beter gewaarborgd dan bij op
heffing van de Vosseburcht.
- De Vosseburcht is beter gesitueerd dan de Leeuwerik-
school voor de wijk Westeinde-Zuid indien de uitbrei
dingsplannen aldaar worden gerealiseerd.
Gelet op het bovenstaande zijn wij van oordeel dat er door U
een instandhoudingsverzoek voor de Vosseburcht moet worden ge
daan aan G.S. en tegelijkertijd een besluit tot opheffing van
de Leeuwerikschool moet worden genomen per l-8-'91.
Aangezien naar ons oordeel bij de daardoor te realiseren fusie
tussen beide scholen en als gevolg van de nieuw te bouwen
school spoedige duidelijkheid over de lokatie gewenst is wordt
hier onderstaand verder op ingegaan.
Lokatiekeuze/huisvesting
In het kader van het door U vastgestelde overzicht van de ge
wenste vermeerdering van voor blijvend gebruik bestemde voor
zieningen in de huisvesting (OvH) heeft de Staatssecretaris van
Onderwijs en Wetenschappen voor beide scholen de gewenste voor
zieningen, inhoudende algehele aanpassing en ingrijpend onder
houd, geweigerd omdat de voorgenomen voorzieningen niet ge
rechtvaardigd zijn op grond van de te verwachten ontwikkeling
van het aantal leerlingen. De Staatssecretaris heeft evenwel
gesteld dat nadat door de Gemeenteraad tot fusie is besloten
sprake kan zijn van het goedkeuren van voorzieningen, i.e. een
nieuw schoolgebouw incl. gymnastieklokaal, ten behoeve van de
gefuseerde school. De aanvraag ex. art. 70 WBO die na het
fusiebesluit moet worden ingediend zal dan uiteindelijk beoor
deeld worden, waarbij wij erop vertrouwen dat de goedkeuring
van de gevraagde voorzieningen spoedig zal worden gegeven.
5