24 Handel en ambacht (310) 25 Distributie-planologische aspecten (310.9) Markten en beurzen (310.2) Frieslandhalcomplex Begin dit jaar hebben VB-accountants en Adviesgroep Diemen Van Gestel op ons verzoek gerapporteerd over de verzelfstandiging van de Frieslandhal. Het Frieslandhalcomplex dient in onze visie ontwikkeld te worden tot een agrarisch handels- en dienstverlenend centrum van allure dat aansluit bij het reeds opgestelde pro fiel van het Stedelijk Knooppunt Leeuwarden. Met dit centrum kan vanuit Friesland een bijdrage geleverd worden aan de nationale en internationale ontwikkelingen in de agra rische sector, waarvan de bronnen in Friesland en Leeuwarden (agrarische industrie en onderwijs) aanwezig zijn. Het samenbrengen van (handel,) technologie en kennis, inclu sief ondersteunende functies in brede zin zoals bijvoorbeeld kantoren en een hotel/ver gaderaccommodatie, staat daarbij centraal. Samenwerking met andere organisatoren van beurzen, markten en evenementen wordt daarbij niet uitgesloten. In dit kader wordt onderzocht of er nog meer functies aan het complex kunnen worden toegevoegd zoals een beperkte grootschalige detailhandel en/of (sportieve) ontspanning en recreatie. Daarnaast wordt een mogelijke fusie van drie noordelijke veemarkten (Groningen, Sneek, Leeuwarden) onderzocht. Daarbij wordt gestreefd naar een concentratie in Leeuwarden. De mogelijkheden tot gebruik van informatie-technologie, het tele-veilen, zullen daarbij nadrukkelijk worden bekeken. Omtrent de invulling van het toekomstper spectief wordt overlegd met Gedeputeerde Staten en de landbouworganisaties. Zij stem men in met de door ons voorgestane werkwijze. De standsorganisaties hebben de wens geuit gezamenlijk op of nabij het Frieslandhalcomplex in een nieuw te bouwen kantoor te worden ondergebracht. Dit aspect zal binnen het totale concept worden meegenomen. De verdere ontwikkeling van het complex zal in nauwe samenwerking met betrokken organisaties, de provincie en het bedrijfsleven worden uitgewerkt. Ten behoeve van de verdere planontwikkeling is een plan van aanpak opgesteld. Voor wat betreft de vaststelling van de uitgangspunten geldt dat de realisering van de hiervoor omschreven visie aan de private sector zal moeten worden overgelaten. Voor de handhaving van een aantal functies op het gebied van de agro-business en de evene menten zullen garanties moeten worden verstrekt. De "upgrading" van het totale complex zal in zijn totaliteit een belangrijke bijdrage moeten leveren aan het imago van Leeuwarden als economisch en agrarisch handelscen trum. In het najaar van 1991 zijn de meest belovende plannen van belangstellende partijen in overleg met de intern-gemeentelijke projectgroep nader ontwikkeld. De definitieve besluitvorming wordt in de eerste helft van 1992 verwacht. De totale voorbereidings- kosten worden geraamd op f 150.000,-. In het kader van ISP-IV (Stedelijke Complexen) wordt daarvan 50% door het Rijk gefinancierd. Het restantbedrag, zijnde de gemeentelijke bijdrage, zal te zijner tijd worden verrekend met het financieel resul taat van de privatisering. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie In het Collegeprogramma 1990-1994 hebben wij aangekondigd dat de in 1981 vastge stelde distributie-planologische beleidslijn op hoofdlijnen zal worden bijgesteld. De ont wikkelingen aan zowel de aanbod- als de vraagkant maken een actualisering van het beleid inzake de verzorgingsstructuur noodzakelijk. Hiertoe is in 1990 de "Werkgroep Actualisering Distributie-Planologische Beleidslijn" ingesteld. Hierin is een belangrijke rol toegekend aan de ondernemers. De werkgroep heeft zich ten doel gesteld twee aspecten van de distributieve structuur in de stad in het bijzonder onder de loep te nemen. Ten eerste de functie en betekenis van de buurt-/wijkwinkelcentra binnen de gewenste verzorgingsstructuur en het afstemmen van het gemeentelijk beleid daarop. Ten tweede vraagt de ontwikkeling van de detailhandel in de periferie de aandacht, gezien de wensen die op dat terrein liggen. Wij verwachten in de eerste helft van 1992 een voorstel over de toekomstige distributie-planologische beleidslijn aan u voor te leg gen. Doordat de herinrichting van het Wilhelminaplein is vertraagd, zullen de maandag- en vrijdagmarkt niet in 1991 maar in het voorjaar van 1992 tijdelijk verplaatst moeten wor den. De markten zullen dan op de Nieuwestad en/of Wirdumerdijk worden gehouden. Voor deze lokatie is gekozen na overleg met Ambulante Handel en Leeuwarder Middenstand. In verband met de herinrichting van het Wilhelminaplein en de gevolgen ervan voor de indeling van de markt zijn de afgelopen jaren aanvragen voor een vaste standplaats geweigerd. Wij verwachten na de realisering van het plan een meer structu reel beleid ten aanzien van markten en standplaatsen te kunnen voeren. Afgelopen jaar is voor het eerst een zondagmarkt gehouden. Na een rustige start heeft deze markt veel bezoekers getrokken. Mede ter bevordering van het toerisme in de stad, zijn wij van plan dit evenement opnieuw te organiseren. Dan zullen wij evenwel een later tijdstip in het seizoen uitkiezen, daar anders deze markt te veel samenvalt met de jaarmarkt. De Verordening marktgelden is zodanig aangepast, dat die markten waarvoor de gemeente meer diensten verstrekt een hoger tarief kennen. De aanzienlijke stijging van de afvalverwerkingskosten hebben grote invloed op de totale kosten. Volgens eerdere besluitvorming en in het kader van de herwaarderingsmaatregelen zullen de tarieven gefaseerd naar een kostendekkend niveau worden gebracht. Om hieraan te voldoen zul len de opbrengsten in 1992 met f 62.000,— moeten stijgen. De tariefverhoging zal der halve groter zijn dan aanvankelijk gedacht. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 100