Volwasseneducatie (482) 30 Naast deze inhoudelijke veranderingen krijgt het voortgezet onderwijs ook te maken met de gevolgen van andere aspecten van het rijksbeleid. In dit verband kunnen worden genoemd: de schaalvergroting, het streven naar de vorming van brede scholengemeen schappen, een ander stelsel van bekostiging en veranderende opvattingen over het bestu ren van scholen. Mede als gevolg van deze ontwikkelingen zal het voortgezet onder wijsstelsel over een aantal jaren ingrijpend veranderd zijn. Lokale ontwikkelingen Het moge duidelijk zijn, dat de ontwikkelingen in het rijksbeleid met betrekking tot het voortgezet onderwijs grote invloed hebben op de lokale onderwijssituatie. Met betrekking tot het openbaar voortgezet onderwijs heeft u in uw vergadering van 27 mei 1991 een intentiebesluit tot vorming van twee brede scholengemeenschappen genomen. Bij de voorgestelde fusies per 1 augustus 1993 zijn naast de openbare scholen ook de bijzondere scholengemeenschap voor l.b.o. "De Uiterdijken" en de openbare mavo's in Kollum, Dokkum en St. Annaparochie betrokken. Thans wordt onder leiding van het onderwijskundig adviesbureau ECN een onderzoek ingesteld naar de voorwaarden waaronder de fusies zouden moeten plaatsvinden en naar de consequenties. Voor de uit voering en begeleiding van het onderzoek is door de betrokken besturen een projector ganisatie ingesteld. De eindrapportage wordt rond maart 1992 verwacht. Op basis van deze rapportage zullen dan de definitieve fusievoorstellen aan u worden voorgelegd. Ook in het protestant-christelijk voortgezet onderwijs tekent zich een soortgelijke her structureringsoperatie af. De protestant christelijke scholen voor voortgezet onderwijs, met uitzondering van het gymnasium, zullen eveneens per augustus 1993 institutioneel fuseren tot een brede scholengemeenschap. Ten slotte zal de rooms-katholieke mavo De Nijehove gaan fuseren met de bakkerij-, horeca-en detailhandelsschool tot een scholen gemeenschap mavo-v.b.o. Deze scholengemeenschap zal aansluiting zoeken bij het Friesland College voor m.b.o. Een belangrijk probleem vormt de huisvesting van de te vormen scholengemeen schappen. Dit probleem kan overigens niet los worden gezien van de huisvesting van andere vormen van onderwijs, met name het middelbaar beroepsonderwijs en het agra risch onderwijs. Wij hebben het initiatief genomen tot het instellen van een werkgroep, waarin naast de gemeente ook vanuit de verschillende andere besturen wordt gepartici peerd. Doel is om na te gaan welke knelpunten zich er in de huisvesting voordoen, welke plannen de verschillende besturen ontwikkelen en hoe de verschillende plannen op elkaar kunnen worden afgestemd. Landelijke ontwikkelingen In juni 1991 heeft de Tweede Kamer de genomen. Na het zomerreces zal de Kamer Kaderwet Volwassenenedudatie (KVE) aan- - met het oog op de verdere vormgeving van Beleidsvoornemens per hoofdfunctie 31 de volwasseneneducatie - de wetsvoorstellen WCBO (Cursorisch Beroepsonderwijs) en VAVO (Voortgezet Algemeen Volwassenenonderwijs) bespreken om tot nadere vaststel ling te komen. Hiermee heeft de Kamer een proces van tien jaar voorbereiding op een nieuwe wetgeving voor de volwasseneneducatie afgerond. De KVE is een belangrijke stap op weg naar samenhang en samenwerking op het ter rein van de volwasseneneducatie. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze ontwikkeling mede leidt tot de vorming van Regionale Opleidingen Centra (ROC's). In een ROC zijn minimaal de basiseducatie, het algemeen voortgezet volwassenen onderwijs, het cur sorisch beroepsonderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs ondergebracht. Gedacht wordt aan ongeveer twee tot vier centra per RBA-gebied. Het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen zal daarvoor in het najaar van 1991 de Hoofdlijnennotitie Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie uitbrengen. Een belangrijk onderdeel van de KVE heeft betrekking op de wijze waarop de plan ning van de volwasseneneducatie plaatsvindt. Voor alle verschillende deelterreinen van de volwasseneneducatie zullen de gemeenten in de toekomst moeten gaan samenwerken op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR). Het gaat hierbij om de basiseducatie, het vormings- en ontwikkelingswerk, het voortgezet algemeen volwasse nen onderwijs en het deeltijds middelbaar beroepsonderwijs (als onderdeel van het cur sorisch beroepsonderwijs). De planning van de specifieke scholing, tevens onderdeel van het cursorisch beroepsonderwijs, valt onder de Regionale Besturen voor de Arbeidsvoorziening (RBA). Terwijl nu de (individuele) gemeenten de plannen voor de basiseducatie en het plaatselijk vormings- en ontwikkelingswerk vaststellen, zullen ze dat in de toekomst op WGR-niveau moeten doen voor nagenoeg de gehele volwasse neneducatie. Lokale ontwikkelingen Hoewel een aantal van de bovengenoemde landelijke ontwikkelingen aansluit bij reeds eerder genomen lokale initiatieven tot overleg en samenwerking, zijn er de komende tijd veel veranderingen te verwachten. Ter voorbereiding van de besluitvor ming ten aanzien van gemeentelijk beleid op dit terrein dient de nota "Planning en Afstemming Volwasseneneducatie", die in het voorjaar 1992 aan u voorgelegd zal wor den. Planning op WGR-niveau vereist overleg tussen gemeenten in Noord-Friesland en de uitvoerende instellingen over een mogelijke aanpak om te komen tot een regionaal plan voor de volwasseneneducatie. In dit regionaal educatief plan formuleren samenwerken de gemeenten op grond van een analyse van regionale behoeften de vraag naar educatie ve activiteiten, de gestelde prioriteiten in de regio en de afwegingen die daarbij een rol hebben gespeeld. Het eerste regionaal educatieve plan zal vastgesteld moeten worden voor 1 november 1992. Dit betekent dat in 1992 samenwerkende gemeenten op WGR- schaal een gemeenschappelijke regeling moeten treffen, c.q. moeten aansluiten bij een al bestaande gemeenschappelijke regeling. In het najaar van 1991 zal in regioverband onderzocht worden wat de mogelijkheden zijn voor de bestuurlijke vormgeving van de intergemeentelijke samenwerking. Overigens is afgelopen jaren al enige ervaring opgedaan met regionale planning bij het Programma Additionele Scholing (PAS). Hierbij waren gemeenten, Gewestelijk Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 103