36
Vredesactiviteiten (511.4)
Sport (530)
37
jecten ten behoeve van vrouwen voorkeur genieten. Met deze opzet wordt in 1992 voor
zichtig begonnen door in totaal een budget van f 5.000,-- in te zetten.
Voorts zal onderzocht worden of wij met de diverse instellingen/organisaties tot een
gezamenlijke vorm van voorlichting over de Derde Wereld kunnen komen. Omdat door
gaans de negatieve kanten van de Derde-Wereldlanden in de publiciteit komen, willen
wij daarbij de sterke kant benadrukken door aandacht te besteden aan de Derde-Wereld
cultuur.
Nu als gevolg van de spectaculaire ontwikkelingen in zuidelijk Afrika de doelstelling
van LOTA (het coördineren en afstemmen van gemeentelijke anti-apartheidsactivitei-
ten) aan belang heeft ingeboet, wordt op landelijk niveau samenwerking van LOTA met
de VNG onderzocht. Wij achten een dergelijke samenwerking een goede ontwikkeling
met het oog op de mogelijkheden voor gemeenten om zich op zuidelijk Afrika te rich
ten. Door bundeling van kennis, middelen en organisatie kan immers de doelstelling, de
ondersteuning van de zwarte bevolking, geoptimaliseerd worden. Wij denken hierbij
aan ondersteuning van de zogenoemde "local civics", de burgercomités in zwarte
woonoorden.
In het verlengde van de beleidswijziging inzake anti-apartheid, zullen wij u in de loop
van 1992 voorstellen doen toekomen omtrent de besteding van de stelpost Lokale anti-
apartheidsactiviteiten, zo mogelijk gekoppeld aan het Fonds ontwikkelingssamenwer
king.
In het kader van de vriendschapsbetrekkingen met Orël zijn de ontwikkelingen nu
zover gevorderd dat de contacten met onze partnerstad in de USSR langs twee lijnen
worden onderhouden; enerzijds op het niveau "city hall - city hall" (stadhuis-stadhuis)
en anderzijds door de Stichting Leeuwarden-Oiël. Laatstgenoemde organisatie is op ini
tiatief van de gemeente in het leven geroepen om de contacten tussen de bevolking van
beide steden te bevorderen. In 1992 zullen nadere afspraken met het stichtingsbestuur
worden gemaakt voor wat betreft de ambtelijke ondersteuning. Nu de start van de stich
ting is gemaakt zal deze ondersteuning zowel in tijd als in de taak gelimiteerd worden.
In de sector Sport worden de ontwikkelingen op middellange termijn in belangrijke
mate bepaald door een drietal factoren, te weten de opstelling en uitwerking van de
Nota Sportbeleid, het (verder) optimaliseren van de sportinfrastructuur en het verbeteren
van het beheer en de exploitatie van sportvoorzieningen door de uitwerking van con
tractmanagement
In de Nota Sportbeleid wordt onder andere antwoord gegeven op de vraag welke ver
antwoordelijkheden de gemeentelijke overheid op het terrein van de sport tot de hare
rekent. De ontwikkeling in de afgelopen jaren, maar ook de trends die te destilleren zijn
uit "Sporters in cijfers", een recente uitgave van de Nationale Sportfederatie (NSF), wij
zen erop dat de allesbeheersende rol van de lokale overheid op het gebied van de aanleg,
de beschikbaarstelling en het beheer van accommodaties, aan het verschuiven is.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
De individualisering en vergrijzing die zich volgens de publikatie van het NSF even
eens in de sport manifesteren, leiden niet direct tot een verlaging van het aantal sportbe
oefenaren, maar wel tot een verandering in het sportgedrag en de organisatiegraad.
Verwacht wordt dat in de komende jaren de vraag naar een individueel en specifiek
sportaanbod blijft toenemen. Dit vraagt zowel van de gemeente als van de georganiseer
de sport de nodige flexibiliteit om hierop tijdig en adequaat in te spelen. In de Nota
Sportbeleid zal ook aandacht worden besteed aan de relatie tussen sociale vernieuwing
en sport. Sociale vernieuwing is gericht op het terugdringen van isolement en achters
tand, veroorzaakt door onder andere werkloosheid, materiële en immateriële armoede.
Vaak gaat achterstand op deze gebieden samen met een achterstand in deelname aan
vrijetijdsactiviteiten, waaronder de sport.
In het collegeprogramma hebben wij reeds aangegeven dat actieve sportbeoefening en
vrijwilligerswerk in de sport mogelijkheden bieden om sociale contacten te leggen en te
onderhouden. Daardoor wordt maatschappelijke integratie bevorderd en kan maatschap
pelijk isolement worden voorkomen.
In de Nota Sportbeleid wordt vastgelegd welke (nieuwe) taken de gemeente heeft met
betrekking tot die groepen die in een achterstandssituatie verkeren en hoe hieraan uit
werking kan worden gegeven. Hierbij zal voor zover mogelijk gebruik worden gemaakt
van de bestaande rijkssubsidieregelingen op dit terrein. Vooruitlopend hierop worden
thans reeds in het kader van het Sportstimuleringsbeleid (SSB) activiteiten ontwikkeld
om bevolkingsgroepen in een achterstandssituatie te activeren aan sport te doen. Naar
verwachting zal de Sportbeleidsnota aan het eind van 1991 ter vaststelling aan u worden
voorgelegd.
Wij verwachten niet dat in de komende beleidsperiode de vraag naar buitensportvoor
zieningen al te zeer zal toenemen. Ons beleid blijft er voorshands op gericht eventuele
nieuwe initiatieven door middel van "inbreiding" binnen de huidige sportaccommoda
ties onder te brengen.
Wel dient in de komende jaren een oplossing te worden gevonden voor de reeds lang
bestaande en gerechtvaardigde wens tot verbetering van de atletiekbaan. Voor een
beperkte renovatie van de huidige baan is in 1993 een bedrag van f 525.000,-- gereser
veerd. De eventuele aanleg van een kunststofatletiekbaan vergt evenwel een investering
van circa f 1,4 miljoen. Daar wij van mening zijn dat het voor het stadsgewest Leeu
warden van essentiële betekenis is dat beschikt kan worden over een atletiekbaan die
voldoet aan de eisen van deze tijd, zullen wij ons nader beraden over de financiering
van de verbetering van de atletiekbaan.
Ten aanzien van de overdekte sportvoorzieningen merken wij in dit kader nog op, dat
afhankelijk van de mogelijkheden tot privatisering van het Frieslandhalcomplex, met
inbegrip van de zich daarin bevindende sporthal (met een tweetal sportvloeren), wij zul
len komen met voorstellen omtrent de wijze waarop dit gemis kan worden gecompen
seerd.
Inmiddels is begonnen met de bouw van het nieuwe sport- en recreatiebad, bestaande
uit een recreatiebassin met een golfslaginstallatie, wildwaterkreek met golfslag, water
glijbaan en andere recreatieve voorzieningen, een wedstrijdbassin en twee instructie/-
doelgroepenbassins.
Wij verwachten dat dit moderne zwembad in september 1992 voor het publiek kan
worden opengesteld.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie