36 Vredesactiviteiten (511.4) Sport (530) 37 jecten ten behoeve van vrouwen voorkeur genieten. Met deze opzet wordt in 1992 voor zichtig begonnen door in totaal een budget van f 5.000,-- in te zetten. Voorts zal onderzocht worden of wij met de diverse instellingen/organisaties tot een gezamenlijke vorm van voorlichting over de Derde Wereld kunnen komen. Omdat door gaans de negatieve kanten van de Derde-Wereldlanden in de publiciteit komen, willen wij daarbij de sterke kant benadrukken door aandacht te besteden aan de Derde-Wereld cultuur. Nu als gevolg van de spectaculaire ontwikkelingen in zuidelijk Afrika de doelstelling van LOTA (het coördineren en afstemmen van gemeentelijke anti-apartheidsactivitei- ten) aan belang heeft ingeboet, wordt op landelijk niveau samenwerking van LOTA met de VNG onderzocht. Wij achten een dergelijke samenwerking een goede ontwikkeling met het oog op de mogelijkheden voor gemeenten om zich op zuidelijk Afrika te rich ten. Door bundeling van kennis, middelen en organisatie kan immers de doelstelling, de ondersteuning van de zwarte bevolking, geoptimaliseerd worden. Wij denken hierbij aan ondersteuning van de zogenoemde "local civics", de burgercomités in zwarte woonoorden. In het verlengde van de beleidswijziging inzake anti-apartheid, zullen wij u in de loop van 1992 voorstellen doen toekomen omtrent de besteding van de stelpost Lokale anti- apartheidsactiviteiten, zo mogelijk gekoppeld aan het Fonds ontwikkelingssamenwer king. In het kader van de vriendschapsbetrekkingen met Orël zijn de ontwikkelingen nu zover gevorderd dat de contacten met onze partnerstad in de USSR langs twee lijnen worden onderhouden; enerzijds op het niveau "city hall - city hall" (stadhuis-stadhuis) en anderzijds door de Stichting Leeuwarden-Oiël. Laatstgenoemde organisatie is op ini tiatief van de gemeente in het leven geroepen om de contacten tussen de bevolking van beide steden te bevorderen. In 1992 zullen nadere afspraken met het stichtingsbestuur worden gemaakt voor wat betreft de ambtelijke ondersteuning. Nu de start van de stich ting is gemaakt zal deze ondersteuning zowel in tijd als in de taak gelimiteerd worden. In de sector Sport worden de ontwikkelingen op middellange termijn in belangrijke mate bepaald door een drietal factoren, te weten de opstelling en uitwerking van de Nota Sportbeleid, het (verder) optimaliseren van de sportinfrastructuur en het verbeteren van het beheer en de exploitatie van sportvoorzieningen door de uitwerking van con tractmanagement In de Nota Sportbeleid wordt onder andere antwoord gegeven op de vraag welke ver antwoordelijkheden de gemeentelijke overheid op het terrein van de sport tot de hare rekent. De ontwikkeling in de afgelopen jaren, maar ook de trends die te destilleren zijn uit "Sporters in cijfers", een recente uitgave van de Nationale Sportfederatie (NSF), wij zen erop dat de allesbeheersende rol van de lokale overheid op het gebied van de aanleg, de beschikbaarstelling en het beheer van accommodaties, aan het verschuiven is. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie De individualisering en vergrijzing die zich volgens de publikatie van het NSF even eens in de sport manifesteren, leiden niet direct tot een verlaging van het aantal sportbe oefenaren, maar wel tot een verandering in het sportgedrag en de organisatiegraad. Verwacht wordt dat in de komende jaren de vraag naar een individueel en specifiek sportaanbod blijft toenemen. Dit vraagt zowel van de gemeente als van de georganiseer de sport de nodige flexibiliteit om hierop tijdig en adequaat in te spelen. In de Nota Sportbeleid zal ook aandacht worden besteed aan de relatie tussen sociale vernieuwing en sport. Sociale vernieuwing is gericht op het terugdringen van isolement en achters tand, veroorzaakt door onder andere werkloosheid, materiële en immateriële armoede. Vaak gaat achterstand op deze gebieden samen met een achterstand in deelname aan vrijetijdsactiviteiten, waaronder de sport. In het collegeprogramma hebben wij reeds aangegeven dat actieve sportbeoefening en vrijwilligerswerk in de sport mogelijkheden bieden om sociale contacten te leggen en te onderhouden. Daardoor wordt maatschappelijke integratie bevorderd en kan maatschap pelijk isolement worden voorkomen. In de Nota Sportbeleid wordt vastgelegd welke (nieuwe) taken de gemeente heeft met betrekking tot die groepen die in een achterstandssituatie verkeren en hoe hieraan uit werking kan worden gegeven. Hierbij zal voor zover mogelijk gebruik worden gemaakt van de bestaande rijkssubsidieregelingen op dit terrein. Vooruitlopend hierop worden thans reeds in het kader van het Sportstimuleringsbeleid (SSB) activiteiten ontwikkeld om bevolkingsgroepen in een achterstandssituatie te activeren aan sport te doen. Naar verwachting zal de Sportbeleidsnota aan het eind van 1991 ter vaststelling aan u worden voorgelegd. Wij verwachten niet dat in de komende beleidsperiode de vraag naar buitensportvoor zieningen al te zeer zal toenemen. Ons beleid blijft er voorshands op gericht eventuele nieuwe initiatieven door middel van "inbreiding" binnen de huidige sportaccommoda ties onder te brengen. Wel dient in de komende jaren een oplossing te worden gevonden voor de reeds lang bestaande en gerechtvaardigde wens tot verbetering van de atletiekbaan. Voor een beperkte renovatie van de huidige baan is in 1993 een bedrag van f 525.000,-- gereser veerd. De eventuele aanleg van een kunststofatletiekbaan vergt evenwel een investering van circa f 1,4 miljoen. Daar wij van mening zijn dat het voor het stadsgewest Leeu warden van essentiële betekenis is dat beschikt kan worden over een atletiekbaan die voldoet aan de eisen van deze tijd, zullen wij ons nader beraden over de financiering van de verbetering van de atletiekbaan. Ten aanzien van de overdekte sportvoorzieningen merken wij in dit kader nog op, dat afhankelijk van de mogelijkheden tot privatisering van het Frieslandhalcomplex, met inbegrip van de zich daarin bevindende sporthal (met een tweetal sportvloeren), wij zul len komen met voorstellen omtrent de wijze waarop dit gemis kan worden gecompen seerd. Inmiddels is begonnen met de bouw van het nieuwe sport- en recreatiebad, bestaande uit een recreatiebassin met een golfslaginstallatie, wildwaterkreek met golfslag, water glijbaan en andere recreatieve voorzieningen, een wedstrijdbassin en twee instructie/- doelgroepenbassins. Wij verwachten dat dit moderne zwembad in september 1992 voor het publiek kan worden opengesteld. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 106