Jeugdigen (630.1)
Ouderen (620.2)
Etnische groepen (620.4)
54
worden besteed aan specifieke doelgroepen, prioriteit moet worden toegekend aan vrou
wen (meisjes), allochtonen, ouderen en jeugdigen.
Hieronder gaan wij nader in op ons beleid in de komende periode met betrekking tot
specifieke groepen. Centraal in dit beleid staan het bevorderen van resocialisatie (ver
slaafden, dak- en thuislozen), emancipatie, zelfstandigheid en participatie. Ons beleid,
ten aanzien van de voorzieningen ten behoeve van de genoemde groepen, zal met name
gericht zijn op samenwerking, bundeling en integratie.
In het raamplan "Ontwikkeling samenhangend jeugdbeleid gemeente Leeuwarden"
hebben wij de inhoudelijke en organisatorische uitgangspunten voor de ontwikkeling
van een samenhangend jeugdbeleid vastgelegd. De komende beleidsperiode zal in het
teken van de uitwerking van het raamplan staan.
In het najaar van 1990 zijn de besturen van de Stichting Jeugd- en Jongerenwerk 't
Vliet en Stichting JOL aangevangen met besprekingen inzake de samenvoeging van het
werk van beide instellingen binnen één stedelijke organisatie voor jeugd- en jongeren
werk. De fusiebesprekingen hebben inmiddels geresulteerd in een gezamenlijk program
ma-aanbod sinds augustus 1991. Per 1 januari 1992 zal de fusie in formeel-juridische en
financieel-technische zin zijn beslag krijgen.
In het kader van de herwaardering is het de bedoeling om te komen tot integratie van
eerstelijnsvoorzieningen in het ouderenwerk. Alle bestaande professionele hulpverle
ningsinstellingen, die zich op ouderen richten, worden bij dit proces betrokken. Het doel
is om in de toekomst te komen tot een vorm van samenwerking tussen de instellingen,
waardoor er één loket voor hulpaanvragen ontstaat. Het integratieproces ligt overigens
ook in de lijn van het collegeprogramma en de sociale vernieuwing.
Hoewel alle betrokken instellingen zich positief hebben uitgelaten over het integratie
proces, zal de realisering ervan nog enkele jaren op zich laten wachten. Dit heeft deels
te maken met de verschillende financieringsbronnen van de betrokken instellingen.
Zelfs een integratie van de thuiszorgvoorzieningen kan voor de komende jaren niet wor
den verwacht. Als eerste stap naar integratie zullen uitvoerende activiteiten van de
SWOL in de loop van 1992 (voorlopig) worden ondergebracht bij de Gezinsverzorging,
onder de voorwaarde dat deze instelling initiatieven neemt tot verdergaande samenwer
king en integratie. De persoonsalarmering is reeds bij de Gezinsverzorging onderge
bracht.
Eind 1991 zal er een voorstel aan u worden voorgelegd ten aanzien van een herzie
ning van de maaltijdenvoorziening. Gedacht wordt om de organisatie van de maaltijden
voorziening eveneens bij de Gezinsverzorging onder te brengen.
Tevens zullen wij binnenkort de Subsidieverordening woonvoorzieningen voor oude
ren aan u voorleggen. Met deze subsidieregeling wordt beoogd het zelfstandig wonen
van ouderen ook met lagere inkomens, te bevorderen. Om deze regeling mogelijk te
maken, zal er een financiële verschuiving binnen het totale budget ten behoeve van het
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
55
ouderenbeleid moeten plaatsvinden. Deze verschuiving houdt tevens in dat het jaarlijks
terugkerende Programma Flankerend Ouderenbeleid met ingang van 1992 zal komen te
vervallen en alleen nog het Experimentenfonds in werking is. Hiervoor zullen subsidie
criteria worden opgesteld en aan u worden voorgelegd. De middelen die voor dit pro
gramma nog in 1991 beschikbaar waren, worden met ingang van 1992 aangewend ten
behoeve van de genoemde subsidieregeling woonvoorzieningen en voor de stelpost
ouderenwerk. Voor de besteding van deze stelpost zullen wij u eind 1991 voorstellen
doen toekomen. Wij denken de stelpost nodig te hebben voor de genoemde herziening
van de maaltijdenvoorziening en voor de voortzetting van het gildeproject.
In 1992 krijgt de herhuisvesting van de etnische organisaties en die van de
Islamitische gebedsruimte naar verwachting haar beslag. Uitgangspunt daarbij is het
thans beschikbare huisvestingsbudget. Tevens zal in 1992 een onderzoek worden afge
rond naar de noodzakelijke omvang en structuur van de professionele ondersteuning van
(leden van) etnische groepen. Dit laatste zal waarschijnlijk verschuivingen teweeg bren
gen in de huidige inzet van de betrokken instellingen (Baken, SWL). De wijze waarop
de zogenoemde projectenpot, bestemd voor kortlopende projecten in de sfeer van educa
tie, werkgelegenheid en professionele ondersteuning, wordt ingezet, zal verder uitge
werkt worden. Hiermee wordt de in 1990 ingezette heroriëntering op het sociaal-cultu
reel beleid voor etnische groepen voltooid. De herwaarderingstaakstelling (realisatie
met ingang van 1993) zal onderdeel uitmaken van de te ontwikkelen plannen voor huis
vesting en professionele ondersteuning.
Daarnaast wordt uitvoering gegeven aan een opvangproject voor Marokkaanse jonge
ren die als gevolg van het ontbreken van een maatschappelijk perspectief in het crimine
le circuit dreigen te belanden. Tevens wordt een start gemaakt met de opvang van zoge
noemde nieuwkomers waaronder migranten die in het kader van gezinshereniging naar
Nederland komen. Beide opvangprojecten zullen ontwikkeld worden in nauwe samen
werking met de betrokken instellingen en instanties. Financiering van de projecten zal
worden meegenomen in de afweging bij het opstellen van het Plan van Aanpak Sociale
Vernieuwing.
Ten slotte zal gestart worden met de ontwikkeling van het gemeentelijk minderheden
beleid op andere dan het sociaal-culturele terrein. Dit zal geschieden analoog aan de
beleidsvoornemens die voor andere doelgroepen bijvoorbeeld vrouwen, ouderen of
jeugdigen uitgewerkt worden.
Als laatste merken wij vanwege dit kader op dat in 1992 een heroriëntering op taken
en werkwijze van het gemeentelijk anti-discriminatiemeldpunt zal plaatsvinden. Het
provinciaal anti-discriminatiemeldpunt dat waarschijnlijk in 1992 zal worden ingesteld,
zal in deze heroriëntering worden betrokken.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie