Gezondheidszorg (710.0/730.0)
Reiniging (721)
61
Riolering en waterzuivering (722)
Begraafplaatsen (724)
Hondenuitlaatplaatsen (725.3)
60
Verslaafdenzorg
Voor de beleidsontwikkelingen in de verslaafdenzorg verwijzen wij naar het gestelde
onder hoofdfunctie 6 ("specifieke groepen").
GGD
In het kader van de herwaardering stellen wij voor in de komende beleidsperiode een
bezuiniging op de gemeentelijke bijdrage aan het exploitatietekort van de GGD door te
voeren. Wij zullen over dit voornemen in overleg treden met het Dagelijks Bestuur van
de Regio Noord-Friesland. Onze gedachten gaan ernaar uit om de bezuiniging voor een
beperkt deel te laten drukken op de uitgaven ten behoeve van de Algemene Gezond
heidszorgtaken en voor een aanzienlijk deel op de Jeugdgezondheidszorgtaken. Wij
sluiten niet uit dat door deze bezuiniging het thans door de afdeling Jeugdgezond
heidszorg van de GGD aangeboden basispakket van gezondheidsonderzoeken aan
schoolgaande jongeren grotendeels zal verdwijnen. Wij zijn van mening dat de overblij
vende Jeugdgezondheidszorgtaken samen met algemene gezondheidszorgtaken moeten
worden samengebracht in één afdeling Collectieve Preventie.
Het tekort aan afvalverwerkingscapaciteit in Friesland geeft aanzienlijke problemen.
Nu de provincie een ontwerp-afvalstoffenplan heeft opgesteld, mag verwacht worden
dat op middellange termijn een oplossing hiervoor geboden wordt. Wij zullen ernaar
blijven streven dat deze oplossing in noordelijk verband wordt gezocht. Het tekort aan
structurele verwerkingscapaciteit heeft geleid tot allerlei noodoplossingen zodat het
OLAF-tarief voor het transporteren en verwerken van huishoudelijk afval sterk is geste
gen naar f 258,- per ton. Hierdoor zal de afvalstoffenheffing opnieuw aanzienlijk ver
hoogd moeten worden.
Inmiddels heeft ons beleid ten aanzien van gescheiden inzameling gestalte gekregen.
In maart 1991 is de eerste fase van de gescheiden inzameling van GFT-afval (Groente-,
Fruit- en Tuinafval) van start gegaan in de wijken Valeriuskwartier, Transvaalbuurt,
Westerparkwijk, gedeelte van Huizum-West, Nijlan en Aldlan. Daarbij is het in
Westeinde gebruikte inzamelsysteem overgenomen. Verder is op grond van de opgedane
ervaring in de proefwijk gekozen voor de onbeluchte groene minicontainer.
De invoering van de eerste fase is over het algemeen goed verlopen, hetgeen niet in
de laatste plaats te danken is aan de inzet van de uitvoerende medewerkers van de reini
ging-
De in het Beleidsplan 1991-1994 aangekondigde versnelde invoering van de geschei
den inzameling in 1 1/2 jaar in plaats van 3 jaar zal niet geheel worden gehaald. Met
name in de wijken binnen de rondweg hebben de bewoners problemen met minicontai-
ners bij woningen zonder voortuin. Wij laten onderzoeken welke alternatieven hiervoor
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
mogelijk zijn. Hiervoor is overleg met wijkverenigingen noodzakelijk, wat tijd vergt.
Wij hebben besloten de invoering uit te stellen tot het voorjaar 1992. In het najaar volgt
dan de vierde fase en in het voorjaar 1993 het centrum.
Het op 10 april 1991 ingerichte milieuparkje in de wijk Nijlan voldoet uitstekend.
Vooral papier, textiel en glas worden in grote hoeveelheden ingeleverd. Binnenkort zult
u via de commissie een notitie ontvangen met de ingezamelde hoeveelheden. Gezien het
succes gedurende de eerste maanden, zullen wij u voorstellen meer parkjes in te richten,
zoals ook verwoord is in de Milieunota. Doelstelling blijft het gescheiden inzamelen
van die componenten, waarvan hergebruik mogelijk is.
Ook de subsidieregeling oud papier blijft om die reden onverkort van kracht. Wij heb
ben inmiddels het subsidiebedrag tot 10 cent per kilo verhoogd. Wij blijven hierbij alert
op de marktontwikkelingen.
De gescheiden inzameling van klein chemisch afval is om andere redenen zeer
belangrijk. Gelet op de grote milieuproblemen die chemisch afval veroorzaakt wanneer
dit bij het gewone afval terechtkomt, zullen wij meewerken aan een Regio-voorstel de
inzameling van klein chemisch afval van een brengsysteem naar een haalsysteem over
te laten gaan. Naar verwachting zullen wij u hierover in de loop van 1992 een voorstel
doen.
De Wet algemene bepalingen milieuhygiëne schrijft voor dat elke gemeente de zorg
plicht heeft voor een goed functionerend rioolstelsel. Daaruit voortvloeiend volgt de
verplichting tot het opstellen van een rioolbeheerplan. Op dit moment wordt aan een
pakket van eisen gewerkt, waarna wij voornemens zijn dit rioolbeheerplan te laten
opstellen.
De inventarisatie van de monumenten op de Oude Begraafplaats aan de Spanjaards
laan verloopt problematisch wegens functieverandering van de betrokken personen en
een tekort aan financiële middelen. Wij zoeken naar wegen hieraan alsnog invulling te
geven.
Per 1 juli 1991 is de nieuwe Wet op de lijkbezorging in werking getreden. De nieuwe
wet - die in hoofdzaak de bedoeling heeft de oude wet te moderniseren - maakt het
noodzakelijk de Verordening op de algemene begraafplaatsen te vervangen door een
nieuwe beheerverordening begraafplaatsen. Een nieuwe beheerverordening zal in 1992
aan u worden voorgelegd.
Het beleid ter bestrijding van overlast door honden zoals verwoord in de gelijknamige
nota wordt langzamerhand geëffectueerd. Met betrekking tot de uitbreiding van de voor-
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie