78 921.0 Algemene uitkering uit het Gemeentefonds De opbouw van de ramingen voor de uitkering uit het Gemeentefonds tot en met 1995 is als volgt (x f 1.000,--). Tabel 9.1 Mutatie t.o.v. voorgaand jaar Omschrijving 1991 1992 1993 1994 1995 Totaal 1. Beleidsplan 1991 - 1994 91.382 2.107 829 952 95.270 toename 1995 488 488 2. Hoger geraamd loon- en prijs peil dan in begroting 1991 328 5.479 5.807 3. Nieuwe uitgangs punten m.b.t. inwoners en woningen - 19 - 101 -106 -95 -82 - 403 4. Afrondingen en doorwerking diverse maatregelen 206 16 194 171 -84 503 5. Kortingen (inclusief Tussenbalans) 16 -1.526 -570 -562 165 - 2.477 6. Diversen 3 - 42 - 7 - 17 27 - 36 7. Maatregelen met een min of meer budgettair neutraal karakter -1.814 1.420 768 114 709 1197 8. Beleidsplan 1992 - 1995 90.102 7.353 1.108 563 1.223 100.349 De belangrijkste mutaties hieruit hebben wij onderstaand toegelicht. De financiële toestand van de gemeente 79 Algemeen In het kader van de Tussenbalans is op de gemeenten een zogenaamde evenredig heidskorting toegepast van f 298 miljoen. Deze korting is naderhand nog verzwaard met incidentele kortingen in de jaren 1992 t/m 1994 (f 24 miljoen per jaar) in verband met de problematiek 1991 en met een korting per 1995 (f 64 miljoen) als gevolg van de zogenaamde Kaderbrief. Daarnaast wordt nog een efficiencykorting voorzien in samenhang met de overdracht van rijkstaken naar de gemeenten. In de septembercirculaire betreffende de algemene uitkering zullen hierover nadere mededelingen worden gedaan. Besluitvorming daar over zal in overleg met de VNG en IPO tot stand komen. Mogelijkheden tot terugdringing van het ziekteverzuim, waarvoor aanvankelijk even eens een korting was vastgesteld, zullen worden betrokken bij het arbeidsvoorwaarden overleg. Uit genoemde septembercirculaire zal moeten blijken of op de algemene uitke ring ter zake nog een korting zal worden toegepast. Toelichting op de mutaties 1. De vermelde toeneming in 1995 met f 488.000,-- is voor het grootste deel gebaseerd op een veronderstelde toeneming van de woningvoorraad en het aantal inwoners. Ook het algemene volume-accres van 1% is hierin verwerkt. Laatstgenoemde toevoe ging zou bij volledig toekenning f 1.167.000,- bedragen. Gelet op de beschikbare middelen in het Gemeentefonds wordt hierop echter een korting toegepast, waardoor van dat bedrag slechts f 83.000,-- overblijft. 2. Het Rijk heeft de nominale compensatie over 1990 definitief vastgesteld, hetgeen voor de gemeente voor 1991 resulteert in een hogere uitkering van f 328.000,-. In de zogenaamde junicirculaire is nog geen compensatie opgenomen voor de loonkosten en prijsontwikkeling 1992. Deze zal vermoedelijk in de septembercirculaire bekend worden gemaakt. Uitgaande van een veronderstelde loon- en prijsontwikkeling van 2,5% en van het gegeven dat in principe volledige compensatie in het Gemeentefonds wordt verkregen voor nominale loon- en prijsstijgingen is deze compensatie geraamd op f 5.479.000,-. 3. In het ontwerp-beleidsplan is uitgegaan van lagere prognoses met betrekking tot de ontwikkeling van het aantal woonruimten en het aantal inwoners. 4. Met betrekking tot nieuwe toevoegingen aan het Gemeentefonds pleegt op begro tingsbasis een afronding plaats te vinden tot op een half procentpunt. Nadere gegevens met betrekking tot de uitkeringen 1990 leiden structureel tot een hogere inkomst. Het meerjarenperspectief van het Rijk betreffende de algemene uitkering geeft een verbetering te zien. Mutaties in schaalbedragen en het uitkeringspercentage werken positief door in vol gende jaren. Een en ander leidt tot de aangegeven verbeteringen met uiteindelijk een structureel effect in 1995 van ruim een half miljoen. 5. De onder algemeen genoemde kortingen zijn hier tot de voor de gemeente Leeu warden geldende bedragen vermeld. De financiële toestand van de gemeente

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 127