10 Overige voorzie Door de aanpass Parken, plantso De structurele te de taakstelling (f 132.000,=) en Diverse correcti Diverse correctie verslechtering m Overige (922.9) De Dienst Stad: Apollolaan en de kan de werkplaa nen verlopen, w; revenuen van de Het netto-budge Dienst Stadsbehe Dienst Frieslan Evenementenha Door een toenarr f 130.000,--. Do aanpassingen res In 1993 en 199' kap.lasten door 1 vallen (meer ger; Het exploitatiere percentage dat vi taat "rente". Yshal (530.7) Ondanks een me geldt, is het tekoi tegenvaller in de Belastingvoorstellen 1992 In de ramingen voor de begroting 1992 is rekening gehouden met aanpas sing van de tarieven wegens gestegen lonen en prijzen (inflatiecorrectie). De verwachting is in het algemeen, dat de belastingvoorstellen voornamelijk be trekking hebben op de bovenbedoelde aanpassing. De belastingvoorstellen 1992 betreffen de volgende heffingen: De gemeentelijke onroerend-goedbelastingen Deze belasting is verschuldigd door zowel de gebruiker als de eigenaar van een in de gemeente gelegen onroerend goed. Er zijn dus twee heffingen. Het tarief voor de eigenaar mag niet hoger zijn dan 125% van het tarief voor de gebruiker. De opbrengst van deze belasting dient als algemeen dekkingsmid del voor de bekostiging van gemeentelijke voorzieningen. Met ingang van 1992 moet de gemeente deze belasting zelf gaan invorderen. Tot die datum was de Rijksbelastingdienst met deze taak belast. De rioolrechten Rioolrechten zijn verschuldigd door de gebruikers en eigenaren van 'gebouw de eigendommen', die direct dan wel indirect zijn aangesloten op de gemeentelij ke riolering. De heffing van eigenaar berust op het principe, dat de eigenaar het genot heeft van het feit, dat zijn eigendom een aansluitpunt heeft op de gemeentelijke riole ring. Het tarief is een vast bedrag per eigendom. De heffing van de gebruiker is gebaseerd op de hoeveelheid af te voeren afvalwater vanuit een eigendom. Gekozen is voor een zogenaamd 'degressief tarief'. Het tarief wordt lager naar mate de hoeveelheid afvalwater toeneemt. Het gebruikersrecht wordt niet gehe ven, indien de hoeveelheid afvalwater niet meer dan 300 m3 per jaar bedraagt. Dit betekent, dat het overgrote deel van de woningen buiten deze heffing blijft. Met name grote bedrijven, industrie enzovoort worden in deze heffing betrokken. De afvalstoffenheffing De afvalstoffenheffing is gebaseerd op de Wet algemene bepalingen milieuhygië ne (binnenkort Wet Milieubeheer) en dient ter dekking van de kosten voor liet 0 verwijderen van huishoudelijke afvalstoffen. Het tarief van deze heffing stijgt de laatste jaren snel, voornamelijk als gevolg van de sterk gestegen verwerkingskosten. Voor 1992 moet wederom worden ge rekend op een forse verhoging van het tarief, mede omdat als uitgangspunt dient deze voorziening kostendekkend te houden. De heffing is verschuldigd door de gebruikers van percelen, ten aanzien waarvan ingevolge artikel 3 van de Afvalstoffenwet een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt. Overzicht belastingdruk op begrotingsbasis 1988 t/m 1991 OGB Rioolrechten Afvalstoffenheffing 35 mj 1988 22.000.000 3.002.235 3.855.4] 5 1989 22.554.000 3.329.760 4-737.660 1990 27.983.000 2-847.000 5.659.835 1991 30.262.000 2.940.000 6-883.980 1992 31-967.000 3-122.000 10.567.200 OGB Afvalstoffen], Rioolrechte 1989 1990 199! 1992 10 Begroting 1992 in zakformaai Begroting 1992 in za]cfor Bijlage B

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 141