Yshal (530.7) Ondanks een me geldt, is het tekoi tegenvaller in de 2. Verkeer, vervoer en waterstaat Overige voorzit Door de aanpass Dienst Frieslan Parken, plantst De structurele te de taakstelling (f 132.000,=) en Overige (922.9) De Dienst Stad Apollolaan en d< kan de werkplaa nen verlopen, w revenuen van de Het netto-budge Dienst Stadsbehi Diverse correct Diverse correct* verslechtering m Evenementenhz Door een toenarr f 130.000,--. Do aanpassingen res In 1993 en 199' kap.lasten door 1 vallen (meer gen Het exploitatiere percentage dat vi taat "rente". Begroting 1992 in zakformaat Het knelpunt Vrijheidsplein werd vervangen door een kruispunt met verkeerslichtenin stallatie. Bijlage B Inkomsten 9.715.800,-- Uitgaven 26.432.500,-- Functie Omschrijving Uitgaven Inkomsten 200 Algemeen beheer 105.400 210 Wegen, straten en pleinen 17.611.700 3.281.500 211 Verkeersmaatregelen ter land 1.461.900 2.900 212 Stadsautobusdienst 6.342.600 6.244.000 213 Overig vervoer ter land 109.000 26.900 221 Binnenhavens en waterwegen 801.900 160.500 Omdac Leeuwarden als centrumgemeente een zeer belangrijke rol speelt in de vervoerregio Friesland zal het uitvoeringsprogramma, dat gekoppeld is aan het Regionaal Verkeer- en Vervoerplan zich met name richten op maatregelen als het verbeteren van de kwaliteit van hel openbaar vervoer door doorstro mingsmaatregelen als busbanen, eigen verkeerslichten etc. Als voorbereiding op de verdubbeling van de R 3 1 naar Drachten 1995- 1997) worden de komende twee jaar op het traject Drachlsterweg, Aldlans- dyk, Oostergoweg naar het centrum al van dit soort maatregelen genomen. De vertraging in de verdubbeling en electrificatie van de spoorlijn naar Groningen tot 2010, wordt zeer betreurd. Ondanks het voornemen van het Rijk om aanzienlijke bezuinigingen door te voeren op stadaulobusdiensten, wordt gestreefd naar verbetering van het openbaar vervoer met name in de samenhang van het gehele vervoernet in Friesland. Een betere aansluiting tussen lokaal- en interlokaal openbaar ver voer moet mogelijk zijn. Het streven is erop gericht de automobiliteit terug te dringen. Dat kan ook door een aanbod van goed openbaar vervoer in Leeuwarden. Een stringenter parkeerbeleid is daartoe een van de instrumenten. De gebieden waar voor het parkeren betaald moet worden, zullen worden uitgebreid en de parkeernor- men bij bouwaanvragen zullen worden aangescherpt. Met behulp van fiscali sering en automatisering en een verdere invulling van het Parkeerfonds, kan dat worden bereikt. Begroting 1992 in zakformaat 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 146