Yshal (530.7)
Ondanks een me
geldt, is het tekoi
tegenvaller in de
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
Overige voorzit
Door de aanpass
Dienst Frieslan
Parken, plantst
De structurele te
de taakstelling
(f 132.000,=) en
Overige (922.9)
De Dienst Stad
Apollolaan en d<
kan de werkplaa
nen verlopen, w
revenuen van de
Het netto-budge
Dienst Stadsbehi
Diverse correct
Diverse correct*
verslechtering m
Evenementenhz
Door een toenarr
f 130.000,--. Do
aanpassingen res
In 1993 en 199'
kap.lasten door 1
vallen (meer gen
Het exploitatiere
percentage dat vi
taat "rente".
Begroting 1992 in zakformaat
Het knelpunt Vrijheidsplein werd vervangen
door een kruispunt met verkeerslichtenin
stallatie.
Bijlage B
Inkomsten 9.715.800,--
Uitgaven 26.432.500,--
Functie
Omschrijving
Uitgaven
Inkomsten
200
Algemeen beheer
105.400
210
Wegen, straten en pleinen
17.611.700
3.281.500
211
Verkeersmaatregelen ter land
1.461.900
2.900
212
Stadsautobusdienst
6.342.600
6.244.000
213
Overig vervoer ter land
109.000
26.900
221
Binnenhavens en waterwegen
801.900
160.500
Omdac Leeuwarden als centrumgemeente een zeer belangrijke rol speelt in de
vervoerregio Friesland zal het uitvoeringsprogramma, dat gekoppeld is aan
het Regionaal Verkeer- en Vervoerplan zich met name richten op maatregelen
als het verbeteren van de kwaliteit van hel openbaar vervoer door doorstro
mingsmaatregelen als busbanen, eigen verkeerslichten etc.
Als voorbereiding op de verdubbeling van de R 3 1 naar Drachten 1995-
1997) worden de komende twee jaar op het traject Drachlsterweg, Aldlans-
dyk, Oostergoweg naar het centrum al van dit soort maatregelen genomen.
De vertraging in de verdubbeling en electrificatie van de spoorlijn naar
Groningen tot 2010, wordt zeer betreurd.
Ondanks het voornemen van het Rijk om aanzienlijke bezuinigingen door
te voeren op stadaulobusdiensten, wordt gestreefd naar verbetering van het
openbaar vervoer met name in de samenhang van het gehele vervoernet in
Friesland. Een betere aansluiting tussen lokaal- en interlokaal openbaar ver
voer moet mogelijk zijn.
Het streven is erop gericht de automobiliteit terug te dringen. Dat kan ook
door een aanbod van goed openbaar vervoer in Leeuwarden. Een stringenter
parkeerbeleid is daartoe een van de instrumenten. De gebieden waar voor het
parkeren betaald moet worden, zullen worden uitgebreid en de parkeernor-
men bij bouwaanvragen zullen worden aangescherpt. Met behulp van fiscali
sering en automatisering en een verdere invulling van het Parkeerfonds, kan
dat worden bereikt.
Begroting 1992 in zakformaat
21