14
15
Voorlichting en PR (002.6)
Europa (communautaire zaken)
De bevolkingsadministratie zal in de komende jaren in alle gemeenten ingrijpende
wijzigingen ondergaan. Er is een nieuwe wet in voorbereiding, de Wet GBA
(Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens) die tot een aantal veranderingen
zal leiden. De papieren persoonskaarten worden afgeschaft. In plaats daarvan zal iedere
gemeente voor alle inwoners elektronische GBA-persoonslijsten moeten bijhouden. De
uitwisseling van persoonsgegevens tussen gemeenten en afnemers, zal niet langer op
papier plaatsvinden, maar via het datacommunicatienetwerk. Alle gemeenten zullen
daarvoor moeten beschikken over een volledig geautomatiseerd bevolkingssysteem dat
aan de GBA-eisen voldoet.
Automatisering en datacommunicatie betekenen echter niet dat straks iedereen de per
soonsgegevens die in de GBA zijn opgenomen, zomaar kan inzien. Daartoe zijn in het
systeem bepaalde veiligheidsvoorzieningen ingebouwd. Een afnemer kan niet zonder
meer alle persoonsgegevens over iemand bij de gemeente opvragen. Tevoren wordt
bepaald over welke gegevens iedere afnemer mag beschikken. Daarbij geldt het principe
dat een afnemer alleen die gegevens uit de GBA kan ontvangen die hij voor het uitvoe
ren van zijn taken nodig heeft.
Een van de hoofddoelstellingen van de GBA is het stroomlijnen van de verstrekkin
gen van persoonsgegevens aan buitengemeentelijke afnemers. De GBA zal een basisad
ministratie worden voor de hele overheid. Dit houdt in dat alle overheidsorganen de per
soonsgegevens die zij voor hun taak nodig hebben, na invoering van de GBA, op een
snelle en doelmatige wijze uit de bevolkingsadministratie zullen kunnen betrekken.
Naast het berichtenverkeer tussen gemeenten onderling en tussen gemeenten en afne
mers is er het gebruik dat de eigen gemeentelijke organisatie van de bevolkingsadminis
tratie maakt. Voor het gebruik van persoonsgegevens binnen de gemeentelijke organisa
tie geeft de Wet GBA vrijwel geen regels. Op dit punt is er sprake van gemeentelijke
autonomie. Wij menen dat de invoering van de GBA een goede aanleiding is om de
komende jaren ook binnengemeentelijk het beheer van persoonsgegevens efficiënter te
maken en de kwaliteit en betrouwbaarheid van de binnen de gemeente gebruikte per
soonsgegevens te vergroten. Wij zullen u plannen voorleggen hoe wij de komende jaren
een persoonsinformatiebeleid denken te gaan ontwikkelen.
Gefaseerde invoering
De landelijke invoering van de GBA vindt gefaseerd plaats. Nadat het concept was
ontwikkeld en gedurende een bepaalde periode in de praktijk is getest, wordt vanaf 1992
gestart met de aansluiting van gemeenten en afnemers op het netwerk. Volgens de huidi
ge planning zal Leeuwarden medio juni 1992 reeds op het netwerk worden aangesloten.
Op dat moment is de Wet GBA nog niet van kracht. De wet zal pas in werking treden
op het moment dat nagenoeg alle gemeenten op het netwerk zijn aangesloten. Naar ver
wachting zal dit eind 1993 begin 1994 zijn.
Voorlichting over de GBA aan de burger
Het is van belang dat de burger op de hoogte is van zijn/haar rechten. Bovendien kan
de burger administratieve nadelen ondervinden bij geen of onjuiste vermelding in de
basisregistratie. Hij/zij kan dan bijvoorbeeld geen uitkering krijgen, geen paspoort of
rijbewijs aanvragen en geen verkiezingsoproep ontvangen. Derhalve zullen wij rondom
de invoering van de GBA de nodige voorlichtingsactiviteiten ontwikkelen.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie
Privacybescherming en privacyreglement
De periode waarin gemeenten toetreden tot de GBA en aansluiten op het GBA-net-
werk, maar de GBA-wet nog niet van kracht is, heet het Tussentraject. Aangezien in
deze periode de Wet GBA nog niet in werking is getreden, is ook de privacyregeling uit
de GBA-wet nog niet van kracht. In deze periode is de Wet persoonsregistraties (WPR)
op de GBA-bestanden van toepassing. Vanaf het moment dat gemeenten beschikken
over GBA-persoonslijsten en GBA-gegevens via het datacommunicatienetwerk gaan
uitwisselen, is er sprake van een nieuwe persoonsregistratie. De WPR schrijft voor dat
voor iedere nieuwe persoonsregistratie een reglement moet worden opgesteld. Wij heb
ben het voornemen om een dergelijk reglement vast te stellen voordat aansluiting op het
landelijke netwerk plaatsvindt.
Dienstverlening
De openingstijden van de afdeling Burgerzaken vinden inmiddels meer aansluiting bij
de maatschappelijke behoeften met een opening tussen de middag en een openstelling
op de koopavond. Wij streven de komende tijd naar een verdere verbetering van de
dienstverlening aan de burgers door onder andere de mogelijkheid te openen tot directe
afgifte van paspoorten en rijbewijzen.
Voornemens in het vorige beleidsplan ten aanzien van Voorlichting, PR en Commu
nicatie zullen in het allerlaatste deel van 1991 tot uitvoering komen. Voor de invoering
van een PR- en Communicatie-beleidsplan moest een beroep worden gedaan op een
extern bureau waardoor voorstellen met enige vertraging zullen worden gepresenteerd.
Een gemeentelijk initiatief om te komen tot een platform voor de promotie van de
stad Leeuwarden is aanstaand. Alle instellingen, die door hun activiteiten iets kunnen
betekenen voor de naamsbekendheid van Leeuwarden zullen worden benaderd om deel
te nemen in een Stichting Leeuwarden Promotie. Daarin kunnen tal van initiatieven die
al langer op een gezamenlijke aanpak wachtten (zaken als bewegwijzering, publiciteit,
afstemming van voornemens, ontwikkelen van nieuwe initiatieven) worden aangepakt.
De invulling van de voorlichtingsfunctie bij de diensten is nog niet bevredigend. Dat
heeft ertoe geleid dat de druk op wat nog steeds wordt gezien als het "bureau voorlich
ting", de voorlichting van de Dienst Bestuurszaken/ annex het gemeentelijke
Informatiecentrum, onverminderd groot bleef. Te groot om aan een juiste invulling toe
te komen. Met de herstructurering van de Dienst Bestuurszaken zal deze problematiek
opgelost worden.
Het Europa van 1992 nadert snel. Aan het einde van dat kalenderjaar zullen de gren
zen binnen het Europa van de Twaalf wegvallen, waardoor een vrij verkeer van perso
nen, goederen, diensten en kapitaal mogelijk wordt. Om de gestelde termijn te kunnen
halen, wordt in de Europese Gemeenschappen met voortvarendheid gewerkt aan de
nodige regelgeving, noodzakelijk voor het vrije verkeer binnen de Gemeenschap.
Beleidsvoornemens per hoofdfunctie