14 15 Voorlichting en PR (002.6) Europa (communautaire zaken) De bevolkingsadministratie zal in de komende jaren in alle gemeenten ingrijpende wijzigingen ondergaan. Er is een nieuwe wet in voorbereiding, de Wet GBA (Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens) die tot een aantal veranderingen zal leiden. De papieren persoonskaarten worden afgeschaft. In plaats daarvan zal iedere gemeente voor alle inwoners elektronische GBA-persoonslijsten moeten bijhouden. De uitwisseling van persoonsgegevens tussen gemeenten en afnemers, zal niet langer op papier plaatsvinden, maar via het datacommunicatienetwerk. Alle gemeenten zullen daarvoor moeten beschikken over een volledig geautomatiseerd bevolkingssysteem dat aan de GBA-eisen voldoet. Automatisering en datacommunicatie betekenen echter niet dat straks iedereen de per soonsgegevens die in de GBA zijn opgenomen, zomaar kan inzien. Daartoe zijn in het systeem bepaalde veiligheidsvoorzieningen ingebouwd. Een afnemer kan niet zonder meer alle persoonsgegevens over iemand bij de gemeente opvragen. Tevoren wordt bepaald over welke gegevens iedere afnemer mag beschikken. Daarbij geldt het principe dat een afnemer alleen die gegevens uit de GBA kan ontvangen die hij voor het uitvoe ren van zijn taken nodig heeft. Een van de hoofddoelstellingen van de GBA is het stroomlijnen van de verstrekkin gen van persoonsgegevens aan buitengemeentelijke afnemers. De GBA zal een basisad ministratie worden voor de hele overheid. Dit houdt in dat alle overheidsorganen de per soonsgegevens die zij voor hun taak nodig hebben, na invoering van de GBA, op een snelle en doelmatige wijze uit de bevolkingsadministratie zullen kunnen betrekken. Naast het berichtenverkeer tussen gemeenten onderling en tussen gemeenten en afne mers is er het gebruik dat de eigen gemeentelijke organisatie van de bevolkingsadminis tratie maakt. Voor het gebruik van persoonsgegevens binnen de gemeentelijke organisa tie geeft de Wet GBA vrijwel geen regels. Op dit punt is er sprake van gemeentelijke autonomie. Wij menen dat de invoering van de GBA een goede aanleiding is om de komende jaren ook binnengemeentelijk het beheer van persoonsgegevens efficiënter te maken en de kwaliteit en betrouwbaarheid van de binnen de gemeente gebruikte per soonsgegevens te vergroten. Wij zullen u plannen voorleggen hoe wij de komende jaren een persoonsinformatiebeleid denken te gaan ontwikkelen. Gefaseerde invoering De landelijke invoering van de GBA vindt gefaseerd plaats. Nadat het concept was ontwikkeld en gedurende een bepaalde periode in de praktijk is getest, wordt vanaf 1992 gestart met de aansluiting van gemeenten en afnemers op het netwerk. Volgens de huidi ge planning zal Leeuwarden medio juni 1992 reeds op het netwerk worden aangesloten. Op dat moment is de Wet GBA nog niet van kracht. De wet zal pas in werking treden op het moment dat nagenoeg alle gemeenten op het netwerk zijn aangesloten. Naar ver wachting zal dit eind 1993 begin 1994 zijn. Voorlichting over de GBA aan de burger Het is van belang dat de burger op de hoogte is van zijn/haar rechten. Bovendien kan de burger administratieve nadelen ondervinden bij geen of onjuiste vermelding in de basisregistratie. Hij/zij kan dan bijvoorbeeld geen uitkering krijgen, geen paspoort of rijbewijs aanvragen en geen verkiezingsoproep ontvangen. Derhalve zullen wij rondom de invoering van de GBA de nodige voorlichtingsactiviteiten ontwikkelen. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie Privacybescherming en privacyreglement De periode waarin gemeenten toetreden tot de GBA en aansluiten op het GBA-net- werk, maar de GBA-wet nog niet van kracht is, heet het Tussentraject. Aangezien in deze periode de Wet GBA nog niet in werking is getreden, is ook de privacyregeling uit de GBA-wet nog niet van kracht. In deze periode is de Wet persoonsregistraties (WPR) op de GBA-bestanden van toepassing. Vanaf het moment dat gemeenten beschikken over GBA-persoonslijsten en GBA-gegevens via het datacommunicatienetwerk gaan uitwisselen, is er sprake van een nieuwe persoonsregistratie. De WPR schrijft voor dat voor iedere nieuwe persoonsregistratie een reglement moet worden opgesteld. Wij heb ben het voornemen om een dergelijk reglement vast te stellen voordat aansluiting op het landelijke netwerk plaatsvindt. Dienstverlening De openingstijden van de afdeling Burgerzaken vinden inmiddels meer aansluiting bij de maatschappelijke behoeften met een opening tussen de middag en een openstelling op de koopavond. Wij streven de komende tijd naar een verdere verbetering van de dienstverlening aan de burgers door onder andere de mogelijkheid te openen tot directe afgifte van paspoorten en rijbewijzen. Voornemens in het vorige beleidsplan ten aanzien van Voorlichting, PR en Commu nicatie zullen in het allerlaatste deel van 1991 tot uitvoering komen. Voor de invoering van een PR- en Communicatie-beleidsplan moest een beroep worden gedaan op een extern bureau waardoor voorstellen met enige vertraging zullen worden gepresenteerd. Een gemeentelijk initiatief om te komen tot een platform voor de promotie van de stad Leeuwarden is aanstaand. Alle instellingen, die door hun activiteiten iets kunnen betekenen voor de naamsbekendheid van Leeuwarden zullen worden benaderd om deel te nemen in een Stichting Leeuwarden Promotie. Daarin kunnen tal van initiatieven die al langer op een gezamenlijke aanpak wachtten (zaken als bewegwijzering, publiciteit, afstemming van voornemens, ontwikkelen van nieuwe initiatieven) worden aangepakt. De invulling van de voorlichtingsfunctie bij de diensten is nog niet bevredigend. Dat heeft ertoe geleid dat de druk op wat nog steeds wordt gezien als het "bureau voorlich ting", de voorlichting van de Dienst Bestuurszaken/ annex het gemeentelijke Informatiecentrum, onverminderd groot bleef. Te groot om aan een juiste invulling toe te komen. Met de herstructurering van de Dienst Bestuurszaken zal deze problematiek opgelost worden. Het Europa van 1992 nadert snel. Aan het einde van dat kalenderjaar zullen de gren zen binnen het Europa van de Twaalf wegvallen, waardoor een vrij verkeer van perso nen, goederen, diensten en kapitaal mogelijk wordt. Om de gestelde termijn te kunnen halen, wordt in de Europese Gemeenschappen met voortvarendheid gewerkt aan de nodige regelgeving, noodzakelijk voor het vrije verkeer binnen de Gemeenschap. Beleidsvoornemens per hoofdfunctie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 95