Gelet op de problemen zoals die hiervoor zijn aangestipt en gezien het feit dat Leeuwarden in de afgelopen jaren meer dan evenredig een bijdrage heeft geleverd aan de afvalverwerking (AVO/TOP/Schenkenschans) kan niet gevraagd worden om én de AVI opnieuw te laten functioneren én akkoord te gaan met het gedurende een langere periode storten van bedrijfsafval c.a. op Schenkenschans. Derhalve kon naar onze mening alleen dan sprake zijn van gemeentelijke medewerking nadat overeenstem ming tussen Gedeputeerde Staten en gemeente was bereikt met betrekking tot de te voepen procedure en de te hanteren criteria terzake van het opnieuw openstellen van de AVI, terwijl daarnaast (dit richt zich meer naar de Grontmij) zal moeten worden voldaan aan het eisenpakket (ten opzichte van de Grontmij) zoals dat door ons college is opgesteld. Wat de provincie betreft hebben de besprekingen geresulteerd in een in overleg tussen de provincie en de gemeente opge steld persbericht en een brief van Gedeputeerde Staten aan het OLAF (beide liggen voor u bij de stukken ter inzage). In het persbericht staat onder andere dat de provincie en het gemeentebestuur overeenstemming hebben bereikt over de te volgen procedure, wanneer eventueel een vergunning door het OLAF, om de installatie te heropenen zal worden gevraagd. De afspraken (persbericht en brief) komen in het kort hierop neer: 1. De AVI zal voor een eventuele heropening moeten voldoen aan de Richtlijnen verbranden 1989 voor nieuwe instal laties 2. Er zal een milieu-effectrapport (MER) moeten worden opgesteld, teneinde een goed inzicht te verkrijgen in effecten op het milieu, alternatieven, technische vari anten, kosten etc. 3. De vraag in hoeverre er in Friesland verbrandingscapaci teit moet komen, zal in noordelijk verband moeten worden beantwoord 4. In het kader van de vergunningprocedure ingevolge de afvalstoffenwet zal worden getoetst of de betreffende activiteit doelmatig is. 5. Heropening van de AVI zal eerst mogelijk zijn nadat de vereiste vergunningen zijn verleend (Gedeputeerde Staten zijn niet voornemens het weer in gebruik nemen van de AVI te gedogen) In het tweede deel van het persbericht wordt ingegaan op de stortplaats Schenkenschans. Er staat onder andere dat ons college verklaard heeft onder een aantal voorwaarden te kunnen instemmen met het doorgaan van de stortactiviteiten tot uiterlijk 1998 en het ophogen van de stort. Vergroting van de stort buiten de huidige terreingrenzen (bijv. in wes telijke richting) zal evenwel niet worden toegestaan. Aan het slot valt nog te lezen dat gelet op de duur van de te door lopen procedures heropening van de AVI naar verwachting op korte termijn niet mogelijk is. 2 Het recente gesprek met de gedeputeerde geeft ons de zeker heid dat het standpunt van Gedeputeerde Staten ongewijzigd is Zoals u bekend is, hebben er inmiddels ook besprekingen/on derhandelingen plaatsgevonden met de Grontmij, in casu de Afvalverwerkingsinrichting SkinkeskSns v.o.f. Het is de bedoeling om met deze firma (als stortbeheerdereen samen werkingsovereenkomst aan te gaan. Wij achten het namelijk wenselijk dat deze stortplaats niet alleen planologisch wordt geregeld respectievelijk in het kader van wetten op het terrein van de milieuhygiëne (o.a. de Afvalstoffenwet), maar dat ook een (privaatrechtelijke) overeenkomst wordt aangegaan (waaruit voor beide partijen verplichtingen voortvloeien)dit uiteraard in het licht van de afspraken die met Gedeputeerde Staten zijn gemaakt. In het kader van bedoeld overleg zijn wij er mee akkoord gegaan, dat: a. ook op het voormalige fabrieksterrein (steenfabriek) gestort wordt, b. voor het storten van bedrijfsafval c.a. eveneens wordt uitgegaan van een termijn van maximaal 8 jaar, en c. voor de gehele stortplaats een gemiddelde storthoogte wordt aangehouden van 10 meter. Op haar beurt heeft de Afvalverwerkingsinrichting Skinkeskdns v.o.f. ingestemd met alle door de gemeente verlangde voor zieningen/maatregelen. Onder andere ziet men af van de bouw van een grondreinigingsinstallatie op het voormalige fa brieksterrein. Evenmin zal er sprake zijn van een baggerdepot ten westen van de bestaande stortplaats. Men zal voor eigen rekening bepaalde voorzieningen treffen (o.a. het graven van een kanaal aan de westkant) en bepaalde kosten betalen die de gemeente heeft gemaakt of nog moet maken. De stortplaats blijft eigendom van de firma, waarbij alle kosten van nazorg (voortvloeiende uit de vergunning(en) in gevolge de afvalstoffenwet) voor haar rekening komen. Te zijner tijd zal de stortplaats voor rekening van de firma worden ingericht voor recreatief gebruik (beplanting enz.) en voor het publiek toegankelijk zijn. Wij merken verder nog op, dat genoemde firma zich bereid heeft verklaard, aan de ge meente Leeuwarden - als tegemoetkoming voor het later kunnen realiseren van de recreatieve bestemming van dit gebied (derving recreatief gebruik) en vanwege de overlast voor het milieu - gedurende vijf achtereenvolgende jaren een bedrag van f 300.000,- te betalen. Het is de bedoeling, dat deze bedragen ten goede komen aan de uitgaven die de gemeente zicht getroost op het gebied van recreatieve voorzieningen en het uitvoeringsprogramma milieu. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 167