Gelet op de problemen zoals die hiervoor zijn aangestipt en
gezien het feit dat Leeuwarden in de afgelopen jaren meer dan
evenredig een bijdrage heeft geleverd aan de afvalverwerking
(AVO/TOP/Schenkenschans) kan niet gevraagd worden om én de
AVI opnieuw te laten functioneren én akkoord te gaan met het
gedurende een langere periode storten van bedrijfsafval c.a.
op Schenkenschans. Derhalve kon naar onze mening alleen dan
sprake zijn van gemeentelijke medewerking nadat overeenstem
ming tussen Gedeputeerde Staten en gemeente was bereikt met
betrekking tot de te voepen procedure en de te hanteren
criteria terzake van het opnieuw openstellen van de AVI,
terwijl daarnaast (dit richt zich meer naar de Grontmij) zal
moeten worden voldaan aan het eisenpakket (ten opzichte van
de Grontmij) zoals dat door ons college is opgesteld.
Wat de provincie betreft hebben de besprekingen geresulteerd
in een in overleg tussen de provincie en de gemeente opge
steld persbericht en een brief van Gedeputeerde Staten aan
het OLAF (beide liggen voor u bij de stukken ter inzage). In
het persbericht staat onder andere dat de provincie en het
gemeentebestuur overeenstemming hebben bereikt over de te
volgen procedure, wanneer eventueel een vergunning door het
OLAF, om de installatie te heropenen zal worden gevraagd. De
afspraken (persbericht en brief) komen in het kort hierop
neer:
1. De AVI zal voor een eventuele heropening moeten voldoen
aan de Richtlijnen verbranden 1989 voor nieuwe instal
laties
2. Er zal een milieu-effectrapport (MER) moeten worden
opgesteld, teneinde een goed inzicht te verkrijgen in
effecten op het milieu, alternatieven, technische vari
anten, kosten etc.
3. De vraag in hoeverre er in Friesland verbrandingscapaci
teit moet komen, zal in noordelijk verband moeten worden
beantwoord
4. In het kader van de vergunningprocedure ingevolge de
afvalstoffenwet zal worden getoetst of de betreffende
activiteit doelmatig is.
5. Heropening van de AVI zal eerst mogelijk zijn nadat de
vereiste vergunningen zijn verleend (Gedeputeerde Staten
zijn niet voornemens het weer in gebruik nemen van de
AVI te gedogen)
In het tweede deel van het persbericht wordt ingegaan op de
stortplaats Schenkenschans. Er staat onder andere dat ons
college verklaard heeft onder een aantal voorwaarden te
kunnen instemmen met het doorgaan van de stortactiviteiten
tot uiterlijk 1998 en het ophogen van de stort. Vergroting
van de stort buiten de huidige terreingrenzen (bijv. in wes
telijke richting) zal evenwel niet worden toegestaan. Aan het
slot valt nog te lezen dat gelet op de duur van de te door
lopen procedures heropening van de AVI naar verwachting op
korte termijn niet mogelijk is.
2
Het recente gesprek met de gedeputeerde geeft ons de zeker
heid dat het standpunt van Gedeputeerde Staten ongewijzigd
is
Zoals u bekend is, hebben er inmiddels ook besprekingen/on
derhandelingen plaatsgevonden met de Grontmij, in casu de
Afvalverwerkingsinrichting SkinkeskSns v.o.f. Het is de
bedoeling om met deze firma (als stortbeheerdereen samen
werkingsovereenkomst aan te gaan.
Wij achten het namelijk wenselijk dat deze stortplaats niet
alleen planologisch wordt geregeld respectievelijk in het
kader van wetten op het terrein van de milieuhygiëne (o.a. de
Afvalstoffenwet), maar dat ook een (privaatrechtelijke)
overeenkomst wordt aangegaan (waaruit voor beide partijen
verplichtingen voortvloeien)dit uiteraard in het licht van
de afspraken die met Gedeputeerde Staten zijn gemaakt.
In het kader van bedoeld overleg zijn wij er mee akkoord
gegaan, dat:
a. ook op het voormalige fabrieksterrein (steenfabriek)
gestort wordt,
b. voor het storten van bedrijfsafval c.a. eveneens wordt
uitgegaan van een termijn van maximaal 8 jaar, en
c. voor de gehele stortplaats een gemiddelde storthoogte
wordt aangehouden van 10 meter.
Op haar beurt heeft de Afvalverwerkingsinrichting Skinkeskdns
v.o.f. ingestemd met alle door de gemeente verlangde voor
zieningen/maatregelen. Onder andere ziet men af van de bouw
van een grondreinigingsinstallatie op het voormalige fa
brieksterrein. Evenmin zal er sprake zijn van een baggerdepot
ten westen van de bestaande stortplaats.
Men zal voor eigen rekening bepaalde voorzieningen treffen
(o.a. het graven van een kanaal aan de westkant) en bepaalde
kosten betalen die de gemeente heeft gemaakt of nog moet
maken.
De stortplaats blijft eigendom van de firma, waarbij alle
kosten van nazorg (voortvloeiende uit de vergunning(en) in
gevolge de afvalstoffenwet) voor haar rekening komen. Te
zijner tijd zal de stortplaats voor rekening van de firma
worden ingericht voor recreatief gebruik (beplanting enz.) en
voor het publiek toegankelijk zijn. Wij merken verder nog op,
dat genoemde firma zich bereid heeft verklaard, aan de ge
meente Leeuwarden - als tegemoetkoming voor het later kunnen
realiseren van de recreatieve bestemming van dit gebied
(derving recreatief gebruik) en vanwege de overlast voor het
milieu - gedurende vijf achtereenvolgende jaren een bedrag
van f 300.000,- te betalen. Het is de bedoeling, dat deze
bedragen ten goede komen aan de uitgaven die de gemeente
zicht getroost op het gebied van recreatieve voorzieningen en
het uitvoeringsprogramma milieu.
3