Kostendekking
De totale kosten van de (eenmalige) aanschaf van de GBKL
bedragen f 1.250.000,- (incl. BTW).
Deze kosten moeten ten laste van zowel de beheersgebieden als
van de ontwerp (project) toepassingen komen. Voorzover van
toepassing zijn de kapitaalslasten daarbij opgebouwd uit het
afschrijvingsbedrag (in 30 jaar) en een bedrag voor rente [nu
berekend op basis van 8,5Z over de totale investering, dit
betekent dat in de loop van de jaren dit rentebedrag af zal
nemen
Beheersgebieden
Het verkrijgen van de GBKL kan tot een bedrag van f 480.000,-
worden terugverdiend door besparingen als gevolg van rationeel
beheer. Deze kosten kunnen deels worden bekostigd uit een
hiertoe gedane reservering (Stadsbeheer; onderhoudsbudget 1990
afd. Weg- en Waterbouw), deels door de kapitaalslasten in
rekening te brengen van de budgetten.
Voor Stadsbeheer ziet een en ander er als volgt uits
1. f 160.000,-; kapitaalslasten f 18.933,- ten laste van het
onderhoudsbudget van 1991 van de afd. Weg- en
Waterbouw.
2. f 150.000,-; kapitaalslasten f 17.750,- ten laste van het
budget Onderhoud Weg-en Waterbouw;
Hierdoor kan beter worden geraamd, is een hoge
re effectiviteit te bereiken waardoor minder
werk uitbesteed zal gaan worden.
3. f 170.000,-; kapitaalslasten f 20.117,- ten laste van het
budget bedrijfsbureau Voorbereiding Groen, het
geen wordt gedekt door het niet invullen van
nog openstaande vacature ruimte.
f 480.000,-
Ontwerpen van projecten
Voor wat betreft de projecten geldt dat de beschikbaarheid van
de GBKL over de hele linie leidt tot besparing aan tekenkosten.
Nog belangrijker is dat (vrijwel) geen aanvullende metingen
meer nodig zijn omdat een en ander in het standaard GBKL
bestand zal zijn opgenomen. Aldus zullen de projecten voortaan
wat goedkoper kunnen zijn.
Dat vormt de rechtvaardiging voor de dekking van de kosten ten
bedrage van f 610.000,- door het Grondbedrijf, de Stadsvernieu
wing en de Stelpost Civieltechnische werken. De verdeling
daarbij is 45 Z Grondbedrijf (ten laste van de exploitatie
opzetten), 35 Z stelpost civieltechnische werken (krediet) en
20Z stadsvernieuwing (ten laste van plankosten 1990/1991).
Dit ziet er dan als volgt uit:
4. f 275.000,-; ten laste van diverse exploitatie opzetten
grondbedrijf
5. f 225.000,-; kapitaalslasten f 26.625,- ten laste van de
Stelpost Civieltechnische werken;
6. f 110.000,-; ten laste van de plankosten Stadsvernieuwing
1990/1991.
f 610.000,-.
Overige toepassingen
Dit zijn alle werken, adviezen, informaties e.d., waarbij
kaartmateriaal gebruikt wordt. De afdeling Landmeten zal als
gevolg van de aanschaf van de GBKL méér van dit soort dienst
verlening kunnen verzorgen, zonder dat hiervoor speciaal
gemeten en getekend hoeft te worden. Dit betreft met name
gegevensverstrekking aan de afdelingen Ruimtelijke Ordening,
Milieu, Bouwen, Verkeer en Onderhoud Qebouwen. Tezamen is de
hiervoor berekende bijdrage aan het systeem gesteld op
f 160.000,-. De hieruit af te leiden jaarlasten zullen in de
tarieven van de desbetreffende medewerkers worden meegenomen.
Deze tariefsverhoging wordt gecompenseerd doordat als gevolg
van de aanwezigheid van de GBKL het aantal per project te
besteden uren iets zal afnemen (de projecten worden gemiddeld
dus iets goedkoper). Als gevolg hiervan zal verhoudingsgewijs
iets minder vaak werk aan derden behoeven te worden uitbesteed.
7. f 160.000,-; kapitaalslasten f 18.933,- te verdelen over:
afdeling Ruimtelijke Ordening: f 1.325,-
afdeling Verkeer: f 6.816,-
afdeling Onderhoud Gebouwen f 2.651,-
afdeling Milieu: f 6.816,-
afdeling Bouwen: f 1.325,-;
Resumerend ziet de kostendekking er als volgt uit:
Stadsbeheer
1. f 160.000,-; kapitaalslasten f 18.933,- ten laste van het
onderhoudsbudget van 1991 van de afd. Weg- en
Waterbouw.
2. f 150.000,-; kapitaalslasten f 17.750,- ten laste van het
budget Onderhoud Weg- en Waterbouw;
3. f 170.000,-; kapitaalslasten f 20.117,- ten laste van het
budget bedrijfsbureau Voorbereiding Groen.
f 480.000,-
7