afgewacht op welke wijze het aanbod aan recreatieve voorzieningen in het nieuwe zwembad door het publiek wordt gewaardeerd Gelet daarop hebben wij deze kwestie in dit kader buiten beschouwing gelaten. PLANONTWIKKELING Door het architectenbureau Koppert en Koenis BV is overeen komstig uw opdracht een bestekklaar plan voor het nieuwe zwembad opgesteld, uitgaande van het door u geaccordeerde programma van eisen en rekening houdend met de beschikbare middelen. De architect is bij de planvorming ondersteund door een gemeentelijke projectgroep waarin, vanuit verschillende disciplines, ambtelijke deskundigheid was samengebracht. De procesbewaking was in handen van een stuurgroep waarvan de wet houder voor Sport- en Recreatiezaken voorzitter was. Ten opzichte van het op 2 april 1990 aan u voorgelegde plan, verschilt het thans bestekklaar gemaakte plan nauwelijks. Rekening houdend met de eisen van welstand en brandveiligheid, is het plan op ondergeschikte punten bijgesteld. Wel is meer dan in het oorspronkelijke plan rekening gehouden met energiebesparende maatregelen. Op deze maatregelen gaan wij in het hierna volgende nader in. ENERGIEBESPARENDE MAATREGELEN Gelet op de nog te realiseren herwaarderingstaakstelling ad f 73.000,en de hieruit voortvloeiende effecten voor het milieu, is bij de planvorming grote aandacht besteed aan voorzieningen waarmee energie kan worden bespaard. In het oorspronkelijke plan werd reeds uitgegaan van het aan brengen van een warmtekrachtkoppelinginstallatie. Door het inschakelen van een daarin gespecialiseerd advies bureau Projecttechniek werd duidelijk dat met het nemen van aanvullende maatregelen op energetisch terrein (geraamde kosten rond f 475.000,inclusief BTW), het mogelijk was f 160.400,- - op de kosten van water en energie te bezuinigen. Aangezien de kapitaallasten van deze investering alsmede de kosten van onderhoud daarvan worden berekend op rond f 75.000,is hier duidelijk sprake van een meer dan rendabele investering en hebben wij met deze uitgaaf in de investeringsbegroting rekening gehouden. OVERIGE INVESTERINGSKOSTEN In het oorspronkelijke plan werd ervan uitgegaan dat de totale projectkosten maximaal f 16.125.000,bedragen. In het thans voorliggende bestekklare plan worden de totale projectkosten begroot op rond f 17.647.500, Het verschil van f 1.522.500,inclusief BTW is voor f 475.000,(f 399.400,18i% BTW) te verklaren uit aan 2 vullende energetische maatregelen. Daarnaast is een bedrag van f 296.000,(f 250.000,18i% BTW) toe te schrijven aan het opnemen van stelposten voor respectievelijk beveiligingsapparatuur (f 25.000,en een automatisch kassasysteem (f 225.000,Het is gebleken, dat een dergelijk kassasysteem efficiencyvoordelen oplevert, klant vriendelijk is en het mogelijk maakt extra inkomsten te verwerven door bij overschrijding van de maximale zwemtijd bij te laten betalen. De verwachting is gewettigd dat 10% van de recreatiezwemmers langer blijft dan de maximale zwemtijd, het geen betekent dat er aan extra inkomsten binnenkomt een bedrag van f 30.000,(10% van 300.000 zwemmers x f 1,voor een deel van een uur) Naast de hierbovengenoemde extra bouw- en inrichtingskosten van in totaal f 771.000,inclusief BTW, is de verhoging van de totale projectkosten toe te schrijven aan oorspronkelijk niet geraamde danwel te laag geraamde bijkomende kosten. Geconstateerd moest worden dat geen rekening was gehouden met de toepassing van de percentageregeling voor kunstwerken (f 97.000,en de zogenaamde integratieheffing (f 150.000, die door de belastingdienst wordt opgelegd. De integratiehef fing houdt in dat op het moment dat over het zwembad wordt be schikt, omzetbelasting dient te worden voldaan over de totale voortbrengingskosten. Dat geldt ook voor die kosten waar geen omzetbelasting op heeft gedrukt, zoals de grond, kosten van gemeentelijk personeel e.d. Daarnaast is gebleken dat de in de oorspronkelijke raming opgenomen stelpost voor renteverlies en loonprijsstijging tijdens de bouw ad f 935.000,te laag is ingeschat. Uitgaande van een bij het bouwproces aansluitend betalingsschema en rekening houdend met loon- en prijsstijgingen in de periode september 1990-september 1992 van 5%, dient deze stelpost te worden verhoogd tot in totaal f 1.374.000,Naast deze apart genoemde afwijkingen die met name de oorzaak zijn van de hogere investeringskosten, bevat de thans voorliggende begroting een aantal verschillen, zowel positief als negatief, die elkaar opheffen en die worden veroorzaakt door een gedetailleerde planuitwerking waardoor een meer en beter uitgewerkte begroting mogelijk wordt. Wij zijn van mening dat de thans voorliggende begroting een reëel beeld geeft van de te verwachten investeringskosten en acceptabel is voor zover deze past binnen de voor de exploitatie gegeven financiële randvoorwaarde. Op de exploitatie van het nieuwe sport- en recreatiecomplex wordt in het hiernavolgende nader ingegaan. EXPLOITATIEBEGROTING Uitgangspunt bij het onderzoek ten behoeve van de exploitatie verbetering van de zwembaden in Leeuwarden, het onderzoek dat de basis vormt voor ons plan tot de bouw van een nieuw sport en recreatiezwembad, was dat het totale exploitatietekort van de in de toekomst te exploiteren overdekte zwembaden (Kalverdijkje en Jelsumerstraatper saldo f 150.000, 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 248