(herwaarderingstaakstelling) lager zou moeten zijn dan het
totale tekort op de openluchtbaden Nijlan en Kleine Wielen en
de overdekte baden Jacob Catsplein en Kalverdijkje
In concreto betekent dit dat het totale tekort op de beide
overdekte zwembaden in de toekomst niet hoger zou mogen zijn
dan f 2.559.345,per jaar.
Zoals reeds in het begin van deze raadsbrief is vermeld, gaf de
exploitatiebegroting, die vorig jaar ten grondslag heeft
gelegen aan uw besluit om een bestekklaar plan te maken, een
tekort aan dat f 73.000,hoger was dan toegestaan.
Wij hebben, gelet daarop, opdracht gegeven de exploitatie
begroting nogmaals kritisch door te nemen en deze binnen de
daarvoor aangegeven kaders te brengen.
Daarbij is tevens aangegeven dat een bijstelling met name
gezocht moet worden in een verlaging van de kosten en dat
verhoging van toegangsprijzen of aantallen bezoekers voorshands
niet acceptabel zijn.
Een nadere bestudering van de exploitatiebegroting heeft
geleerd dat de post kapitaallasten door de extra investeringen
moet worden verhoogd, doch dat uit de af te boeken boekwaarden
van op te heffen zwembaden en uit de verkoop van kavels grond
in 't Nijlan meevallers voortvloeien.
Tevens bleek, dat door het nemen van energetische maatregelen
de kapitaallasten weliswaar hoger werden, doch dat daartegen
over de energielasten meer dan evenredig lager werden.
Ten slotte is de reservering voor onderhoud verlaagd, omdat bij
de bouw van het zwembad door ontwerp en materiaalkeuze zoveel
mogelijk rekening is gehouden met onderhoudsarme elementen.
Een en ander resulteerde in een, rekening houdend met het
toegestane exploitatietekort voor alle zwembaden ad
f 2.559.345,sluitende begroting.
AANBESTEDING
Aangezien de realisering van een zwembad specifieke deskundig
heid vraagt van de aannemer, hebben onze adviseurs ons
geadviseerd de bouw van deze accommodatie niet openbaar aan te
besteden doch drie bedrijven uit Leeuwarden en de regio uit te
nodigen op het werk in te schrijven. Voor de aanbesteding van
de werktuigbouwkundige en elektrotechnische installaties
alsmede van de waterzuiveringsinstallaties, wordt geadviseerd
dezelfde gedragslijn te volgen. Ook hier is getracht zoveel
mogelijk plaatselijke en regionale bedrijven uit te nodigen.
Een en ander is aan de Raadsadviescommissie Stadsontwikkeling
voorgelegd. Deze commissie heeft ons voorstel in zijn
vergadering van 5 februari 1991 behandeld en adviseert u met
deze wijze van aanbesteding akkoord te gaan en daarvoor de door
haar op de specifieke onderdelen aangewezen bedrijven uit te
nodigen op het werk in te schrijven.
4
BEHEERSVORM NIEUWE ZWEMBAD
Tot slot moet worden stilgestaan bij het door ons verrichte
onderzoek naar de vorm en de wijze waarop het nieuwe zwembad
moet worden beheerd.
Geconstateerd moet worden dat ter zake verschillende mogelijk
heden bestaan. In dat verband verwijzen wij u ook naar het
rapport van VB dat is opgesteld op ons verzoek ten einde de
mogelijkheden van privatisering van de Frieslandhal te kunnen
beoordelen.
Beheersvormen die ter zake mogelijk zijn, kunnen grofweg in de
volgende modellen worden onderverdeeld.
1. beheer binnen de gemeentelijke organisatie (huidige
beheersvorm)
2. beheer buiten de gemeentelijke organisatie door een
rechtspersoon (bijvoorbeeld Stichting of NV) waarbij de
gemeente ter dekking van het tekort subsidie verleent;
3. beheer buiten de gemeentelijke organisatie door een
rechtspersoon (bijvoorbeeld Sporthuis Centrum) waarbij
de gemeente niet bijdraagt in het tekort.
Gesteld moet worden dat model 3 voor het nieuwe zwembad niet
haalbaar is. Een dergelijk model is alleen haalbaar als element
in een groter geheel, te denken aan een recreatiepark, waarbij
andere elementen zodanig winstgevend zijn dat daarmee het
verlies van het zwembad wordt afgedekt en er daarna nog een
rendement overblijft.
Een aantal gemeenten heeft in het verleden de exploitatie van
de gemeentelijke zwembaden ondergebracht bij een NV, namelijk
de NV Sportfondsen. Er is echter een zeer duidelijke trend
waarneembaar om van dit model af te stappen en het zwembad zelf
te beheren. Voornoemde NV speelt op deze ontwikkeling in en
richt zich meer en meer op advisering en interim-management.
Het ligt niet in de rede dit model te kiezen.
Een aantal gemeenten heeft met name om fiscale redenen de
exploitatie van een of meer zwembaden in een stichting onder
gebracht. De band met de gemeente moet zeer beperkt zijn om de
beoogde belastingvoordelen te kunnen realiseren.
Dit betekent dat de zeggenschap van de gemeente minimaal is,
terwijl er zeer hoge subsidies zullen moeten worden gegeven om
de exploitatie sluitend te houden.
In hoeverre de belastingvoordelen (vooraftrek BTW op kosten)
opwegen tegen de nadelen (met BTW belaste diensten, minimale
zeggenschap etc.dient van geval tot geval te worden bekeken.
Informatie bij andere gemeenten waar zwembaden zijn of worden
gerealiseerd (bijvoorbeeld Groningen, Emmen, Veendam, Utrecht
en Enschede) leert dat, gelet op het vorenstaande, alleen Veen-
dam voor de stichtingsvorm heeft gekozen en dat de andere
gemeenten blijven uitgaan van gemeentelijk beheer.
Ook wij zijn van mening dat voor de gemeentelijke beheersvorm
moet worden gekozen. Wij baseren deze mening mede op adviezen