(herwaarderingstaakstelling) lager zou moeten zijn dan het totale tekort op de openluchtbaden Nijlan en Kleine Wielen en de overdekte baden Jacob Catsplein en Kalverdijkje In concreto betekent dit dat het totale tekort op de beide overdekte zwembaden in de toekomst niet hoger zou mogen zijn dan f 2.559.345,per jaar. Zoals reeds in het begin van deze raadsbrief is vermeld, gaf de exploitatiebegroting, die vorig jaar ten grondslag heeft gelegen aan uw besluit om een bestekklaar plan te maken, een tekort aan dat f 73.000,hoger was dan toegestaan. Wij hebben, gelet daarop, opdracht gegeven de exploitatie begroting nogmaals kritisch door te nemen en deze binnen de daarvoor aangegeven kaders te brengen. Daarbij is tevens aangegeven dat een bijstelling met name gezocht moet worden in een verlaging van de kosten en dat verhoging van toegangsprijzen of aantallen bezoekers voorshands niet acceptabel zijn. Een nadere bestudering van de exploitatiebegroting heeft geleerd dat de post kapitaallasten door de extra investeringen moet worden verhoogd, doch dat uit de af te boeken boekwaarden van op te heffen zwembaden en uit de verkoop van kavels grond in 't Nijlan meevallers voortvloeien. Tevens bleek, dat door het nemen van energetische maatregelen de kapitaallasten weliswaar hoger werden, doch dat daartegen over de energielasten meer dan evenredig lager werden. Ten slotte is de reservering voor onderhoud verlaagd, omdat bij de bouw van het zwembad door ontwerp en materiaalkeuze zoveel mogelijk rekening is gehouden met onderhoudsarme elementen. Een en ander resulteerde in een, rekening houdend met het toegestane exploitatietekort voor alle zwembaden ad f 2.559.345,sluitende begroting. AANBESTEDING Aangezien de realisering van een zwembad specifieke deskundig heid vraagt van de aannemer, hebben onze adviseurs ons geadviseerd de bouw van deze accommodatie niet openbaar aan te besteden doch drie bedrijven uit Leeuwarden en de regio uit te nodigen op het werk in te schrijven. Voor de aanbesteding van de werktuigbouwkundige en elektrotechnische installaties alsmede van de waterzuiveringsinstallaties, wordt geadviseerd dezelfde gedragslijn te volgen. Ook hier is getracht zoveel mogelijk plaatselijke en regionale bedrijven uit te nodigen. Een en ander is aan de Raadsadviescommissie Stadsontwikkeling voorgelegd. Deze commissie heeft ons voorstel in zijn vergadering van 5 februari 1991 behandeld en adviseert u met deze wijze van aanbesteding akkoord te gaan en daarvoor de door haar op de specifieke onderdelen aangewezen bedrijven uit te nodigen op het werk in te schrijven. 4 BEHEERSVORM NIEUWE ZWEMBAD Tot slot moet worden stilgestaan bij het door ons verrichte onderzoek naar de vorm en de wijze waarop het nieuwe zwembad moet worden beheerd. Geconstateerd moet worden dat ter zake verschillende mogelijk heden bestaan. In dat verband verwijzen wij u ook naar het rapport van VB dat is opgesteld op ons verzoek ten einde de mogelijkheden van privatisering van de Frieslandhal te kunnen beoordelen. Beheersvormen die ter zake mogelijk zijn, kunnen grofweg in de volgende modellen worden onderverdeeld. 1. beheer binnen de gemeentelijke organisatie (huidige beheersvorm) 2. beheer buiten de gemeentelijke organisatie door een rechtspersoon (bijvoorbeeld Stichting of NV) waarbij de gemeente ter dekking van het tekort subsidie verleent; 3. beheer buiten de gemeentelijke organisatie door een rechtspersoon (bijvoorbeeld Sporthuis Centrum) waarbij de gemeente niet bijdraagt in het tekort. Gesteld moet worden dat model 3 voor het nieuwe zwembad niet haalbaar is. Een dergelijk model is alleen haalbaar als element in een groter geheel, te denken aan een recreatiepark, waarbij andere elementen zodanig winstgevend zijn dat daarmee het verlies van het zwembad wordt afgedekt en er daarna nog een rendement overblijft. Een aantal gemeenten heeft in het verleden de exploitatie van de gemeentelijke zwembaden ondergebracht bij een NV, namelijk de NV Sportfondsen. Er is echter een zeer duidelijke trend waarneembaar om van dit model af te stappen en het zwembad zelf te beheren. Voornoemde NV speelt op deze ontwikkeling in en richt zich meer en meer op advisering en interim-management. Het ligt niet in de rede dit model te kiezen. Een aantal gemeenten heeft met name om fiscale redenen de exploitatie van een of meer zwembaden in een stichting onder gebracht. De band met de gemeente moet zeer beperkt zijn om de beoogde belastingvoordelen te kunnen realiseren. Dit betekent dat de zeggenschap van de gemeente minimaal is, terwijl er zeer hoge subsidies zullen moeten worden gegeven om de exploitatie sluitend te houden. In hoeverre de belastingvoordelen (vooraftrek BTW op kosten) opwegen tegen de nadelen (met BTW belaste diensten, minimale zeggenschap etc.dient van geval tot geval te worden bekeken. Informatie bij andere gemeenten waar zwembaden zijn of worden gerealiseerd (bijvoorbeeld Groningen, Emmen, Veendam, Utrecht en Enschede) leert dat, gelet op het vorenstaande, alleen Veen- dam voor de stichtingsvorm heeft gekozen en dat de andere gemeenten blijven uitgaan van gemeentelijk beheer. Ook wij zijn van mening dat voor de gemeentelijke beheersvorm moet worden gekozen. Wij baseren deze mening mede op adviezen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 249