Overname van deze weg heeft echter vergaande financiële
consequenties. De overdracht zal voor een symbolisch bedrag
plaats kunnen vinden maar de weg zal totaal vernieuwd moeten
worden.
De totale kosten hiervan (inclusief riolering en openbare
verlichting) zullen ongeveer f 200.000,- bedragen. Dorpsbelang
heeft hier ook een berekening van laten maken; hierin wordt
evenwel alleen met een nieuwe asfaltverharding gerekend. Met
riolering, openbare verlichting en nieuwe sloten is geen
rekening gehouden.
Ten aanzien van de verkeersveiligheid merken wij het volgende
op.
Het Mearsterpaed en de weg Oan 'e Dyk zijn maar drie meter
breed met aan weerskanten een smalle berm en diepliggende
sloten.
De kwaliteit van deze wegen laat te wensen over.
Voor 1991 is een bedrag uitgetrokken voor verbetering van deze
wegen. In verband met de mogelijke woonschepenhaven, bij de
aanleg waarvan beide wegen door zwaar vrachtverkeer zullen
worden gebruikt, is de uitvoering enigszins in de tijd ver
schoven.
Wanneer de wegen tengevolge de aanleg van de woonschepenhaven
worden vernield zullen ze door de Grontmij weer hersteld
worden.
Tijdens de aanleg van de woonschepenhaven zullen de kinderen
uit Snakkerburen die in Lekkum de basisschool bezoeken,
wellicht hinder ondervinden van het bouwverkeer. Wanneer het
zo ver is dat tot daadwerkelijke aanleg van de woonschepenha
ven wordt overgegaan, zal door de Grontmij in overleg met
dorpsbelang een oplossing voor dit probleem worden gezocht.
Ter plaatse komen maximaal 9 woonschepen te liggen. Ervan
uitgaande dat bij ieder woonschip een auto aanwezig is, kan
niet gesteld worden dat het op de toeleidende wegen veel
drukker zal worden. Ontsluiting via het Pollepad of via het
Mearsterpaed maakt in dit opzicht weinig verschil.
In beide gevallen zal de weg vrij dicht langs de woning van de
heer A.F. Knol, Oan 'e Dyk 77 (genoemd in de brief van dorps
belang) komen te lopen, alhoewel niet ontkend kan worden dat
bij een ontsluiting via het Pollepaed voor hem een iets
gunstiger situatie ontstaat.
Gelet op het vorenstaande en na afweging van de verschillende
belangen hebben wij gemeend de voorkeur te moeten geven aan
een ontsluiting via het Mearsterpaed. Doorslaggevend hierbij
is geweest het kostenaspect, alsmede dat het alternatief
richting Pollepaed zou leiden tot een verdere doorsnijding van
het landschap.
4
Onder mededeling, dat de Commissie voor Stadsontwikkeling u in
haar op 9 april 1991 gehouden vergadering heeft geadviseerd
met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te
besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit
Leeuwarden, 11 april 1991.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mw. ir. J.A. Lantermans Secretaris.
5