Ontwerp-verordening inzake een gewijzigde bestuursstructuur
voor het Woningbedrijf.
Bijlage nr. 122.
Aan de Gemeenteraad.
In verband met de gemeentelijke reorganisatie en een aantal
ontwikkelingen op het terrein van de volkshuisvesting in het
algemeen en de gemeentelijke woningbedrijven in het bijzonder,
is de noodzaak ontstaan de bestaande bestuursstructuur van het
Woningbedrijf aan te passen aan de gewijzigde omstandigheden en
verhoudingen. Onderhavig voorstel is vooral bedoeld op dit
momenti te komen tot een vorm van bestuurlijke verzelfstandiging
van het Woningbedrijf. In afwachting van nadere landelijke
ontwikkelingen inzake de woningbedrijven hebben wij
privatisering daarom vooralsnog buiten beschouwing gelaten.
In, de Commissie Woningbedrijf is uitvoerig stilgestaan bij de
plaats en positie die het Woningbedrijf bekleedt binnen zowel
de gemeentelijke organisatie als de volkshuisvestingssector. De
gewijzigde verhoudingen zijn aanleiding geweest voor een
herstructurering van het bestuursmodel voor het Woningbedrijf.
Het een en ander heeft geresulteerd in de bijgevoegde ontwerp
verordening regelende het beheer en bestuur van het
Woningbedrijf. De navolgende uitgangspunten en ontwikkelingen
hebben ten grondslag gelegen aan de noodzaak het bestaande
bestuursmodel te wijzigen.
INLEIDING
In het nieuwe organisatiemodel voor de gemeente Leeuwarden is,
zoals bekend, gekozen voor een gewijzigd besturingsconcept. Het
gemeentebestuur (Raad, college, commissies) dient zich in
hoofdzaak te richten op de hoofdlijnen van beheer en beleid.
Ten aanzien van de uitvoeringsactiviteiten zal in vergaande
mate gebruik worden gemaakt van delegatie en mandaat, alsmede
vormen van zelfbeheer en contractmanagement. Deze vorm van
decentralisatie in de richting van de gemeentelijke diensten
geldt uiteraard ook voor het Woningbedrijf. De wijze waarop in
de bestaande bestuursstructuur de verdeling van taken en
bevoegdheden is geregeld, sluit niet aan bij het nieuwe
organisatiemodel van de gemeente. Wil recht worden gedaan aan
de uitgangspunten van decentralisatie en besturing op hoofd
lijnen, dan dient een verschuiving van bevoegdheden plaats te