De termijn van indiening van het meerjarenprogramma bij de
Minister van W.V.C. is vervroegd van 1 september naar 1
juli
Bood de R.R.M. de mogelijkheid voor B W, indien het
college daartoe gedelegeerd was door de gemeenteraad zoals
in Leeuwarden, om wijzigingen in het meerjarenprogramma aan
te brengen, in het nieuwe B.R.R.M. is de delegatie-vereiste
verdwenen en kunnen B W altijd wijzigingen aanbrengen in
vastgestelde meerjarenprogramma's. Het kan hierbij gaan om
bijvoorbeeld het omdraaien van prioriteiten, het
veranderen - na eigendomsoverdracht - van
subsidiepercentages en het opnemen van objecten die er eerst
niet in voorkwamen. Voor uitbreiding van het programma met
een nieuw budgetjaar blijft wel een gemeenteraadsbesluit
vereist
Nieuw is volgens het B.R.R.M. ook dat B W van gemeenten die
een geldende verordening ex artikel 15 van de Monumentenwet
hebben, per 1 juli 1991 zelf de subsidiabele kosten en het
subsidie kunnen vaststellen, onder goedkeuring van de minister
van W.V.C. De gemeente Leeuwarden beschikt thans nog niet over
zo'n monumentenverordening, maar heeft er wel een in
voorbereiding.
Voor de periode 1988 tot en met 1994 hebben wij enkele jaren
geleden een geheel overzicht van de meerjarenraming aan u
voorgelegd, dat in uw vergadering van 20 juni 1988 is
vastgesteld. Voorts heeft u op 26 juni 1989 en op 27 augustus
1990 programma's voor de financieringsjaren 1994
respectievelijk 1995 vastgesteld. Uit de bovengenoemde
verlenging van de spaarperiode volgt dat de minister dit jaar
ingelicht wenst te worden over de behoefte voor twee
financieringsjarens 1996 èn 1997.
Niet alleen moet de gemeente dit jaar reservering van
rijksmiddelen voor twee jaren aanvragen, sinds de indiening van
vorige meerjarenprogramma's is het een en ander gebeurd en
tevens meer zicht gekomen op de reële kosten van een aantal
restauraties. De op die restauraties betrekking hebbende
ramingen uit het verleden zijn ten dele achterhaald; vrijwel
zonder uitzondering blijken de restauraties grotere financiële
inspanningen te vergen dan aanvankelijk werd gedacht, met de
Westerkerk als koploper. Onvermijdelijk treden hierdoor
verschuivingen op. Daarom hebben wij besloten u thans een
herzien, op de jongste ontwikkelingen en de actueelste
financiële cijfers gebaseerd overzicht van op grond van het
B.R.R.M. te subsidiëren projecten voor te leggen.
Eerst dient opgemerkt te worden dat geen nieuwe projecten zijn
toegevoegd, aangezien de al aan de gemeente toegekende
sleutelbudgetten voor de jaren 1990 tot en met 1994 volstrekt
ontoereikend zijn om in de behoefte aan middelen voor de in
eerdere meerjarenprogramma's opgevoerde projecten te voorzien.
Voor de opstelling van een herzien, compleet meerjarenprogramma
is eerst van de volgende gegevenheden uitgegaan.
2
De restauratie van de Westerkerk, die de allerhoogste
prioriteit geniet, is onlangs na jarenlange voorbereiding
aangevangen. Ovet de subsidieclaims zijn recentelijk afspraken
met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg gemaakt. Ze betreffen
de budgetjaren 1990 tot en met 1993: van het sleutelbudget voor
het eerste reserveringsjaar 1990 het restant na aftrek van een
bedrag van 500.000 gulden voor de vorig jaar voltooide
restauratie van het Oud Sint Anthony Gasthuis, het gehele
sleutelbudget voor 1991 en forse delen van de sleutelbudgetten
voor 1992 en 1993. Daar bovenop komt nog het eerdergenoemde
bedrag van 5 ton dat uit het 'herenakkoord' voortvloeit. Voorts
heeft de Rijksdienst inmiddels een subsidiebeschikking
afgegeven voor de restauratie van de Evangelisch Luthersche
Kerk. De rijksbijdrage zal in 1994 beschikbaar komen doch de
restauratie wordt nog dit jaar uitgevoerd. Ook de restauratie
van het orgel in de Doopsgezinde Kerk, die eveneens in 1991
plaatsvindt, moet als vaststaand gegeven worden beschouwd. De
begroting is bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg
ingediend en de rijksbijdrage wordt in 1992 beschikbaar
gesteld.
Rekening houdend met het voorgaande zijn voor de planning van
de andere restauraties de volgende criteria gehanteerd. Tot op
zekere hoogte is de volgorde van beschikbaarstelling van
rijkssubsidies in vorige meerjarenprogramma's aangehouden. In
de tweede plaats is rekening gehouden met het gebruiksaspect.
Zo zijn wij van mening dat de restauratie van een wekelijks
voor de eredienst gebruikt orgel zoals in de kerk van Wirdum
hogere prioriteit verdient dan bijvoorbeeld de restauratie van
het orgel in de Waalse Kerk. Tenslotte is er voor gekozen de
beschikbaarstelling van rijkssubsidie voor een project zo veel
mogelijk binnen één jaar te plannen.
Voor wat betreft de feitelijke uitvoering van restauraties
waarvoor de in beginsel toegezegde rijkssubsidies né budgetjaar
1992 beschikbaar komen, zij opgemerkt dat de mogelijkheid
bestaat tot voorfinanciering met rentedragende leningen via het
Nationaal Restauratiefonds. Het hangt af van de bereidheid van
een eigenaar om de voorfinancieringslasten op zich te nemen of
het daadwerkelijk tot een restauratie vooruitlopend op de
uitbetaling van subsidies komt. Orgelrestauraties, andere dan
die van de Doopsgezinde Kerk, zullen vanwege het grote aantal
aanvragen en de daarmee samenhangende planning bij orgelmakerij
Bakker Timmenga in Leeuwarden zeker niet eerder tot
uitvoering kunnen komen dan né 1993.
3