nr. 244 DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN gelezen het voorstel van Burgemeester en wethouders 16 mei 1991 (Bijlage nr. 133); van BESLUIT: de door de Stichting Gemeenschappelijke Kredietbank Friesland te Leeuwarden ingezonden begroting voor het jaar 1991 goed te keuren. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Spoorweghalte Camminghaburen. Bijlage nr. 13^ Aan de Gemeenteraad. Zoals u bekend is, is de N.V. Nederlandse Spoorwegen van plan bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 1991-1992 (mei 1991) de nieuwe halte Leeuwarden Camminghaburen voor het reizigersvervoer open te stellen. Met de Nederlandse Spoorwegen is sinds eind 1987 regelmatig overleg gevoerd over aanleg en inrichting van de halte, nadat over de, bij dit soort werken gebruikelijke, werk- en kostenverdeling in beginsel overeenstemming was bereikt. Enige jaren geleden is al, vooruitlopend op de toekomstige halte, een tunnel voor voetgangers onder de spoorlijn aangelegd als verbinding tussen Camminghaburen en de Hem- rik. Overigens maken vooral fietsers gebruik van deze verbinding. In de verkavelingsschets voor deelgebied XII is in grote lijnen de structuur voor het plangebied vastge legd. Daarbij is aangegeven dat de aanvankelijk gewenste stedelijke verschijningsvorm met al zijn functies als winkelen, werken, wonen, wijkvoorzieningen enz. niet haal baar is. Hoewel bijzondere- en bedrijfsfuncties in het vastgestelde bestemmingsplan rondom de halte zijn toege staan, zal naar verwachting vooral woningbouw gerealiseerd worden. De halte is geprojecteerd aan de zuidkant van de Kurkemeer, die ter plaatse is verlegd. In overleg met de stedebouwkun- dige van de Nederlandse Spoorwegen is de vormgeving van de halte uitgewerkt. De verbreding van het perron wordt uitge voerd als een gemetselde boogvormige keermuur waardoor de halte ter plaatse in de Kurkemeer wordt uitgebouwd. De verbinding van het "schiereiland" met de "vaste wal" wordt gevormd door twee stalen voet/-fietsbruggen. Als wachtruim te voor treinreizigers plaatst de Nederlandse Spoorwegen hier een speciaal voor deze situatie ontworpen abri. Tevens komt er overdekte stallingsruimte voor circa 140 fietsen. Nabij de tunnelingang zal het kunstwerk "the Russian Box" van Aldo Rossi geplaatst worden. Om het voetgangersplateau (perron) enige beslotenheid te bieden wordt langs de water kant een rij zuilvormige haagbeuken geplant. Voor alles moet worden vermeden dat onveilige plekken ontstaan, zodat de verschillende lichtpunten met zorg geplaatst zullen worden. 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 329