De halte wordt op een heldere wijze ontsloten vanaf de Melkemastate door middel van een weg die eindigt in een pleintje, waaraan parkeer- en voorrijruimte voor reizigers en afhalers wordt gerealiseerd. Rondom dit pleintje is een symmetrische bebouwing in vier lagen gedacht, die een duidelijke bijdrage zal moeten leveren aan het beeld en karakter van het stationsgebied. De boombeplanting rondom het plein zal bestaan uit linden. Aan de zuidzijde (Orionweg) wordt voorts nog enige parkeer ruimte en een overdekte fietsenstalling gerealiseerd voor reizigers, die vanaf de Hemrik komen. Wij hebben hiervoor reeds aangegeven, dat indertijd in beginsel overeenstemming was bereikt omtrent de werk- en kostenverdeling. Een en ander is in gezamenlijk overleg nader uitgewerkt en dit heeft geresulteerd in een ontwerp overeenkomst, die voor u bij de stukken ter inzage ligt. Wij stellen u voor deze overeenkomst met de N.V. Nederland se Spoorwegen aan te gaan. Onder mededeling, dat de Commissie voor Milieu en Stadsbe heer u in haar op 8 mei 1991 gehouden vergadering heeft geadviseerd met het vorenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp besluit. Leeuwarden, 16 mei 1991. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mw. irJ.A. Lantermans Secretaris. 2 Nr. 4611 GV/PJ DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 16 mei 1991 (bijlage nr.134); BESLUIT tot het aangaan van een overeenkomst met de N.V. Nederland se Spoorwegen ter zake van de nieuwe spoorweghalte Leeuwar den Camminghaburen, overeenkomstig de bij dit besluit behorende overeenkomst. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. 1

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 330