aan de zuidzijde van de halte: d. het aanleggen van een trottoir ter plaatse van de toegang; e. het maken van de met P5 (lang) aangegeven parkeergelegenheid. 2. Tot de in lid 1 bedoelde werken worden mede geacht te behoren: a. alle grond-, bestratings- en rioleringswerken, waaronder de zandaanvullingen nodig voor het gedeeltelijk dempen van aanwezige spoorsloten, keer- en kademuren, beschoeiingen, nutsleidin- gen, trottoirs, verkeersgeleiders, wegmarkeringen, bewegwijzering en bebording, parkeerplaatsen, openbare verlichtingsinstallaties, groenstroken en beplantingen; b. het aanbrengen van een tegelbestrating onder de krachtens artikel 1, sub d, door NS te plaatsen rijwielstallingen; c. het plaatsen van afrasteringen ter afscheiding van het voor spoorwegdoeleinden bestemde terrein van het voor publiek vrij toegankelijk terrein; d. het aanleggen van een tweetal bruggen over de Kurkemeer ten behoeve van voetgangers en fietsers. 3. De aanleg van de in lid 2, sub a, begrepen rioleringen en overige nutsleidingen zal op zodanige wijze geschieden, dat de door NS krachtens artikel 1, lid 1, sub b te maken wachtgelegenheid hierop op zo eenvoudig mogelijke wijze door NS kan worden aangesloten. 4. De gemeente draagt zorg, dat de in dit artikel genoemde werken bij de opening van de halte Leeuwarden Camminghaburen zoveel mogelijk gereedgekomen zijn. Artikel 3 1. De plannen en bestekken voor de in deze overeenkomst begrepen werken zullen in overleg tussen partijen worden opgemaakt. 2. Partijen treden tijdens de uitvoering van die werken, voor zover zij zulks nodig of wenselijk achten, met elkander in overleg. Artikel 4 1. Tijdig vóór de aanvang van de in deze overeenkomst bedoelde werken zal de gemeente schriftelijk aan NS bevestigen, dat die werken passen in een vigerend bestemmingsplan, danwel dat de verwezenlijking van die werken mogelijk is krachtens een tijdig voltooide bijzondere procedure op basis van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. 2. De gemeente zal voorts tijdig bevorderen, indien de vigerende bestemmingen hierin niet voorzien, dat voor het op de tekening met blauwe arcering aangegeven gebied zodanige bestemmingsmaatregelen worden getroffen, dat het daarop door of vanwege NS plaatsen van extra stallingsruimte voor (brom-)fietsen als bedoeld in artikel 16 te allen tijde mogelijk zal zijn. Artikel 5 Partijen zorgen, ieder voor wat haar aangaat, voor het verkrijgen van alle voor de uitvoering van de in deze overeenkomst begrepen werken nodige vergunningen en/of ontheffingen en betalen, ieder voor wat haar aangaat, alle kosten en vergoedingen welke bijgeval uit het verkrijgen en hebben van die vergunnin gen en/of ontheffingen mochten voortvloeien. I If 401 TV doc: 2747D t/c: PT lm: 901130 3 Artikel 6 Indien en voor zover ten behoeve van de uitvoering van de in artikel 1 bedoelde werken door NS buiten spoorwegterrein over enig werk- en/of opslagterrein moet worden beschikt, wordt dit terrein, voor zover de gemeente daarover de beschikking heeft, tijdig en kosteloos door de gemeente aan NS ter beschikking gesteld. Artikel 7 1. De gemeente zal de krachtens artikel 2 door haar gemaakte, op de tekening binnen de groene omlijningen aangegeven werken voor eigen rekening en in overleg met NS doen onderhouden (waaronder begrepen schoon- en sneeuwvrijhouden), vernieuwen en verlichten, een en ander uitgezonderd de met rode omlijningen aangegeven opstallen van de rijwielstallingen, welke door NS worden onderhouden, vernieuwd en verlicht. 2. De in lid 1 genoemde werken en/of werkzaamheden zullen geschieden op overeenkomstige wijze als bij de gemeente voor soortgelijke objecten gebruikelijk is. 3. Ter zake van de uitvoering van de in lid 1 bedoelde werkzaamheden draagt de gemeente zorg, dat een ongehinderd reizigersverkeer van en naar de halte-accommodatie te allen tijde gewaarborgd is. Artikel 8 In de indeling en de bestemming van de op de tekening schetsmatig binnen de groene omlijningen aangegeven gebieden, exclusief de rood omlijnde opstallen, zullen partijen geen wijziging aanbrengen dan na onderlinge overeenstemming. Artikel 9 1. Partijen stellen vast, dat de op de tekening binnen de groene omlijningen met "P46 (lang)" en "P5 (lang)" aangegeven parkeergelegenheden bestemd zijn voor het langparkeren van particuliere auto's van treinreizigers; de gemeente zal geen parkeergelden vorderen, noch maatregelen treffen ter beperking van de parkeerduur, anders dan in overleg met NS. 2. Indien en zodra er naar het oordeel van partijen behoefte mocht ontstaan, om ten behoeve van de aan- en afvoer van treinreizigers een gelegenheid te scheppen voor het kortparkeren van auto's, zal de gemeente in overleg met NS een beperkt aantal van de op de tekening aangegeven parkeerplaat sen voor dat doel aanwijzen. 3. Indien een zodanig oneigenlijk gebruik van bedoelde parkeergelegenheden wordt geconstateerd dat de functie van die parkeergelegenheden in het gedrang komt, zullen partijen nader overleg plegen over te nemen passende maatregelen ter herstel van de beoogde functie. Artikel 10 1. De gemeente zal bevorderen dat alle daarvoor in aanmerking komende autobusdiensten een daartoe geëigende halteplaats c.q. eindpunt bij de nieuwe halte verkrijgen. 2. Indien en zodra daaraan behoefte mocht bestaan, treden partijen met elkander in overleg omtrent het bestemmen van een of meer plaatsen binnen de op de tekening met groene omlijningen aangegeven gebieden tot standplaats(en) voor taxi's en/of parkeerplaatsen voor auto's van invaliden. 3. Bij bestemming tot taxistandplaats(en) en/of parkeerplaatsen voor auto's van invaliden, als bedoeld in lid 2, draagt de gemeente zorg voor het voor eigen rekening treffen van maatregelen op grond van de wegenverkeerswetgeving, en het plaatsen en in stand houden van de daartoe vereiste bebording c.a.. If 401 TV doc: 2747D t/c: PT lm: 901130

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 332