2. Sociale huur
i aanmerking;
40 won.
Patr
53 won.
VvV
30 won.
Patr.
buren 60 won.
Patr.
108 won.
BWL
13 won.
20 won.
BWL
Vast staat nu al dat de tweede fase van het project 102
woningen N.C.H.B. in Camminghaburen een groot beslag op dit
contingent zal leggen, namelijk 84 woningen. De eerste fase
van 18 woningen is t.l.v. het contingent 1990 gebracht. De
geldelijke steun voor de tweede fase is reeds toegezegd. De
aanvraag om geldelijke steun ligt momenteel bij het Rijk.
Resteert derhalve voor 1991 een contingent van 39 woningen
(met stadsvernieuwingstnpoi 1
voor dit restcontingent
- Amelandsdwinger
- Archipelweg
- Hartelust
- 2e fase winkelcentrum
- p.m. Frigasterrein
- Wielenpölle
- Elmar/Ruysdaelstraat
De stand van zaken m.b.t. deze plannen is als volgt.
2.1. Amelandsdwinger
In het rapport Stand van zaken Amelandsdwinger van februari
van dit jaar werd aangegeven dat de stedebouwkundige proble
men m.b.t. dit plan nagenoeg zijn opgelost. Gekozen is voor
een koppeling tussen de nieuwbouw aan het Hoeksterpad (De
Banaan) en de renovatie c.q. verbouw van het verzorgingste
huis De Nieuwe Hoek. De woningwetwoningen zijn in het nieuw-
bouwgedeelte gepland en de verzorgingsplaatsen in het te
renoveren c.q. te verbouwen gedeelte van De Nieuwe Hoek. Het
is de bedoeling dat vanuit De Nieuwe Hoek zorg op maat zal
worden gegeven aan de toekomstige bewoners van de Banaan.
Momenteel wordt onderzocht of nieuwbouw en renovatie/verbouw
haalbaar zijn. Aangezien een haalbaarheidsonderzoek voor het
gehele project ineens te gecompliceerd is en tot onnodige
kosten kan leiden, is afgesproken dit onderzoek te faseren.
Eerst zal er een globale kosten-baten analyse van het woning
wetgedeelte worden gemaakt. Als de haalbaarheid van dit
gedeelte verzekerd is zal de haalbaarheid van de overige
onderdelen te weten de renovatie en verbouw van De Nieuwe
Hoek worden onderzocht.
2
Bij die laatste fase van het haalbaarheidsonderzoek zal
tevens duidelijk moeten worden gemaakt hoe de kosten van het
zogenaamde "tussengebied" moeten worden verdeeld. Met dit
tussengebied wordt het gebied tussen De Banaan en het verzor
gingstehuis De Nieuwe Hoek bedoeld. In het meest recente
schetsontwerp is in dit gebied een overdekte binnentuin gesi
tueerd. Verder zal moeten blijken of er, zoals De Nieuwe Hoek
stelt, inderdaad sprake is van meerkosten bij de renovatie en
verbouw van de Nieuwe Hoek, veroorzaakt door het door de
gemeente uitgekozen ontwerp, welke meerkosten redelijkerwijs
niet ten laste van De Nieuwe Hoek kunnen blijven. Volgens De
Nieuwe Hoek heeft zij tengevolge van het project ook nog te
maken met een tekort in verband met de versnelde afschrijving
van de boekwaarde van het verzorgingstehuis. Het zou daarbij
om een bedrag van ca. 1 miljoen gaan! Ook dit zal nader
moeten worden onderzocht.
Een eerste globale kosten-baten analyse van het woningwet
gedeelte laat een fors tekort zien van f 700.000,- bij een
normhuur van f 505,-. Momenteel wordt door DHV te Amersfoort
een nauwkeuriger kosten-baten analyse gemaakt. Daarbij zal
ook worden aangegeven wat de oorzaken van het tekort zijn en
mogelijke oplossingen worden aangedragen.
Realisering van deze woningen door Patrimonium in de markt
sector (huur) behoort niet tot de reële mogelijkheden. Het
bouwen van premie C woningen dan wel ongesubsidieerde wonin
gen door deze corporatie is op grond van de huidige regelge
ving niet mogelijk. Corporaties met een hogere ABR dan 752
mogen sinds kort wel premiehuur woningen bouwen. Het is
echter moeilijk contingent in deze sector te verkrijgen.
Bovendien is het nog maar zeer de vraag of met toepassing van
de geringe subsidie mogelijkheden van deze regeling een
sluitende exploitatie kan worden verkregen met voor de doel
groep acceptabele huren.
Naast deze financiële problemen zijn er nog een aantal pro
blemen in de sfeer van grondtransacties op te lossen. Daarna
moet het plan nog besteksklaar en indieningsgereed worden
gemaakt. Indiening voor 1 september 1991 wordt door dit alles
onwaarschijnlijk geacht.
2.2. Archipelweg
Eind 1989 heeft de werkgroep Archipelweg advies uitgebracht
over de toekomst van dit complex. Geadviseerd werd het deel
ten oosten van de Archipelweg te renoveren, het westelijke
deel te slopen en te laten volgen door nieuwbouw. Een meer
derheid van de toenmalige commissie Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting is in haar vergadering d.d. 27 februari 1990
met het voorstel van de werkgroep akkoord gegaan.
3