2. Sociale huur i aanmerking; 40 won. Patr 53 won. VvV 30 won. Patr. buren 60 won. Patr. 108 won. BWL 13 won. 20 won. BWL Vast staat nu al dat de tweede fase van het project 102 woningen N.C.H.B. in Camminghaburen een groot beslag op dit contingent zal leggen, namelijk 84 woningen. De eerste fase van 18 woningen is t.l.v. het contingent 1990 gebracht. De geldelijke steun voor de tweede fase is reeds toegezegd. De aanvraag om geldelijke steun ligt momenteel bij het Rijk. Resteert derhalve voor 1991 een contingent van 39 woningen (met stadsvernieuwingstnpoi 1 voor dit restcontingent - Amelandsdwinger - Archipelweg - Hartelust - 2e fase winkelcentrum - p.m. Frigasterrein - Wielenpölle - Elmar/Ruysdaelstraat De stand van zaken m.b.t. deze plannen is als volgt. 2.1. Amelandsdwinger In het rapport Stand van zaken Amelandsdwinger van februari van dit jaar werd aangegeven dat de stedebouwkundige proble men m.b.t. dit plan nagenoeg zijn opgelost. Gekozen is voor een koppeling tussen de nieuwbouw aan het Hoeksterpad (De Banaan) en de renovatie c.q. verbouw van het verzorgingste huis De Nieuwe Hoek. De woningwetwoningen zijn in het nieuw- bouwgedeelte gepland en de verzorgingsplaatsen in het te renoveren c.q. te verbouwen gedeelte van De Nieuwe Hoek. Het is de bedoeling dat vanuit De Nieuwe Hoek zorg op maat zal worden gegeven aan de toekomstige bewoners van de Banaan. Momenteel wordt onderzocht of nieuwbouw en renovatie/verbouw haalbaar zijn. Aangezien een haalbaarheidsonderzoek voor het gehele project ineens te gecompliceerd is en tot onnodige kosten kan leiden, is afgesproken dit onderzoek te faseren. Eerst zal er een globale kosten-baten analyse van het woning wetgedeelte worden gemaakt. Als de haalbaarheid van dit gedeelte verzekerd is zal de haalbaarheid van de overige onderdelen te weten de renovatie en verbouw van De Nieuwe Hoek worden onderzocht. 2 Bij die laatste fase van het haalbaarheidsonderzoek zal tevens duidelijk moeten worden gemaakt hoe de kosten van het zogenaamde "tussengebied" moeten worden verdeeld. Met dit tussengebied wordt het gebied tussen De Banaan en het verzor gingstehuis De Nieuwe Hoek bedoeld. In het meest recente schetsontwerp is in dit gebied een overdekte binnentuin gesi tueerd. Verder zal moeten blijken of er, zoals De Nieuwe Hoek stelt, inderdaad sprake is van meerkosten bij de renovatie en verbouw van de Nieuwe Hoek, veroorzaakt door het door de gemeente uitgekozen ontwerp, welke meerkosten redelijkerwijs niet ten laste van De Nieuwe Hoek kunnen blijven. Volgens De Nieuwe Hoek heeft zij tengevolge van het project ook nog te maken met een tekort in verband met de versnelde afschrijving van de boekwaarde van het verzorgingstehuis. Het zou daarbij om een bedrag van ca. 1 miljoen gaan! Ook dit zal nader moeten worden onderzocht. Een eerste globale kosten-baten analyse van het woningwet gedeelte laat een fors tekort zien van f 700.000,- bij een normhuur van f 505,-. Momenteel wordt door DHV te Amersfoort een nauwkeuriger kosten-baten analyse gemaakt. Daarbij zal ook worden aangegeven wat de oorzaken van het tekort zijn en mogelijke oplossingen worden aangedragen. Realisering van deze woningen door Patrimonium in de markt sector (huur) behoort niet tot de reële mogelijkheden. Het bouwen van premie C woningen dan wel ongesubsidieerde wonin gen door deze corporatie is op grond van de huidige regelge ving niet mogelijk. Corporaties met een hogere ABR dan 752 mogen sinds kort wel premiehuur woningen bouwen. Het is echter moeilijk contingent in deze sector te verkrijgen. Bovendien is het nog maar zeer de vraag of met toepassing van de geringe subsidie mogelijkheden van deze regeling een sluitende exploitatie kan worden verkregen met voor de doel groep acceptabele huren. Naast deze financiële problemen zijn er nog een aantal pro blemen in de sfeer van grondtransacties op te lossen. Daarna moet het plan nog besteksklaar en indieningsgereed worden gemaakt. Indiening voor 1 september 1991 wordt door dit alles onwaarschijnlijk geacht. 2.2. Archipelweg Eind 1989 heeft de werkgroep Archipelweg advies uitgebracht over de toekomst van dit complex. Geadviseerd werd het deel ten oosten van de Archipelweg te renoveren, het westelijke deel te slopen en te laten volgen door nieuwbouw. Een meer derheid van de toenmalige commissie Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting is in haar vergadering d.d. 27 februari 1990 met het voorstel van de werkgroep akkoord gegaan. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1991 | | pagina 354